Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Er det minusgrader i kjøleskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk skrudd på en knapp i kjøleskapet. Det er en knapp man vrir på, man kan velge mellom 0 - 5. Er det snakk om minusgrader eller vanlig grader? Er det -5 eller 5 grader? Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal stille dne inn. Vil jo ikke at maten skal bli dårlig. Jeg vil ha det på det kaldeste temperatur!

Anonymkode: 4d266...2ae

AnonymBruker
Skrevet

🤔

Anonymkode: 26e4d...4f9

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤔

Jeg vet det høres helt tett ut, men kom borti den knappen og jeg vet ikke hva det sto på før. Så ble det tinet opp mer i kjøleskapet og anne rikke hvordan jeg skal få riktig temp igjen.

Skrevet (endret)

Det skal ikke være minusgrader i kjøleskapet, - da fryser det du har der.

0 - 5 er fra 0 til 5 plussgrader, og jeg har mitt på 4 plussgrader.

Noen kjøleskap/kombiskap har en knapp man trykker på for å starte opptining/avriming, så mulig du har kommet borti den?

Endret av Hanne67
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hanne67 skrev:

Det skal ikke være minusgrader i kjøleskapet, - da fryser det du har der.

Noen kjøleskap/kombiskap har en knapp man trykker på for å starte opptining/avriming, så mulig du har kommet borti den?

Ja! jeg har en knapp ved isden av, det skal jeg sepå, takk!! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Hanne67 skrev:

Det trenger det ikke være - noen kjøleskap har det som en gradering av effekt (hvor 5 er høyeste effekt, altså kaldest) mens andre har en gradering hvor 0 kan være kaldest, 5 varmest - men ikke nødvendigvis at tallene representerer samme antall grader. 

Det vanligste er nok at tallet er selve temperaturen, men det finnes altså unntak! I mitt kjøleskap og i fryseskapet står det °C ved tallene (har ikke bryter, men knapp og lys) som viser tydelig hva som menes. 

Anonymkode: a43c7...d0b

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger det ikke være - noen kjøleskap har det som en gradering av effekt (hvor 5 er høyeste effekt, altså kaldest) mens andre har en gradering hvor 0 kan være kaldest, 5 varmest - men ikke nødvendigvis at tallene representerer samme antall grader. 

Det vanligste er nok at tallet er selve temperaturen, men det finnes altså unntak! I mitt kjøleskap og i fryseskapet står det °C ved tallene (har ikke bryter, men knapp og lys) som viser tydelig hva som menes. 

Anonymkode: a43c7...d0b

Ts: Hei igjen. Ja, dette kan stemme. Jeg skrudde ned til 2 grader og det begynner å tine så forstår jo ingenting. 2 grader er jo mindre enn 5! Så nå har jeg skrudd opp på 4 og det har isa seg litt til igjen (noe som er bra)

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Hei igjen. Ja, dette kan stemme. Jeg skrudde ned til 2 grader og det begynner å tine så forstår jo ingenting. 2 grader er jo mindre enn 5! Så nå har jeg skrudd opp på 4 og det har isa seg litt til igjen (noe som er bra)

Ise seg til? Vil du ha minusgrader i kjøleskapet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/21/2018 at 5:11 AM, AnonymBruker said:

Jeg vet det høres helt tett ut, men kom borti den knappen og jeg vet ikke hva det sto på før. Så ble det tinet opp mer i kjøleskapet og anne rikke hvordan jeg skal få riktig temp igjen.

Hehe, intet problem. Temperaturskalaen vi bruker er basert på at frysepunktet for vann er på 0 grader, så om temperaturen er under 0 vil mye av væsken du har i kjøleskapet fryse til is. Så du kan vite om det er kaldere enn 0 i kjøleskapet ved å sette et glass vann der og se om det fryser

Kelvinskalaen derimot, baserer 0 på det absolutte nullpunkt, dvs alle kjemiske prosesser på molekyl- og atomnivå slutter å fungere

Så 0 kelvin er mye kaldere enn 0 celsius

17 hours ago, AnonymBruker said:

Is i kjøleskapet? Eller mener du at du har en liten fryseboks som er tilknyttet kjøleskapet? Eller hvorfor vil du at det skal ise seg til i kjøleskapet? At det er kaldt er nok, trenger ikke være is der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...