AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #1 Skrevet 21. juli 2018 Har en søster og føler det er stor forskjellsbehandling fra våre foreldre. De har det alltid moro på min bekostning og kan le, jeg jatter med, det er nok ikke noe vondt ment, men de drar opp gamle ti g som at jeg var litt umulig som liten osv (noe som stemmer) Nå i voksen alder har jeg skikket meg vel. Søsteren min er noen år yngre, vi er begge voksne, hun studerer så bor hjemme ennå. Jeg føler generelt det er mye forskjellsbehandling ikke økonomisk, men på andre måter. Ett eksempel i familie sammenkomster kan mi e foreldre fort dra opp "Det var så mye bråk med deg. Du bare gråt fra du var baby til du nesten begynte på skolen" "*** som hele natten og det var aldri noe problem med hun" De gjør alt for å please hun. Alt! Hun rikker ikke en finger hjemme, mamma lager mat, rydder etter hun osv. Når jeg er på besøk tilbyr jeg meg alltid å hjelpe til med noe. Jeg rydder av middagsbordet, jeg hjelper til å dekke på. Er jeg på besøk og en klesvask er ferdig sier jeg "Sitt og drikk kaffen din, så tar jeg det" Får som regel beskjed om at nei, det tar hun selv. Nå har vi vært på ferie sammen. Jeg hjelper til, min søster rikker ikke en finger. Ved frokostbordet spurte pappa hun om noe og så skriker hun tilbake, ikke noe tilsnakk ingenting. Hadde det vært meg hadde det garantert blitt reaksjoner. Men hun kan bare holde på som hun vil. Nå idag skulle hun hjem, jeg sa mamma kunne låne bilen min for å kjøre hun hjem. Nå rett før de skal dra kommer jeg på at jeg skulle vært hjemmom en tur for å ta med litt mere reint undertøy. Da blir både hun og mamma sur på meg og sier "Nå skulle vi kjøre hjem" Så sier jeg, "ja, men jeg skulle gjerne vært hjemme å hentet noe reint tøy, kan ikke jeg kjøre henne(søsteren) hjem da istedenfor deg mamma?" Så skriker søsteren min til meg, og jeg skjønner liksom ikke helt problemet. Mamma begynner å, slutt å lag så mye styr, sier hun til meg. Jeg sier igjen, "hva er problemet med at jeg kjører istedenfor deg da mamma, jeg trenger jo hjem å hente litt reint tøy." Så helt ut av det blå er jeg vanskelig, å jeg lager alltid så mye styr. Jeg blir rimelig frustrert. Søsteren min kaller meg fittehue. Eller hun sier "herregud bare la det fittehue kjøre meg" ingen reaksjon fra mamma. Jeg blir så frustrert og lei meg. Så jeg sier at det her orker jeg ikke, jeg drar hjem. Så kommer det fra mamma "nå må du slutte! Du lager alltid så mye ekstra! Jeg er så sliten, jeg orker det ikke. Jeg gjør ikke annet enn å rydde, ordne med ting. Jeg orker ikke at du skal lage noe bråk nå" Jeg blir sjokkert. Er reaksjonen min urimelig? Jeg begynner lure på om det virkelig er jeg som er vanskelig. Føler det er noe galt med meg? Jeg prøver alltid bare hjelpe til. Også tenkte jeg det var greit å slå to fluer i en smekk, kjøre søsteren min, å samtidig dra hjemmom å ta med litt reint tøy. Men så får jeg vite at de skulle ordne noe bare de to. Dette kan jo ikke jeg gjette meg til sier jeg. Så kommer det fra søsteren min. Det er jo en grunn til at vi er så bastante på at det var mamma jeg ville skulle kjøre meg hjem. Men kunne de ikke bare sagt det da? Føler meg så tilside satt. Som om det alltid er jeg som er problemet. Anonymkode: da91c...799
Neutral90 Skrevet 21. juli 2018 #2 Skrevet 21. juli 2018 Sorry, men denne familien er ikke god med deg. Jeg hadde prøvd å distansert meg, la de innse hva de taper på å være slik mot deg. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #3 Skrevet 21. juli 2018 Du skriver at søsteren din bor hjemme hos foreldrene pga studier. Så skriver du at hun skal kjøres hjem for å ordne noe. Anonymkode: f2887...c84 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #4 Skrevet 21. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at søsteren din bor hjemme hos foreldrene pga studier. Så skriver du at hun skal kjøres hjem for å ordne noe. Anonymkode: f2887...c84 Ja vi er på hytten Anonymkode: da91c...799
LoneWolf Skrevet 21. juli 2018 #5 Skrevet 21. juli 2018 Hadde noen jeg tilbød meg å kjøre dem hjem kalt meg fittehue så hadde jeg pent svart at "ja det fittehuet her kjører heller hjem alene så får du komme deg dit du skal på egenhånd". 10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #6 Skrevet 21. juli 2018 Sett dem på plass når de holder på sånn. Vis at du ikke tar imot dritten. Anonymkode: a74a0...9ee 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 Det her kan du ikke godta. Jeg hadde virkelig tatt dem og fatt og bedt dem skjerpe seg. Så ville jeg kuttet kontakten for en stund. Ville ikke gjenopptatt kontakten uten å ha fått en ektefølt unnskyldning. Anonymkode: f4871...932 3
aghj Skrevet 22. juli 2018 #8 Skrevet 22. juli 2018 På 21.7.2018 den 17.02, LoneWolf skrev: Hadde noen jeg tilbød meg å kjøre dem hjem kalt meg fittehue så hadde jeg pent svart at "ja det fittehuet her kjører heller hjem alene så får du komme deg dit du skal på egenhånd". Du var et fittehue fordi du skulle kjøre henne i din bil? Jeg hadde kokt over av raseri! Satt meg i bilen å kjørt hjem til meg selv. Så kunne de fått tenkt seg om. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #9 Skrevet 22. juli 2018 2 timer siden, aghj skrev: Du var et fittehue fordi du skulle kjøre henne i din bil? Jeg hadde kokt over av raseri! Satt meg i bilen å kjørt hjem til meg selv. Så kunne de fått tenkt seg om. Ja. Vi har vært på hytten alle sammen, pappa dro tidligere på dagen da han skulle noe. Søsteren min skulle også hjem i bursdag, men ville være litt lenger på hytten, så mamma spurte om hun kunne låne min bil til å kjøre søsteren min hjem, siden pappa da hadde tatt deres bil hjem. Jeg sa at det kunne hun selvfølgelig. Så etter noen timer var det tid for at mamma skulle kjøre søsteren min hjem. Jeg gikk gjennom bagen min og så at jeg trengte litt mere reine klær siden jeg ville bli lenger på hytta, så derfor tilbyr jeg meg å kjøre henne hjem, istedenfor mamma. Dette vil ikke søsteren min og jeg ser liksom ikke problemet. Så jeg sier at det må da være det samme om det er meg eller mamma som kjører, nå når jeg uansett trenger hjemmom å hente litt saker og ting (vi bor i samme by like nær hverandre) søsteren min blir sur og skriker "Kan du ikke bare la mamma kjøre meg??!!" Mamma blir også sur og sier at jeg må gi meg. "Ikke lag noe bråk nå" Jeg skjønner fortsatt ikke greia og blir ganske opprørt. Da sier søsteren min til mamma "Bare la det jævla fittehue kjøre meg". Mamma reagerer ikke på det søsteren min sier, men ber meg slutte og la hun få kjøre søsteren min uten st jeg lager noe mere bråk. De skulle innom å kjøpe en gave men det kunne jo jeg hjulpet hun med å, greia var st søsteren min ikke hadde penger å mamma skulle legge ut, noe jeg også kunne ha gjort. Får høre at jeg er problemet og lager så mye styr av alt. Jeg blir så usikker at jeg faktisk begynner tro på det. Men samtidig syntes jeg det var de som var urimelig og vanskelig her. Jeg vet ikke.. Anonymkode: da91c...799
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #10 Skrevet 23. juli 2018 Jeg har også opplevd stor forskjellsbehandling fra foreldrene mine. I mitt tilfelle var det mest økonomisk og praktisk (eks. pengegaver, ferieturer, hjelp med å pusse opp, praktisk hjelp i hverdagen osv.). Foreldrene mine har aldri vært direkte stygge med meg, slik som dine er med deg. Men det var og er åpenbart hvem som er viktig for dem. Jeg løste det med å bare distansere meg. Det var vondt og vanskelig, men nå slipper jeg å få forskjellsbehandlingen opp i ansiktet og gnidd inn. Jeg kan anbefale deg å prøve det. Anonymkode: 9a754...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 Her høres det egentlig ut som om moren din er sliten pga. søsteren din, som er en utakknemlig drittunge som bor hjemme uten å løfte en finger, og tar det ut over deg. Kanskje hun vet søsteren din klikker i vinkel dersom hun ikke får det som det vil, og derfor tør hun ikke irettesette henne eller ikke la henne få viljen sin. Og da er det kanskje enklere å be det «enkle» barnet bøye seg enn å ta søsteren fatt. Kan det være noe slikt? Det forklarer dog ikke hvorfor de sier det bare har vært trøbbel med deg og at du gråt mye som baby osv. Men her hadde jeg faktisk reist hjem selv og ikke latt søsteren sitte på med mindre hun la seg flat og beklaget måten hub snakket til deg på. Er det forresten mulig søsteren din sliter med noe/burde hatt en diagnose av noe slag? For det er absolutt ikke normalt at en voksen person kaller andre «fittetryne» pga. en uenighet, søsken eller ei. Jeg bare tenker at en slik «vanskelig» personlighet kan være årsaken til at moren din bare jatter med henne. Fordi hun rett og slett ikke orker mer. Anonymkode: 5e15f...30c 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 På 21.7.2018 den 15.49, AnonymBruker skrev: Søsteren min er noen år yngre, vi er begge voksne Nekter jeg å tro!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå