AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #1 Skrevet 21. juli 2018 Jeg har nylig begynt å leie ut eneboligen min på landet. Det er privat brønn til huset, og nå har den gått helt tom for vann. Hva er riktig å gjøre i dette tilfelle? Skal leieboer betale redusert så lenge huset ikke har vann, eller bør han betale som vanlig? Synspunkter? Anonymkode: e277d...3fa
Luckiness Skrevet 21. juli 2018 #2 Skrevet 21. juli 2018 Hva står i kontakten dere har laget? Er de tom pga «tørken»? Har de vist hensyn mtp «tørken», altså redusert dusjing, ikke vannet planter, vasket bil o.l?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #3 Skrevet 21. juli 2018 Det står ingenting annet i kontrakten anngående vannet enn at «huset har egen privat brønn». Ja, leieboer har vist hensyn og har og vært bortreist en del i sommer. Anonymkode: e277d...3fa
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #4 Skrevet 21. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det står ingenting annet i kontrakten anngående vannet enn at «huset har egen privat brønn». Ja, leieboer har vist hensyn og har og vært bortreist en del i sommer. Anonymkode: e277d...3fa G ja det er pga. tørken det er tomt. Anonymkode: e277d...3fa
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #5 Skrevet 21. juli 2018 Dere som uteiere må jo da betale for tilkjøring av vann. Kommuner gjør dette. Anonymkode: 5f8c7...490 26
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #6 Skrevet 21. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere som uteiere må jo da betale for tilkjøring av vann. Kommuner gjør dette. Anonymkode: 5f8c7...490 Må vi, eller bør vi? Anonymkode: e277d...3fa
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 Dere bør da enten sørge for tilkjøring av vann, eller gi redusert leie hvis leietaker må ordne det selv. Anonymkode: ccbce...4d7 34
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #8 Skrevet 21. juli 2018 Situasjonen er vel å regne som force majeure. Altså, ting utenfor kontraktspartenes kontroll. Litt som at en bankstreik kan forårsake manglende husleie under streiken. Men, jeg ville nok visst velvillighet og ansvar, og kanskje hjulpet med å få kjørt til store tønner/dunker vann, så kan leieboeren selv skaffe drikkevann. Ellers burde du gi litt rabatt i leien, rent moralsk. Anonymkode: 21be6...e75 25
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #9 Skrevet 21. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Må vi, eller bør vi? Anonymkode: e277d...3fa Tror nok dere må, så fremst det ikke står en klausul i kontrakten er huset leid med vann. I kommunale hus må kommunen fylle brønner, vi som eier selv må betale for tilkjøringen, men får vannet gratis. De fyller da i brønnen. Anonymkode: 5f8c7...490 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #10 Skrevet 21. juli 2018 Redusert leie. Det er en mangel. Anonymkode: bfd36...b9d 15
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #11 Skrevet 21. juli 2018 Dette er ikke noe man kan forutse, så jeg tenker dere ikke er pliktig til noe som helst. Å ha brønn innebærer alltid en fare for at det går tomt for vann, selv uten tørke. Hvis dere vil være hyggelig går det såklart an å forsøke å få tilkjørt vann enten via kommunen eller at dere får låne vannslange fra en nabo tilkoblet offentlig vann. Anonymkode: 73a1d...96f 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #12 Skrevet 21. juli 2018 Jeg ville snakket med leietager og komt frem til en enighet. Hadde nok tilbydd redusert leie. Anonymkode: c8872...c92 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #13 Skrevet 21. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Må vi, eller bør vi? Anonymkode: e277d...3fa Selvfølgelig MÅ dere det!!! Her har leieboer god grunn til å holde igjen leien Anonymkode: 84c00...66c 28
visp Skrevet 21. juli 2018 #14 Skrevet 21. juli 2018 Bor de der fast, eller brukes det som hytte? Det kan jo hende de allerede har ordnet problemet med å kjøpe seg noen dunker og fraktet med seg vann hjemmefra? Det er ikke så utrolig mye man trenger om man skal på hytta en helg. Spør de så du hører hva de tenker.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #15 Skrevet 21. juli 2018 Det er et hus og det bor fast der, en liten familie med barn. Anonymkode: e277d...3fa
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #16 Skrevet 21. juli 2018 Jeg er ikke jurist, men vil tro at dette regnes som en vesentlig mangel. Det skal da ikke være nødvendig å skrive i en kontrakt at boligen (som er en enebolig, ikke en fritidsbolig!) leies ut MED vann! Selvsagt leies den ut med vann! Jeg ville snakket med kommunen og hørt om de kjører ut vann (sannsynligvis mot betaling, det må du bekoste), evt kjørt vann selv eller gitt avslag på leien. Anonymkode: 83835...151 17
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #17 Skrevet 21. juli 2018 https://www.ung.no/oss/bolig/108788.html Anonymkode: 531fa...3ae
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #18 Skrevet 21. juli 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke noe man kan forutse, så jeg tenker dere ikke er pliktig til noe som helst. Å ha brønn innebærer alltid en fare for at det går tomt for vann, selv uten tørke. Hvis dere vil være hyggelig går det såklart an å forsøke å få tilkjørt vann enten via kommunen eller at dere får låne vannslange fra en nabo tilkoblet offentlig vann. Anonymkode: 73a1d...96f Nei, men brønnen skal være dimensjonert til vanlig bruk av vann, så med mindre TS og familien har brukt unormalt mye vann, så tipper jeg dette vil klassifisere som en juridisk mangel som kan gi grunnlag for avslag i leie eller alternativt plikt for TS til å få fylt på mer vann. Nå har det jo riktignok vært tørke, men jeg kan ikke umiddelbart se at denne tørken kan innebære Force Majeure, for i begrepet ligger det i praksis at det skal være noe som ikke kan forhindres i tillegg til at det er utenfor ens kontroll. Tørken er selvsagt ikke under utleiers kontroll, men det har jo vært varmt og tørt en god stund i store deler av landet, og juridisk sett så vil det være mulig å argumentere for at helt tom brønn kunne blitt forhindret ved å fylle på mer vann. Anonymkode: b427d...351 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #19 Skrevet 21. juli 2018 Det er lov å være grei!!! fy skam så ekkel du er mot barnefamilien! Anonymkode: 4cad3...21c 15
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #20 Skrevet 21. juli 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig begynt å leie ut eneboligen min på landet. Det er privat brønn til huset, og nå har den gått helt tom for vann. Hva er riktig å gjøre i dette tilfelle? Skal leieboer betale redusert så lenge huset ikke har vann, eller bør han betale som vanlig? Synspunkter? Anonymkode: e277d...3fa Du som utleier er pliktig til å påse at det er vann i brønnen. Er det ikke vann, kan leieboeren heve avtalen. Men når det er tørkeperiode så er også leieboeren ansvarlig for å ikke sløse med vannet. Du får ringe dem som lever av å levere vann og kjøpe en tank eller to med vann. Eller heve leieavtalen. Ingen kan bo og leve uten vann. Anonymkode: ac21b...49c 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå