Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å laste opp en videosnutt på nettet som jeg kan vise til "alle". Altså f.eks. hvis jeg filmer gutten min og vil at andre skal få se det på nettet. Skjønner?

Noen som vet hvordan jeg gjør det? Hvor? Hvilke filtype osv osv? Hadde vært gøy å kunne delt mer enn bilder over nett :P

Håper noen kan hjelpe meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette er ikke noe problem (hvis man vet hvordan man skal gjøre det :) )

Først må du lage klippet. Det regner jeg med du har kontroll over. Vil anbefale det å lagre det i mpg1 for best kvalitet/størrelse. (Spør hvis du lurer)

Deretter trenger du et sted å distribuere det på. Dette kan f.eks. skje gjennom en web-side. Du har hjemmesideområde (på sikkert 10MB) gjennom din internettleverandør. 10MB er ikke så mye i video-sammenheng. 10MB er også ofte begrensningen på mail. Det finnes andre måter å distribuere på.

Hvis du skal legge det ut på en web-side, så må du lage en liten html-side som inneholder en link til videoen din, hvor folk kan klikke og så laste ned.

Ble du noe klokere?

Skrevet

Hei og takk for svar...

klokere å klokere... tja jeg er i utgangspuntet rimelig grønn på dette da... :oops:

Men hvis jeg altså får meg en hjemmesiden, kan jeg da bare laste opp filen rett fra pc-en min til den? slik som med bilder?? (laget en hjemmeside for noen år siden så jeg har vært litt borti det - men mye er gått i glemmeboken)

Og jeg har nok ikke kontroll på å lage videosnutten heller jeg da :oops:

Hvis jeg får brent litt video over på en dvd plate... så burde jeg vel ha et godt utgangspunkt for å fikse på den? noen anbefalinger? hvilke programmer anbefales?

Håper du kan bistå en hjelpeløs liten sjel 8)

Skrevet

Men hvis jeg altså får meg en hjemmesiden, kan jeg da bare laste opp filen rett fra pc-en min til den? slik som med bilder?? (laget en hjemmeside for noen år siden så jeg har vært litt borti det - men mye er gått i glemmeboken)

Njah.. det holder med en hjemmeside hvis den er stor nok(stor nok plass). Sånne gratis-hjemmesider på nettet tviler jeg på at holder. MEN.. uansett må du ha en liten side med html-kode for at folk skal kunne laste ned snutten. Nettlesere leser ikke uten videre snutter, men de leser html-kode. Derfor må du ha litt kode som forteller hvor og hvordan snutten skal vises i nettleseren. Det finnes program som fikser dette for deg.

Og jeg har nok ikke kontroll på å lage videosnutten heller jeg da :oops:

Hvis jeg får brent litt video over på en dvd plate... så burde jeg vel ha et godt utgangspunkt for å fikse på den? noen anbefalinger? hvilke programmer anbefales?

Håper du kan bistå en hjelpeløs liten sjel 8)

Joda, hvis du får til å legge dem på dvd, så får du vel til å lage snutter også. Men dvd-kvalitet blir kanskje litt høy kvalitet bare for snutter. Se om du kan lage dem i vcd (mpeg1) i stedet.

Har endel programmer å anbefale - alt ettersom.

Hva bruker du for å filme? Digitalkamera med video-funksjon eller videokamera?

Når du endelig har en snutt du er fornøyd med, så må du generere den siden med html-kode. Så laster du opp både snutten og html-siden på hjemmesiden din via ftp.

Skrevet

Hei og igjen takk for svar!

Jeg bruker et digitalt videokamera tror det heter canon mv600 eller noe sånt. Må forøvrig til min svoger og hans kamera for å få det lastet over på dvd. (går ikke an å laste fra mitt kamera og ikke har jeg dvd-brenner heller...)Har ikke prøvd dette enda, men antar da altså at dette går "lett". Så denne delen føler jeg at jeg har "i boks". Regner med at jeg da på min maskin kan gjøre om dette til mpeg1 filer...?

Når du endelig har en snutt du er fornøyd med, så må du generere den siden med html-kode.

Hvordan gjør en det? er det et program en kan "kjøre det gjennom" og så er det gjort?

Nettlesere leser ikke uten videre snutter, men de leser html-kode. Derfor må du ha litt kode som forteller hvor og hvordan snutten skal vises i nettleseren. Det finnes program som fikser dette for deg.

Har du navn på noe sånt program? så kan jeg laste ned...

Det er ikke snakk om mange snutter sånn foreløpig så jeg håper det holder med en liten side på 30 mb eller så. Kan jo evt. utvide hvis jeg får til dete:D

Tror forøvrig det fulgte noe program med mitt fotoapparat fra canon som heter photoimpression og et som het zoombrowser. Kjenner du til disse, om de evt. kan brukes til noe? Hva med photoshop? (er vel kanskje bare bilder....?)

Jeg har forøvrig tidligere brukt frontpage for å lage hjemmeside... er det der jeg skal nå også?

For å prøve å oppsummere litt...:

jeg må lage en snutt i mpeg1 format

jeg må lage en side med html kode (hvordan en nå gjør det....)

jeg laster opp begge deler via et ftp-program

og vips så er det i orden

eller?

Uff dette ble rotete....

Må teste ut dette senere, men liker å vite hva jeg skal gjøre før jeg begynner. Liker ikke å jgøre noe halvveis;)

Håper du atter en gang kan hjelpe meg:D Føler meg helt blåst her :oops:

Skrevet

For å prøve å oppsummere litt...:

jeg må lage en snutt i mpeg1 format

jeg må lage en side med html kode (hvordan en nå gjør det....)

jeg laster opp begge deler via et ftp-program

og vips så er det i orden

eller?

Sorry. Ble litt busy her.

Helt korrekt.

Håper du kan smøre deg med tålmodighet og vente til i morgen, for jeg stikker nå straks.

Men det ser ut som du har veldig bra oversikt over stoffet, så jeg tipper vi kommer til å få til dette, ja.

Poster mer i morgen tidlig.

Tror ZoomBrowser og PhotoImpression bare behandler bilder, så de kan nok ikke brukes. Akkurat som PhotoShop. Du må ha noe annet. Mer om dette i morgen.

Men du har altså skjønt gangen i det. :)

Skrevet

Tusen takk for hjelp altså! Du er snill :-)

Gleder meg til i morgen jeg 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ganske sikker på at du kan overføre filmklipp fra kameraet ditt rett til maskina di? Hvis det fulgte med software (og det gjør det jo gjerne), og du har en kabel du kan overføre klippet fra kameraet til maskina med. Hm. Men det har du kanskje ikke.

Skrevet

Hei igjen.

Ny dag, nye muligheter.

Altså, jeg har lett litt etter program som konverterer fra dvd (mpeg2) til et mer web-vennlig format (som mpeg1), men det er ikke så lett å finne gratis.

Det nærmeste jeg kommer er FlaskMPEG http://www.flaskmpeg.net/

Hvis ikke det fungerer, så er det mulig du må betale for et, eller få kameraten din til å lage noen mpeg1 (vcd) snutter før han lagrer det på dvd.

For å publisere greiene, så er det ikke vanskeligere enn å lage en html med koden:

<BODY>

<A href="her-skal-navnet-på-videofilen-være">Jonas leker i sandkassen (eller noe)</A>

</BODY>

Og en slik linje for hver videosnutt. Dette er i enkleste tilfelle. Men det er så veldig lett å gjøre feil. Derfor tenkte jeg at du kan ha et program til å gjøre det for deg.

Dernest på du laste opp filen med et ftp-program til hjemmesiden din. Det er MULIG at Jalbum http://jalbum.net/ gjør jobben med både html-kode og publisering for deg. Jeg vet det fungerer for bilder. Husker ikke helt om det fungerer for video også.

Ellers kan du bruke et simpelt program for html-kode http://www.pc-tools.net/win32/dir2html/ (det lager html av alt som ligger i en mappe). Men da må du sørge for å publisere det selv (gjennom et annet ftp-program).

Noe sånt, ca...

Skrevet

Hei og igjen tusen takk for svar!!! :-)

Skal få satt meg ned i kveld og få prøvd dette!

Kameraten min hadde ikke anledning til å laste på dvd så jeg fikk noen ledninger og et kort til å gjøre dette selv... fikk også med en dvd med et program så det burde jo være fullt mulig. Skal bli spennende dette!

Håper du titter innom i en senere anledning også da jeg regner meg at jeg muligens støter på andre problemer på veien.... :oops: som du forhåpentligvis kan hjelpe meg med.... *smiler pent og blunker* :wink:

Skrevet

Ok, du har fått et kort (til å putte inn i maskinen)? Det gjør ting en aning enklere, ettersom du kan capture (fange??) selv direkte til vcd.

Men jeg følger med, og leser dette forumet veldig ofte, så det er bare å poste, så skal jeg forsøke å svare.

Skrevet

Hei igjen.... går snart gal jeg... joda kortet skulle INNI maskinen det!!! sukk.. trodde det var en ekstern greie jeg.... tør ikke åpne pc-en selv så jeg må pent og pyntelig sitte å vente på at noen kan komme å hjelpe meg :-(

I mellomtiden har jeg lagt ut forespørsel hos noen andre som hadde firewire(het det ikke det?) på pc-en sin og håper dem kan prøve å få det inn på pc-en.... og ut på dvd... så da er vi i tilfelle tilbake til at jeg har det på dvd da... er ikke så nær slekt og sånn det så her må jeg bruke fornuft i pushingen og masingen min....hehe

selvfølgelig - får jeg til dette med videosnuttene så tror jeg at jeg kjøper meg min egen firewire;)

Den biten jeg trodde skulle være enklest med dette her ser faktisk ut til å ta lengst tid - typisk!

Håper du stadig er her når jeg har fått ordnet dette;) (uansett så kan jeg jo lete deg frem og sende deg melding 8) )

Skrevet

Joda, sitter jo her og leser forumet på kveldstid også, ja (av og til).. Har jo ikke noe liv uansett.. :)

Det er bare å sende meg meldig. Ellers tenkte jeg løsningen (når og hvis vi kommer frem til noen) også kanskje kunne være interessant for andre, men hvis det blir for mye snikk-snakk om din løsning spesielt, så kanskje det er best å ta det privat.

Har ihvertfall en god nyhet til deg (og alle andre). Det programmet jeg nevnte - JAlbum - legger også ut video, ja. Så da er ihvertfall den løst.

Firewire er riktig ord, ja. Er ikke noe skummelt å sette i det kortet selv, altså. Det passer bare på ett sted uansett. Vel, vel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...