Gå til innhold

Ikke intelligent nok til å delta i arbeidsmarkedet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet i Norge i dag er fundamentalt annerledes enn det var for bare 20-30 år siden. Markedet kjennetegnes av å være et høykompetansemarked.

En naturlig følge av dette er at mindre inntelligente mennesker sliter med å skaffe seg jobb. Og om de skulle klare det, sliter de med å holde på den. Og denne gruppen av menenesker er stor i Norge og voksende.

Dette er en gruppe som verken har en skade, sykdom eller lyte som gjør at de kan forsørges av velferdssystemet. Likevel er det klart at det ikke er deres "skyld" at de ikke klarer å forsørge seg selv. Merkelig nok ville denne gruppen klart seg bedre i fattigere land, fordi arbeidsmarkedet der har jobber som de faktisk er "kvalifisert" til.

Så spørsmålet er, bør velferdsstaten ta innover seg endringene og inkludere denne gruppen som forsørges av staten? I dag faller de igjennom mellom alle stoler og lever et liv i dyp fattigdom eller er avhengig av familie.

Anonymkode: 3dbb9...1f0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet i Norge i dag er fundamentalt annerledes enn det var for bare 20-30 år siden. Markedet kjennetegnes av å være et høykompetansemarked.

En naturlig følge av dette er at mindre inntelligente mennesker sliter med å skaffe seg jobb. Og om de skulle klare det, sliter de med å holde på den. Og denne gruppen av menenesker er stor i Norge og voksende.

Dette er en gruppe som verken har en skade, sykdom eller lyte som gjør at de kan forsørges av velferdssystemet. Likevel er det klart at det ikke er deres "skyld" at de ikke klarer å forsørge seg selv. Merkelig nok ville denne gruppen klart seg bedre i fattigere land, fordi arbeidsmarkedet der har jobber som de faktisk er "kvalifisert" til.