Gå til innhold

Kan jeg frakte min nyfødte sønn hjem fra sykehuset i bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på baby shop igår og skulle kjøpe en sånn boks til baby baggen eller nett, som vi kunne frakte den nyfødte babyen hjem fra sykehuset i, men fikk beskjed om att det mest sikre var baby bilsete som man satte bak i baksetet spent fast. Trodde ikke så små babyen kunne sitte i sånne engang jeg. Er dette riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilsete er det sikreste ifbm. med kollisjon. Det er opplest og vedtatt. Mer finner du på Trygg trafikks hjemmesider.

Gruppe 0

Vekt 0-10 kg, alder 0-ca. 9 måneder

I denne gruppen finnes det tre alternativer for å sikre barna.

Bakokvervendt barnestol er tryggest helt fra barnet er nyfødt.

* Barnestol montert mot kjøreretningen.

* Babyseng (boxette)

* Sikkerhetsnett for bruk sammen med barnevognsbag.

Trafikksikkerhetsmessig er det best for barnet å sitte i en bakovervendt spedbarnsstol hvor belastningen ved en kollisjon blir fordelt på hele barnets rygg. Trygg Trafikk anbefaler derfor sterkt å velge bakovervendt spedbarnsstol til de aller minste barna.

Ved bruk av babyseng/boxette eller barnevognsbag med sikkerhetsnett, må disse festes på tvers i bilsetet med hodet inn mot midten av bilen. Ved bruk av bag med sikkerhetsnett må bagen være godkjent for bruk med sikkerhetsnett. Polstringen skal plasseres inne i bagen.

Babyer kan sitte i bilsete. Noen fysioterapauter vil angi en tidsgrense (alt fra 25 til 45 minutter) og at man må ta pauser hvis man skal kjøre lenger enn denne tidsgrensen. Mye henger nok igjen fordi eldre bilseter hadde større vinkel enn de nyere bilsetene som i tillegg har nyfødtinnlegg. Uansett er det fornuftig med hyppige pauser samt tilvenning til bilstolen.

Gjest Madeline
Skrevet

Vi brukte vi bilsete til de to yngste. Men skal du bruke det må du huske at en nyfødt ikke er sterk i ryggen. Du må legge ryggen på setet så langt tilbake som du får det slik at babyen mer ligger enn sitter. Kjør også kun korte turer fram til babyen har blitt sterk nok i ryggen til å sitte mer oppreist. Er du avhengig av å kjøre en del langturer, ville jeg nok anbefalt en løsning der babyen ligger.

Skrevet

Tenkte egentlig bare på hjem fra sykehuset, og det tar maks 2 minutter!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det går helt greit på korte turer.

Sønnen vår satt i bilstol hjem fra føden. Da var han bare 8 timer gammel. Det var 5 min å kjøre.

Skrevet
Tenkte egentlig bare på hjem fra sykehuset' date=' og det tar maks 2 minutter![/quote']

Kanske kan ni ta honom på en trilletur då?

Kanske åka buss eller trikk eller gå?

men visst klarar babyn av att sitta/ligga i bilstolen den korta stunden. De är ömtåliga men inte av glas ;)

Skrevet

Liten urspårning:

Vi åkte bara buss och tunnelbana de första 5-6 månaderna. Vi köpte nämligen ingen babystol - vi tyckte inte att vi behövde köra bil. Och det gick bra. Men alla har ju inte samma möjlighet med boende och bussar...

Första bilturerna fick Malvin som 3 månader gammal - i lånad stol i Norge.

Första egna stolen fick han till sommaren (då var han stor nog för en bakåtvänd vanlig stol)

Gjest Anonymous
Skrevet
Tenkte egentlig bare på hjem fra sykehuset' date=' og det tar maks 2 minutter![/quote']

2 min? legg han i bagen og spaser hjem

Skrevet
Var på baby shop igår og skulle kjøpe en sånn boks til baby baggen eller nett' date=' som vi kunne frakte den nyfødte babyen hjem fra sykehuset i, men fikk beskjed om att det mest sikre var baby bilsete som man satte bak i baksetet spent fast. Trodde ikke så små babyen kunne sitte i sånne engang jeg. Er dette riktig?[/quote']

Vi har da brukt bilsete siden dag 1 på alle våre barn. Det blir jo solgt bilseter til små babyer og.

Skrevet

Vi tenkte å bruke sikkerhetsnett over bagen de første månedene, da vi tenkte at det var greit at babyen fikk ligge mest mulig. Vi kommer nok til å ta lengre turer, slik at det kan bli slitsomt for en liten kropp å sitte så lenge.

Ettersom jeg skjønner her er ikke det å anbefale??

Skrevet
Vi tenkte å bruke sikkerhetsnett over bagen de første månedene [...]

Trafikksikkerhetsmessig anbefales bilstol, ja.

Gjest Madeline
Skrevet
Vi tenkte å bruke sikkerhetsnett over bagen de første månedene, da vi tenkte at det var greit at babyen fikk ligge mest mulig. Vi kommer nok til å ta lengre turer, slik at det kan bli slitsomt for en liten kropp å sitte så lenge.

Brukte nett til eldstemann og det fungerte fint og det å ligge er det beste for babyen. Brukte ikke nett til de to yngste p.g.a. plassmangel(bag med nett tar stor plass).

Skrevet

Hva mener du egentlig med "fungerte fint"?

Man vet da ikke om noe slags sikkerhetsutstyr fungerer fint før man har testet det i en reell situasjon.

...og jeg tipper du ikke har kollidert i høy hastighet med baby i bagen og kunnet vurdere om han ble mer eller mindre skadet i hode/nakke enn han ville blitt i et sete?

Gjest Madeline
Skrevet
Hva mener du egentlig med "fungerte fint"?

Man vet da ikke om noe slags sikkerhetsutstyr fungerer fint før man har testet det i en reell situasjon.

...og jeg tipper du ikke har kollidert i høy hastighet med baby i bagen og kunnet vurdere om han ble mer eller mindre skadet i hode/nakke enn han ville blitt i et sete?

Jeg har heldigvis aldri kollidert. Om ungen ville blitt mer eller mindre skadet ved bruk av nett kontra stol, har ikke jeg mulighet til å si noe om, men det er nok utført tester om dette. En nyfødt som ikke er sterk nok til å sitte oppreist i en stol, kan få store skader ved en kollisjon. Ved riktig bruk av nett vil babyen være sikret. Men husk å legge barnet med hodet inn mot midten.

Skrevet

Det kan du bare gjøre! Ikke noe problem! Vet du i Sverige er ikke slike nett lov pga. dårlig trafikksikring!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...