Gå til innhold

Ikke intelligent nok til å delta i arbeidsmarkedet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet i Norge i dag er fundamentalt annerledes enn det var for bare 20-30 år siden. Markedet kjennetegnes av å være et høykompetansemarked.

En naturlig følge av dette er at mindre inntelligente mennesker sliter med å skaffe seg jobb. Og om de skulle klare det, sliter de med å holde på den. Og denne gruppen av menenesker er stor i Norge og voksende.

Dette er en gruppe som verken har en skade, sykdom eller lyte som gjør at de kan forsørges av velferdssystemet. Likevel er det klart at det ikke er deres "skyld" at de ikke klarer å forsørge seg selv. Merkelig nok ville denne gruppen klart seg bedre i fattigere land, fordi arbeidsmarkedet der har jobber som de faktisk er "kvalifisert" til.

Så spørsmålet er, bør velferdsstaten ta innover seg endringene og inkludere denne gruppen som forsørges av staten? I dag faller de igjennom mellom alle stoler og lever et liv i dyp fattigdom eller er avhengig av familie.

Anonymkode: 3dbb9...1f0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet i Norge i dag er fundamentalt annerledes enn det var for bare 20-30 år siden. Markedet kjennetegnes av å være et høykompetansemarked.

En naturlig følge av dette er at mindre inntelligente mennesker sliter med å skaffe seg jobb. Og om de skulle klare det, sliter de med å holde på den. Og denne gruppen av menenesker er stor i Norge og voksende.

Dette er en gruppe som verken har en skade, sykdom eller lyte som gjør at de kan forsørges av velferdssystemet. Likevel er det klart at det ikke er deres "skyld" at de ikke klarer å forsørge seg selv. Merkelig nok ville denne gruppen klart seg bedre i fattigere land, fordi arbeidsmarkedet der har jobber som de faktisk er "kvalifisert" til.

Så spørsmålet er, bør velferdsstaten ta innover seg endringene og inkludere denne gruppen som forsørges av staten? I dag faller de igjennom mellom alle stoler og lever et liv i dyp fattigdom eller er avhengig av familie.

Mindre intelligente - hvordan måler du det/ hvordan finner du ut det?

Anonymkode: 22667...5de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Velferdsstaten er oss. Vi kommer til å fortsette å late som alle kan være flinke til noe nyttig til økonomien har gått fullstendig i dass og det ikke er noen vei utenom. I mellomtiden vil vi fortsatte å la det strømme inn mennesker som vil gjøre saken verre.

Anonymkode: aadfd...bbb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mindre intelligente - hvordan måler du det/ hvordan finner du ut det?

De intelligente får til ting som de mindre intelligente ikke kunne fått til uansett hvor hardt de prøvde. Det er f.eks. en ganske begrenset andel av befolkningen som har noen som helst mulighet til å forstå relativitetsteorien.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De intelligente får til ting som de mindre intelligente ikke kunne fått til uansett hvor hardt de prøvde. Det er f.eks. en ganske begrenset andel av befolkningen som har noen som helst mulighet til å forstå relativitetsteorien.

Jeg har lang universitetsutdannelse og god jobb, men aldri brydd meg om lysets hastighet for å si det sånn, man trenger ikke være intelligent for å klare seg godt, holder lenge med arbeidsdisiplin og godt humør 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har lang universitetsutdannelse og god jobb, men aldri brydd meg om lysets hastighet for å si det sånn, man trenger ikke være intelligent for å klare seg godt, holder lenge med arbeidsdisiplin og godt humør 

Det har ikke noe å si hvor god arbeidsdisiplin man har hvis ikke man har intelligensen som trengs for å gjøre jobben. Grensen for hvor smart man må være for å kunne gjøre jobber som ikke kan gjøres av maskiner blir høyere og høyere.

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe å si hvor god arbeidsdisiplin man har hvis ikke man har intelligensen som trengs for å gjøre jobben. Grensen for hvor smart man må være for å kunne gjøre jobber som ikke kan gjøres av maskiner blir høyere og høyere.

Veldig mange har intelligensen til å klare det fleste jobber, men de har ikke samme evne til å skaffe seg de papirene som en slik jobb krever idag, du får rett og slett ikke jobben om du ikke har utdannelsen. Dette er blitt helt ekstremt nå, selv de enkleste ting krever lang utdannelse. Når man vet at mange ikke har denne evnen sier det seg selv hvordan resultatet blir.

Før hadde man mange typer arbeid som de aller fleste mestret, de fikk jobber til sjøs som ikke krevde utdanning, den fikk du ombord. Idag er dette en umulighet. Har selv venner som  ikke taklet skole. Men gav du de et verktøy så skrudde de fra hverandre biler og satte de sammen igjen på rent instinkt virket det som. Idag? Bare glem det, det krever papirer, skole og utdannelse. Klarer de ikke dette er det bare noen få typer jobber igjen, og de tar øst europeerne til mye lavere lønn.

Biler som før stort sett bare var mekanikk, er idag høyteknologi som man må ha god utdannelse for i det hele tatt få ta i hos seriøse arbeidsgivere.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Biler som før stort sett bare var mekanikk, er idag høyteknologi som man må ha god utdannelse for i det hele tatt få ta i hos seriøse arbeidsgivere.

Det er ikke bare utdannelse som trengs for å kunne utføre høyteknologiske jobber på en god måte. Jeg har selv utdannelse innen et høyteknologisk yrke, men har ikke noe problem med å se at de som har den samme utdannelsen, men merkbart høyere intelligens, kan finne bedre løsninger på kortere tid enn jeg kan.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare utdannelse som trengs for å kunne utføre høyteknologiske jobber på en god måte. Jeg har selv utdannelse innen et høyteknologisk yrke, men har ikke noe problem med å se at de som har den samme utdannelsen, men merkbart høyere intelligens, kan finne bedre løsninger på kortere tid enn jeg kan.

Joda, men det kan en arbeidsgiver leve med, han er interessert i at du gjør din jobb, han kan ikke nødvendigvis betale for de aller beste, han er fornøyd når du har papirene som skal til for at du kan jobbe selvstendig og ta ansvaret for den jobben du utfører. Uten disse papirene får du aldri jobb overhodet. Du trenger ikke søke en gang.

Jeg har kompetanse innenfor programmering og har lært meg dette selv, men har ikke et eneste papir på det. Så jeg kan bare glemme å søke jobber som krever det. Jeg kan ikke utføre et eneste oppdrag, fordi jeg ikke har papirene på at jeg kan dette. Ikke vet jeg om jeg hadde klart det heller, innenfor rammene som en arbeidsgiver krever med dokumentasjon. Jeg kan også bygge opp et bad fra grunnen av innenfor forskriftene, gjorde dette helt på egenhånd privat. Men jeg kan ikke søke et arbeid profesjonelt som krever papirer og godkjennelse. Jeg må selv ta ansvaret om det kommer en lekkasje.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Joda, men det kan en arbeidsgiver leve med, han er interessert i at du gjør din jobb, han kan ikke nødvendigvis betale for de aller beste, han er fornøyd når du har papirene som skal til for at du kan jobbe selvstendig og ta ansvaret for den jobben du utfører. Uten disse papirene får du aldri jobb overhodet. Du trenger ikke søke en gang.

Jeg har kompetanse innenfor programmering og har lært meg dette selv, men har ikke et eneste papir på det. Så jeg kan bare glemme å søke jobber som krever det. Jeg kan ikke utføre et eneste oppdrag, fordi jeg ikke har papirene på at jeg kan dette. Ikke vet jeg om jeg hadde klart det heller, innenfor rammene som en arbeidsgiver krever med dokumentasjon. Jeg kan også bygge opp et bad fra grunnen av innenfor forskriftene, gjorde dette helt på egenhånd privat. Men jeg kan ikke søke et arbeid profesjonelt som krever papirer og godkjennelse. Jeg må selv ta ansvaret om det kommer en lekkasje.

Hvorfor tar du ikke utdannelsen / fagbrev ??

AnonymBruker
Skrevet

Til og med psykisk utviklingshemmede er i arbeid. Så går da ikke på intelligens, men latskap

Anonymkode: 3ec3c...1f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Duftavsommerregn skrev:

Veldig mange har intelligensen til å klare det fleste jobber, men de har ikke samme evne til å skaffe seg de papirene som en slik jobb krever idag, du får rett og slett ikke jobben om du ikke har utdannelsen. Dette er blitt helt ekstremt nå, selv de enkleste ting krever lang utdannelse. Når man vet at mange ikke har denne evnen sier det seg selv hvordan resultatet blir.

Før hadde man mange typer arbeid som de aller fleste mestret, de fikk jobber til sjøs som ikke krevde utdanning, den fikk du ombord. Idag er dette en umulighet. Har selv venner som  ikke taklet skole. Men gav du de et verktøy så skrudde de fra hverandre biler og satte de sammen igjen på rent instinkt virket det som. Idag? Bare glem det, det krever papirer, skole og utdannelse. Klarer de ikke dette er det bare noen få typer jobber igjen, og de tar øst europeerne til mye lavere lønn.

Enig i dette. Skal tro hvordan det kunne gå så fundamentalt galt bare på noen tiår? Alt er jo snudd på hodet.

Anonymkode: 8b49a...7a0

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikke utdannelsen / fagbrev ??

Fordi jeg har en jobb jeg trives med, fast inntekt og lever godt med det :)  Ikke vet jeg om jeg klarer kravene heller slik sett, for en ting er det å være selvlært på visse ting, noe annet er å ta en utdannelse med spesifikke krav! Nå er jobben som jeg har idag også ganske ekstrem, med veldig strenge krav, og jeg klarte det lett :) Men det var 30 år siden. Jeg flyter ekstremt på erfaringen og det er behov for mine tjenester idag iallfall, og da ser jeg ikke behovet for å gjøre noe med det. En skomaker bli ved din lest er mitt syn på dette :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. Skal tro hvordan det kunne gå så fundamentalt galt bare på noen tiår? Alt er jo snudd på hodet.

Teknologi kalles det! For en utvikling som har skjedd bare de 10 siste årene, husk en ting før 2000 var det knapt noen som hadde Internet.Idag er teknologi inne i de fleste fag,det krever utdannelse. For du må ha papirer på at du kan dette, for at ting skal bli godkjent etter alle forskriftene som gjelder, du leverer en vare som arbeidsgiver står ansvarlig for juridisk. Derfor er det blitt slik. Men mange mennesker har ikke evnen til å klare å få disse ferdighetene dokumentert. De faller igjennom så det holder. Noe må gjøres med dette, for dette blir bare verre og verre for hvert år som går. All yrker blir rammet før eller senere.

Når det er sagt ser jeg i mitt yrke mennesker som kommer inn med alle papirene i orden, men som ikke fungerer i praksis, det er helt ekstrem! Totalt hjelpeløst mener jeg, de er totalt uten erfaring og bøkene de har lest, utdanningen som er godkjent fungerer ikke. De bruker lang tid i jobben, med lokal opplæring før de fungerer, jeg sitter med følelsen at jeg kunne fått de inn fra gaten uten noe som helst, lært de dette og  de hadde spart mange år med utdannelse. Men papirene og godkjenning trumfer alt.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med psykisk utviklingshemmede er i arbeid. Så går da ikke på intelligens, men latskap

De som er i stand til det, arbeider vel hovedsakelig i vernede bedrifter.

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, Arabella skrev:

Ja med helt andre krav og helt andre forutsetninger. Man kan ikke trekke dette inn i debatten. Flott at dette tilbudet er på plass, og de skaper også verdier.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Arabella skrev:

Nei. De som trenger det jobber i vernede bedrifter. Men er mange som har helt vanlige jobber. Er nok flere enn folk tror som står i vanlig jobb i butikker, på fabrikker mm. Jobber med den gruppen og er som regel de med andre diagnoser enn kun psykisk utviklingshemmede som jobber på vernede bedrifter. Men jeg tror at bedrifter får en liten sum fra nav for å ha de stående i arbeid. Men det sparer de inn på trygden. 

Skrevet (endret)

Jeg uttrykte meg visst uklart. Jeg er helt på linje med dere to, selvfølgelig. Det var virkelig ikke min mening å nedvurdere noen.

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk utviklingshemmede har en medisinsk anerkjent lyte. Og er dermded ivaretatt av velferdsstaten. Om de jobber, i vernede bedrifter eller ikke, er uten betydning, for de er ivaretatt uansett.

Spørsmålet i denne tråden handler om den gruppen mennesker som ikke har tiltstrekkelig menneskelig kapital til å fungere i arbeidslivet i et høyteknologisk arbeidsmarked.

Å forsørge seg selv gjennom lønnsinntekt forutsetter at man klarer å utføre jobber som er tilgjengelig i markedet.

Dagens jobber krever langt høyere mennesklig kaptial for å utføres enn for bare 20 år siden.

Hvordan skal velferdsstaten ivareta de som ikke har tilstrekkelig mennesklig kapital til å utføre noen jobber i dagens hypermoderne høyteknoligske arbeidsmarked, og som heller ikke har tilstrekkelige evner til å tilegne seg tiltstrekkelig kapital til å kunne delta?

https://no.wikipedia.org/wiki/Menneskelig_kapital

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Psykisk utviklingshemmede har en medisinsk anerkjent lyte. Og er dermded ivaretatt av velferdsstaten. Om de jobber, i vernede bedrifter eller ikke, er uten betydning, for de er ivaretatt uansett.

Spørsmålet i denne tråden handler om den gruppen mennesker som ikke har tiltstrekkelig menneskelig kapital til å fungere i arbeidslivet i et høyteknologisk arbeidsmarked.

Å forsørge seg selv gjennom lønnsinntekt forutsetter at man klarer å utføre jobber som er tilgjengelig i markedet.

Dagens jobber krever langt høyere mennesklig kaptial for å utføres enn for bare 20 år siden.

Hvordan skal velferdsstaten ivareta de som ikke har tilstrekkelig mennesklig kapital til å utføre noen jobber i dagens hypermoderne høyteknoligske arbeidsmarked, og som heller ikke har tilstrekkelige evner til å tilegne seg tiltstrekkelig kapital til å kunne delta?

https://no.wikipedia.org/wiki/Menneskelig_kapital

Flesteparten av jobber nå er ikke "hypermoderne og høyteknologiske", og de kommer ei heller ikke til å bli det. Jeg forstår ikke helt hvilken gruppe men mennesker du snakker om. Siden du ikke mener de som har en form for psykisk utviklingshemming - hvem snakker du om da? De som går yrkesfag? Eller snakker du om de som ikke engang kommer seg gjennom yrkesfag på videregående? Vi kommer fortsatt til å ha behov for mennesker i matbutikker, i fabrikker og andre former for produksjonsselskaper.

...hvordan skal vi iverate denne gruppen? Jeg er klar over at vi er en velferdsstat, men først og fremst må denne gruppen lære seg å ivareta seg selv.

Anonymkode: e3027...2d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...