Rings&Things Skrevet 20. juli 2018 #1 Skrevet 20. juli 2018 Hei. Jeg lurer på noe. Jeg anmeldte min tidligere samboer for familievold. Saken ble henlagt, men hun hadde gjort en dårlig jobb hun som tok forklaring. Jeg skrev en seks sider lang klage hvor jeg fikk med hvordan han har vært, hva han har gjort, vitner etc. Det ble da satt i gang etterforskning av saken. De er ferdig med vitneavhør og holder nå på å samle inn opplysninger fra helsepersonell og samlivsterapeut. Så snart etterforskeren er ferdig med ferie så skal jeg avgi forklaring. Noe som nok vil ta noen timer. Gruer meg til den dagen. Og deretter blir det å avhøre min eks. Det jeg lurer på, er om saken fortsatt kan bli henlagt? Eller er det slik at når det først er slik at de setter i gang etterforskning så blir det rettsak? Altså per nå har han vel bare status som mistenkt. De må vel ta ut tiltale for at det vil skje noe videre i saken? Uansett kan jeg vel evt. få voldsoffererstatning? All mishandlingen har ført til stort økonomisk tap for meg, men aller mest har det bidratt til å ødelegge meg som person. Jeg har av en annen som jeg bare var med i en mnd. blitt banket så grovt at jeg nesten døde. Alle årene med han som psykisk mishandlet meg har skadet meg i langt større grad. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil at det skal gå til retten. Jeg vil bare at min eks skal få tydelige signaler om at han faktisk har mishandlet meg. At han ikke skal fortsette å gå rundt i sin grandiose verden og tenker at han er så perfekt og feilfri, mens jeg er både det ene og det andre. Om han får en bot eller what ever det bryr jeg meg i grunn ikke om. Er ikke ute etter å få han straffet. Er ute etter oppreisning.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #2 Skrevet 20. juli 2018 Unnskyld meg er dette en sånn rik jævel? Anonymkode: 2c546...dd3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #3 Skrevet 20. juli 2018 Saken kan bli henlagt selv om de nå etterforsker saken på nytt. Etterforsking er til for å se om det finnes nok beviser til å ta ut tiltale. Selv om saken din blir henlagt, så kan du søke voldsoffererstatning. Dette er det bare å google. Men vet ikke hvor realistisk det er at du får det om politiet henlegger saken - vet rett og slett ikke hvordan det fungerer. Anonymkode: bc5e8...704 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #4 Skrevet 20. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg er dette en sånn rik jævel? Anonymkode: 2c546...dd3 Nei er ikke rik. Fyren har ikke fullført vgs en gang. Vi tjener ca det samme (når jeg er i jobb vel og merke). 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Saken kan bli henlagt selv om de nå etterforsker saken på nytt. Etterforsking er til for å se om det finnes nok beviser til å ta ut tiltale. Selv om saken din blir henlagt, så kan du søke voldsoffererstatning. Dette er det bare å google. Men vet ikke hvor realistisk det er at du får det om politiet henlegger saken - vet rett og slett ikke hvordan det fungerer. Anonymkode: bc5e8...704 Den ble henlagt uten noen etterforskning i første omgang. Etter klagen og med detaljert info fra meg valgte de å åpne sak. Helt ærlig vet jeg ikke om jeg håper han blir tiltalt. Har fått litt kalde føtter. Han er god å snakke for seg. Vet han blir å gjøre alt for å svekke min troverdighet. Menmen. Jeg vil at han skal ta lærdom så ingen andre utsettes for det samme. Da må oppførselen hans få en form for konsekvenser. Anonymkode: aa27c...661 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #5 Skrevet 20. juli 2018 Jeg har forstått det slik at en sak må ikke gå til retten for at man skal få erstatning. Vet dog ikke hva som er kriteriene da. Jeg knakk sammen kort tid etter jeg dro fra han med hjelp fra familievernkontoret. Siden da har jeg ikke fungert i hverdagen. Lider både økonomisk og spesielt psykisk i etterkant. Anonymkode: aa27c...661
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #6 Skrevet 20. juli 2018 For å kunne få erstatning fra din tidligere samboer så må saken så må saken gå til retten. Beviskravene for at noen må betale erstatning er lavere enn for å bli straffet. Det er derfor noen mennesker frikjennes fra det de er tiltalt for, men likevel må betale erstatning. Men usikker på om det har noe å si for voldsoffererstatning. Det ligger et søknadsskjema for voldsoffererstatning ute på nettsidene deres, så du kan jo ta en titt på det. Anonymkode: bc5e8...704 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å kunne få erstatning fra din tidligere samboer så må saken så må saken gå til retten. Beviskravene for at noen må betale erstatning er lavere enn for å bli straffet. Det er derfor noen mennesker frikjennes fra det de er tiltalt for, men likevel må betale erstatning. Men usikker på om det har noe å si for voldsoffererstatning. Det ligger et søknadsskjema for voldsoffererstatning ute på nettsidene deres, så du kan jo ta en titt på det. Anonymkode: bc5e8...704 Okei. Jeg er usikker på om det er nok klare beviser selv om jeg har endeløst med eksempler. Og jeg tror at vitnene som da var hans venner, kommer til å bagatellisere det og ikke være ærlig i avhør. Så det kun vil være min mor og familievernkontoret som vil hjelpe på saken. Jeg har blitt veldig syk i etterkant, og selv hun som etter noen år var mye mer min venninne enn hans, har snakket ned om meg etter bruddet. Virker som at alle bare *poff* glemte alle gangene de har sett han klikke på meg da jeg dro. Det var synd i han for han ble forlatt liksom. Jeg knakk fullstendig sammen da jeg fikk vite hvordan jeg ble omtalt av flere etter bruddet. Det æ miste nettverket mitt var en stor frykt i forhold til å dra. Dessverre var det akkurat det som skjedde. Jeg har mange ganger ønsket at han forsvant fra jordens overflate. Jeg var bare 16 da vi ble sammen og hadde allerede hatt det veldig tøft. Så fulgte 9 år med mishandling osv. Jeg er offer i TRE (!) saker. En alvorlig voldssak hvor jeg nesten mistet livet. Samme fyren brøt seg inn hos meg to ganger og brøt kontaktforbudet flere ganger. Lever med voldsalarm og sover med låst soveromsdør. Så ble jeg voldtatt i mai. Første gang jeg har klart å anmelde. Vært utsatt for noen voldtekter/overgrep. Også ekssamboeren min da. Som fortsatt rakker kraftig ned på meg. Jeg anmeldte voldtekten kun fordi jeg har funnet ut at jeg var ikke den første. Så for å unngå flere offer så anmeldte jeg. Men egentlig ville jeg ikke for jeg orker ikke å være den "utsatte" hele tiden. Dessverre så har jeg blitt dårlig behandlet helt siden jeg var 4 år. Så har på en måte mistet litt troen på at livet vil kunne føles godt. Jeg blir gradvis flinkere til å stå opp for meg selv, men jeg har vært lett å utnytte. Jeg er så lei av verden for det er så mange dårlige mennesker. Hvor vanskelig er det å behandle andre med verdighet og respekt? Være ærlig og snill.. Snakker meg vekk nå. Jeg bare skjønner ikke at det går an. Samtidig, hvor har det å alltid være snill og hjelpsom ført meg? Så hjelpsom at jeg setter alle foran meg selv. Det har ikke gjort meg lykkelig i alle fall. Så dumsnill og naiv at det lyser ut av hele meg og jeg tiltrekker meg den typen som ikke vil meg vel. Alt jeg vil er å få en form for oppreisning. Få det bekreftet at dette har ikke vært min feil. At jeg fortjener bedre. Hvis jeg gjør det da. Altså jeg har tatt på meg skylden for noe ulovlig for å beskytte en god venn. Fikk ikke et takk en gang. Heller ikke da jeg reddet livet til samme person. Jeg havner stadig i uheldige situasjoner fordi jeg har for lengs lært at jeg er ikke mye verdt. Og jeg har blitt mye forlatt. Så jeg strekker meg ugreit langt for å stille opp, for jeg er overbevist om at hvis jeg ikke gjør det så forlater de meg. Hvis "staten" i det minste kan gi meg bekreftelse på at det ikke er okei. Kan jeg da klare å komme meg videre? Anonymkode: aa27c...661
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #8 Skrevet 21. juli 2018 12 timer siden, Rings&Things skrev: Hei. Jeg lurer på noe. Jeg anmeldte min tidligere samboer for familievold. Saken ble henlagt, men hun hadde gjort en dårlig jobb hun som tok forklaring. Jeg skrev en seks sider lang klage hvor jeg fikk med hvordan han har vært, hva han har gjort, vitner etc. Det ble da satt i gang etterforskning av saken. De er ferdig med vitneavhør og holder nå på å samle inn opplysninger fra helsepersonell og samlivsterapeut. Så snart etterforskeren er ferdig med ferie så skal jeg avgi forklaring. Noe som nok vil ta noen timer. Gruer meg til den dagen. Og deretter blir det å avhøre min eks. Det jeg lurer på, er om saken fortsatt kan bli henlagt? Eller er det slik at når det først er slik at de setter i gang etterforskning så blir det rettsak? Altså per nå har han vel bare status som mistenkt. De må vel ta ut tiltale for at det vil skje noe videre i saken? Uansett kan jeg vel evt. få voldsoffererstatning? All mishandlingen har ført til stort økonomisk tap for meg, men aller mest har det bidratt til å ødelegge meg som person. Jeg har av en annen som jeg bare var med i en mnd. blitt banket så grovt at jeg nesten døde. Alle årene med han som psykisk mishandlet meg har skadet meg i langt større grad. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil at det skal gå til retten. Jeg vil bare at min eks skal få tydelige signaler om at han faktisk har mishandlet meg. At han ikke skal fortsette å gå rundt i sin grandiose verden og tenker at han er så perfekt og feilfri, mens jeg er både det ene og det andre. Om han får en bot eller what ever det bryr jeg meg i grunn ikke om. Er ikke ute etter å få han straffet. Er ute etter oppreisning. Har du vært utsatt for vold i nære relasjoner, det heter ikke lengre familievold, det begrepet har politiet og påtalemyndigheten for mange år siden sluttet å bruke, så skal politiet i tidlig fase oppnevne bistandsadvokat til offeret. Det er obligatorisk ved alle voldssaker. Hvor er bistandsadvokaten din? Hvorfor stiller du ikke spørsmålene til henne? Bistandsadvokaten betales av det offentilige så å ta kontakt når en lurer på noe koster heller ingentind for offeret. Anonymkode: bda42...033 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #9 Skrevet 21. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For å kunne få erstatning fra din tidligere samboer så må saken så må saken gå til retten. Beviskravene for at noen må betale erstatning er lavere enn for å bli straffet. Det er derfor noen mennesker frikjennes fra det de er tiltalt for, men likevel må betale erstatning. Men usikker på om det har noe å si for voldsoffererstatning. Det ligger et søknadsskjema for voldsoffererstatning ute på nettsidene deres, så du kan jo ta en titt på det. Anonymkode: bc5e8...704 KAN DET SØKES OM VOLDSOFFERERSTATNING SELV OM POLITIET HAR HENLAGT SAKEN? Skadelidte kan søke om voldsoffererstatning selv om straffesaken er henlagt av politiet. Kontoret for voldsoffererstatning foretar en selvstendig vurdering av bevisene i saken. Det stilles lavere krav til bevis i erstatningssaken enn hva det kreves i straffesaken. En kan derfor bli tilkjent voldsoffererstatning i saker som er henlagt. Sitat fra voldsoffererstatning.no. Anonymkode: 2414e...4f7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #10 Skrevet 21. juli 2018 21 timer siden, Rings&Things skrev: Hei. Jeg lurer på noe. Jeg anmeldte min tidligere samboer for familievold. Saken ble henlagt, men hun hadde gjort en dårlig jobb hun som tok forklaring. Jeg skrev en seks sider lang klage hvor jeg fikk med hvordan han har vært, hva han har gjort, vitner etc. Det ble da satt i gang etterforskning av saken. De er ferdig med vitneavhør og holder nå på å samle inn opplysninger fra helsepersonell og samlivsterapeut. Så snart etterforskeren er ferdig med ferie så skal jeg avgi forklaring. Noe som nok vil ta noen timer. Gruer meg til den dagen. Og deretter blir det å avhøre min eks. Det jeg lurer på, er om saken fortsatt kan bli henlagt? Eller er det slik at når det først er slik at de setter i gang etterforskning så blir det rettsak? Altså per nå har han vel bare status som mistenkt. De må vel ta ut tiltale for at det vil skje noe videre i saken? Uansett kan jeg vel evt. få voldsoffererstatning? All mishandlingen har ført til stort økonomisk tap for meg, men aller mest har det bidratt til å ødelegge meg som person. Jeg har av en annen som jeg bare var med i en mnd. blitt banket så grovt at jeg nesten døde. Alle årene med han som psykisk mishandlet meg har skadet meg i langt større grad. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil at det skal gå til retten. Jeg vil bare at min eks skal få tydelige signaler om at han faktisk har mishandlet meg. At han ikke skal fortsette å gå rundt i sin grandiose verden og tenker at han er så perfekt og feilfri, mens jeg er både det ene og det andre. Om han får en bot eller what ever det bryr jeg meg i grunn ikke om. Er ikke ute etter å få han straffet. Er ute etter oppreisning. Seriøst?! Det er viktigere for deg å få penger enn å få han dømt for jævelskapen? Sånn at han kan fortsette mot andre? Jeg følte veldig med deg helt til siste setning.. Anonymkode: fd652...bc1
waco Skrevet 21. juli 2018 #11 Skrevet 21. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Seriøst?! Det er viktigere for deg å få penger enn å få han dømt for jævelskapen? Sånn at han kan fortsette mot andre? Jeg følte veldig med deg helt til siste setning.. Anonymkode: fd652...bc1 Slutt å tull da idiot. Det er ikke sånn at dersom samboer er i fengsel så forhindrer det at samboeren er voldelig mot andre i fremtiden! Eller er du overtroisk? Kanskje overtroiske mennesker tenker at dersom en får straff så vil han være en glad og lykkelig og snill mann resten av livet? Og til det siste, - det er da bedre for trådstarter å få pengeerstatning enn at samboeren skal sitte i fengsel og hun skal få ingenting! Hva tjener hun på at han sitter i fengsel da? Fortell? Er det en nytelse i det å skade mennesker, - er det det som motiverer deg? Fortell!
Rings&Things Skrevet 21. juli 2018 Forfatter #12 Skrevet 21. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du vært utsatt for vold i nære relasjoner, det heter ikke lengre familievold, det begrepet har politiet og påtalemyndigheten for mange år siden sluttet å bruke, så skal politiet i tidlig fase oppnevne bistandsadvokat til offeret. Det er obligatorisk ved alle voldssaker. Hvor er bistandsadvokaten din? Hvorfor stiller du ikke spørsmålene til henne? Bistandsadvokaten betales av det offentilige så å ta kontakt når en lurer på noe koster heller ingentind for offeret. Anonymkode: bda42...033 Mulig det, men i min sak er det altså familievold som står. Jeg har en advokat. Som er klin kav umulig å få tak i dessverre. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Seriøst?! Det er viktigere for deg å få penger enn å få han dømt for jævelskapen? Sånn at han kan fortsette mot andre? Jeg følte veldig med deg helt til siste setning.. Anonymkode: fd652...bc1 Med oppreisning så snakker jeg ikke om penger. Jeg mener en slags sosial og samfunnsmessig oppreisning. Hvis det er forståelig hva jeg mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå