AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #1 Skrevet 21. juli 2018 Min stedatter er 22 år og bor for seg selv. Noe hun egentlig ikke har råd til. Da hun flyttet fikk hun masse til leiligheten som feks kjøleskap, komfyr, vaskemaskin og andre dyre ting. Hun flyttet inn i fjor høst. Når våren kom så fikk hun sofa til å ha på terrassen og grill selvfølgelig. Gjennom hele den korte tiden så har bf øst ut massevis av penger. Alt skal jo være nytt må du vite. Nå har hun overtatt 2 bjeffende ulldotter av ei dame som ikke kunne ha hunder lenger. Hvem trur fu trenger hjelp til pass av disse hundene? Jo, denne jenta. BF og jeg bor sammen og jeg har lyst til å kunne være hjemme hos meg selv uten bikkjemas i tide og utide. BF er enig med meg, men han mener vi må hjelpe til så godt vi kan. Nå begynner jeg å se rødt av denne pengebevilgninger og bikkjepass. Denne jenta besøker oss kun når hun trenger noe, aldri ellers. Hun er blid som ei sol og snakker hyggelig med oss, men så 5 min før hun skal dra så kommer spørsmålet om bikkjepass til helga fordi hun skal ut på byen. Eller at hun prøver å spare til feks nye kjøkkenartikler. Da sier far at han spanderer. Hvordan skal jeg få bremset dette? Jeg vil ikle bli en forhatt stemor heller. Hun er ei flott jente altså, men så fryktelig bortskjemt. Anonymkode: 2bfaa...1d2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #2 Skrevet 21. juli 2018 Jobber hun eller studerer ? Anonymkode: 32a60...7a6
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #3 Skrevet 21. juli 2018 Hun jobber, men kun 60%. Jobbe mer orker hun ikke eller har tid til. Hun må jo trene, være med venninner ellers blir hun ditcha (hvis det skrives sånn). Så må hun passe hunder, de er hele hennes liv, men det kan vi diskutere. Anonymkode: 2bfaa...1d2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #4 Skrevet 21. juli 2018 Ikke bry deg om ting du ikke har noe med. Anonymkode: deb7d...356 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #5 Skrevet 21. juli 2018 Hunder er viktig for mennesker mentale helse. Det kan bety at hjelpen samboeren din gir sin datter i forbindelse med hundepass har en enormt stor verdi for hennes mentale helsetilstand, fordi hun ellers ikke ville kunne hatt hund. Eget bosted er viktig. Ikke et luksusgode. Det er en grunn til at tak over hodet av FN regnes som basisbehov på lik linje med mat, vann og klær. Ville du nektet et annet menneske vann fordi du tenker at vedkommende kan lære seg å finne vann selv? Det virker heller ikke som om hun krever forbruksvarer av sin far, men at faren gir henne det av eget initativ. Det er farens feil. Faktisk virker det som om hun er klar til spare penger selv, men faren ødelegger ved å tilby henne den korte veien ut. Det bør det bli slutt på. Anonymkode: 44a38...ef9 7
Chiyo Skrevet 21. juli 2018 #6 Skrevet 21. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bry deg om ting du ikke har noe med. Anonymkode: deb7d...356 Hvis TS er den som må passe hundene hennes, så har hun noe med det å gjøre. Valgene jentas far tar går ut over dem begge. 10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke bry deg om ting du ikke har noe med. Anonymkode: deb7d...356 Vel når dette går utover Ts så har hun da virkelig noe med det jo. Anonymkode: 26060...c14 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #8 Skrevet 21. juli 2018 Det går ut over meg også både økonomisk og ikke minst tidsbruk når de bikkjene er her. De bjeffer for det minste. Hun skulle ikke hatt hunder i det hele tatt, hun har mye hjelp til pass av de. Jeg irriterer meg veldig over at vi blir brukt så ofte. Vi har de nesten like mye som henne selv og hadde jeg ønsket å ha bikkjer så hadde jeg skaffet meg det selv. Hun kom 2 mnd før hun skulle flytte og sa ifra. Da sa hun bare klart og tydelig ifra at hun trengte det meste av innbo. Vi anbefalte henne å se etter ting på Finn, men nei, det var ikke noe for henne. Hun bille ha nytt. Allerede da kjente jeg det kokte inni meg. BF er noe svak for denne jenta, men ett sted må grensen gå. Vi har ett barn sammen også og det barnet må jo få likedan når det flytter ut en dag. Noen år igjen riktignok, men jeg tenker lott langt frem. Anonymkode: 2bfaa...1d2 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #9 Skrevet 21. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det går ut over meg også både økonomisk og ikke minst tidsbruk når de bikkjene er her. De bjeffer for det minste. Hun skulle ikke hatt hunder i det hele tatt, hun har mye hjelp til pass av de. Jeg irriterer meg veldig over at vi blir brukt så ofte. Vi har de nesten like mye som henne selv og hadde jeg ønsket å ha bikkjer så hadde jeg skaffet meg det selv. Hun kom 2 mnd før hun skulle flytte og sa ifra. Da sa hun bare klart og tydelig ifra at hun trengte det meste av innbo. Vi anbefalte henne å se etter ting på Finn, men nei, det var ikke noe for henne. Hun bille ha nytt. Allerede da kjente jeg det kokte inni meg. BF er noe svak for denne jenta, men ett sted må grensen gå. Vi har ett barn sammen også og det barnet må jo få likedan når det flytter ut en dag. Noen år igjen riktignok, men jeg tenker lott langt frem. Anonymkode: 2bfaa...1d2 Så klart har dere det. Forstår godt at far hjelper til da. Dere har jo havnet i den klassiske ondstemorfella. Anonymkode: deb7d...356
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #10 Skrevet 21. juli 2018 Faren/dere må sette foten ned. Hvis det er dette hun er oppdratt i er det ikke hennes feil, men jo fortere dere setter foten ned jo bedre for hennes del selv om hun kansje ikke føler det sånn når det skjer. Det er mange unge som ender opp som deprimerte den dagen de skjønner at de ikke var nummer èn allikevel og at man har ansvaret for eget liv. Det hjelper henne heller ikke hvis far prøver å kjøpe seg fri fra eventuell dårlig samvittighet eller hvis det er elementer av andre egoistiske motiver hos far. Anonymkode: 929cc...991 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #11 Skrevet 21. juli 2018 Spør mannen din hvordan liv hun får om han plutselig dør når hun ikke klarer å ta vare på seg selv. Hun kommer virkelig til å slite. Han gjør henne en stor bjørnetjeneste ved å holde på sånn. Anonymkode: e92ce...da0 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #12 Skrevet 21. juli 2018 Dere må si nei. Nei til hundepass. Nei til å kjøpe nye ting, hvis det ikke er bra nok å kjøpe brukt på finn.no så må hun spare selv. Og det går fint an å si nei uten å være ufin, og det må jentungen skjønne også - at hun nå har flyttet for seg selv og skal klare seg selv. Det er helt greit med hjelp i ny og ne, men sånn du skisserer det så virker det som hun får hjelp hele tiden. Just say no! Anonymkode: 46d11...fa1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #13 Skrevet 21. juli 2018 Hvorfor denne tittelen/alltid slike titler med fokus på stebarna? Det er jo: dott av en udugelig samboer/mann/far som skjemmer bort/er konfliktsky, ikke prioriterer riktig, ikke kan oppdra, er en dust. Hva er det stefaren har gjort feil her egentlig? Hun tar i mot hjelp hun FÅR. Hvordan du skal få stoppet det? Si nei, ta kampen. Med far. Anonymkode: 34a49...357 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #14 Skrevet 21. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor denne tittelen/alltid slike titler med fokus på stebarna? Det er jo: dott av en udugelig samboer/mann/far som skjemmer bort/er konfliktsky, ikke prioriterer riktig, ikke kan oppdra, er en dust. Hva er det stefaren har gjort feil her egentlig? Hun tar i mot hjelp hun FÅR. Hvordan du skal få stoppet det? Si nei, ta kampen. Med far. Anonymkode: 34a49...357 Stedatter, ikke stefar. Anonymkode: 34a49...357
Svartfugl Skrevet 21. juli 2018 #15 Skrevet 21. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hunder er viktig for mennesker mentale helse. Det kan bety at hjelpen samboeren din gir sin datter i forbindelse med hundepass har en enormt stor verdi for hennes mentale helsetilstand, fordi hun ellers ikke ville kunne hatt hund. Eget bosted er viktig. Ikke et luksusgode. Det er en grunn til at tak over hodet av FN regnes som basisbehov på lik linje med mat, vann og klær. Ville du nektet et annet menneske vann fordi du tenker at vedkommende kan lære seg å finne vann selv? Det virker heller ikke som om hun krever forbruksvarer av sin far, men at faren gir henne det av eget initativ. Det er farens feil. Faktisk virker det som om hun er klar til spare penger selv, men faren ødelegger ved å tilby henne den korte veien ut. Det bør det bli slutt på. Anonymkode: 44a38...ef9 De fleste folk klarer seg fint uten to bikkjer. Jeg har hatt en rekke psykiske problemer, og kom utrolig nok ut av det uten hund, katt, hamster eller pinnedyr. Selvfølgelig er det flott å ha hund, men det er også et betydelig ansvar og for mange er det uforenelig med et ungdomsliv der man stadig skal på fest og byturer. Hennes far burde forklart henne at konsekvensen av å skaffe seg hund, er at man ikke kan fly så mye på byen mer. Eget bosted er faktisk et luksusgode for unge mennesker. De fleste bor i kollektiv, og hvis man har muligheten til å bo hjemme, er jo dette luksus! Da kunne hun ha spart langt mer penger og lagt disse i egenkapital til framtidig bolig. Jeg er enig med deg i at hun bør lære seg å spare selv, faren gjør henne en bjørnetjeneste ved å støtte opp under sløsing og uansvarlig forbruk. Hun bør også jobbe 100 prosent, så sant hun er frisk. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #16 Skrevet 21. juli 2018 2 minutter siden, Svartfugl skrev: De fleste folk klarer seg fint uten to bikkjer. Jeg har hatt en rekke psykiske problemer, og kom utrolig nok ut av det uten hund, katt, hamster eller pinnedyr. Selvfølgelig er det flott å ha hund, men det er også et betydelig ansvar og for mange er det uforenelig med et ungdomsliv der man stadig skal på fest og byturer. Hennes far burde forklart henne at konsekvensen av å skaffe seg hund, er at man ikke kan fly så mye på byen mer. Eget bosted er faktisk et luksusgode for unge mennesker. De fleste bor i kollektiv, og hvis man har muligheten til å bo hjemme, er jo dette luksus! Da kunne hun ha spart langt mer penger og lagt disse i egenkapital til framtidig bolig. Jeg er enig med deg i at hun bør lære seg å spare selv, faren gjør henne en bjørnetjeneste ved å støtte opp under sløsing og uansvarlig forbruk. Hun bør også jobbe 100 prosent, så sant hun er frisk. De fleste ja. Jeg hadde mest sannsynlig endt opp med å ta selvmord uten. Så ikke fjasbort hvor viktig det er for enkelte Anonymkode: deb7d...356 1
Svartfugl Skrevet 21. juli 2018 #17 Skrevet 21. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De fleste ja. Jeg hadde mest sannsynlig endt opp med å ta selvmord uten. Så ikke fjasbort hvor viktig det er for enkelte Anonymkode: deb7d...356 Jeg fjaser det ikke bort, jeg bare forklarer helt enkelt at hvis du ikke kan ta vare på hund, kan du ikke ha hund. Hvis du prioriterer å fly på byen framfor å passe hunden, kan du ikke ha hund. Hvis du er syk, men kan gå tur med hunden og ta vare på den, og har råd til det, kan du ha hund. Det er sånn ting fungerer. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #18 Skrevet 21. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min stedatter er 22 år og bor for seg selv. Noe hun egentlig ikke har råd til. Da hun flyttet fikk hun masse til leiligheten som feks kjøleskap, komfyr, vaskemaskin og andre dyre ting. Hun flyttet inn i fjor høst. Når våren kom så fikk hun sofa til å ha på terrassen og grill selvfølgelig. Gjennom hele den korte tiden så har bf øst ut massevis av penger. Alt skal jo være nytt må du vite. Nå har hun overtatt 2 bjeffende ulldotter av ei dame som ikke kunne ha hunder lenger. Hvem trur fu trenger hjelp til pass av disse hundene? Jo, denne jenta. BF og jeg bor sammen og jeg har lyst til å kunne være hjemme hos meg selv uten bikkjemas i tide og utide. BF er enig med meg, men han mener vi må hjelpe til så godt vi kan. Nå begynner jeg å se rødt av denne pengebevilgninger og bikkjepass. Denne jenta besøker oss kun når hun trenger noe, aldri ellers. Hun er blid som ei sol og snakker hyggelig med oss, men så 5 min før hun skal dra så kommer spørsmålet om bikkjepass til helga fordi hun skal ut på byen. Eller at hun prøver å spare til feks nye kjøkkenartikler. Da sier far at han spanderer. Hvordan skal jeg få bremset dette? Jeg vil ikle bli en forhatt stemor heller. Hun er ei flott jente altså, men så fryktelig bortskjemt. Anonymkode: 2bfaa...1d2 Det må du ta med din mann. Det er han du må sette krav til, men det eneste du kan sette krav på er å ikke passe hundene hele tiden. Hvis det er hans penger det går av for å hjelpe jenta så er det han som bestemmer. Har dere felles økonomi så kan du holde igjen eller gå vekk fra felles. Ellers forklar han om bjørnetjeneste og hva jenta gjør den dag han ikke er der mer. Blir det forbrukslån på henne om hun ikke klarer å betale alt selv fordi hun er vant til at pappa betaler. Anonymkode: f3ee2...1d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå