Gå til innhold

Skifte router og andre spørsmål...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann, jeg har flyttet inn i en ny leilighet der routeren og opplegget for internett er på motsatt side av hvor jeg oppholder meg i leiligheten, så da blir signalet dårlig. Så da er spørsmålet, hvem kontakter jeg som kan koble ledningen fra teknisk rom skapet og inn til stua så jeg kan ha routeren der heller? Virker sikkert helt idiot som spør men er litt usikker her om det er internettselskapet eller elektriker, og hvor dyrt kan dette bli?

Anonymkode: 931ca...a81

AnonymBruker
Skrevet

- Om det er kombinert ruter og modem fra leverandøren din, så bør det strekkes en ny kabel som går til modemet ditt inn til stua, slik at modemet/ruteren kan stå der. Dette kan normalt internettleverandøren din hjelpe deg med. Men det vil nok koste litt. 

- Om det er separat trådløs ruter, så kan du eventuelt nøye deg med å flytte bare ruteren inn i stua (og la modemet fra internettleverandøren din stå igjen der det er i teknisk rom). Å strekke ny nettverkskabel fra modem og til ruter kan man normalt gjøre selv. Det er litt jobb hvis man skal legge kabelen oppå list, evt. skjule den bak lister på hele strekket, men det er fullt lovlig å gjøre dette selv, fordi nettverkskabelen har en plugg i begge ender (som både passer til modem og ruter). 

- Alternativt kan du kjøpe mesh ruter, som lager flere trådløse tilgangspunkter. Mesh rutere omtales ofte som en grei måte å få bedre dekning der kun en hovedruter ikke har kunnet gjøre jobben:

https://www.dinside.no/data/vi-har-testet-5-forskjellige-mesh-nettverk/68727873

Med en mesh ruter så kan du la alt utstyret du allerede har blit stående der det er. 

- Som en siste mulighet finnes også "nettverk over strømnett" adaptere:

https://www.dinside.no/data/zyxel-pla-5456-nettverk-via-stromnettet/60960070

Hvor godt dette fungerer kommer gjerne litt an på om strømkontakten fra stedet man ønsker å koble nettverket opp fra er på samme kurs som stedet man ønsker å tappe nettverket ut fra. 

Anonymkode: e55be...24d

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar.:smilyblomst:

Har ikke så god peiling på dette som du sikkert skjønte ut ifra spørsmål og formulering. :P 

Men vil tro beste alternativ er å få strukket routeren inn i stua. Har du en ide om hvor mye slikt kan koste?

Når jeg ser hvordan ting er festet i teknisk rom så ser det ikke helt "stuerent" ut. Den ledningen (er det modem?) som er koblet til ruteren henger og slenger sammen med det som sikkert har vært festet i veggen på et tidspunkt. Hvorfor de har gjort det slik forstår jeg ikke helt da det er et veldig nytt bygg og ingen åpenbar grunn for hvorfor de har gjort det på en sånn slurvete måte. Har derfor litt lyst til å få gjort det skikkelig for nå synes jeg faktisk det ser litt brannfarlig ut...

Det er ingen lister i taket der man kan skjule en eventuell ledning, tror heller ikke det er mulighet for det på gulvet, da må vi eventuelt legge nye lister vil jeg tro. Men nå er uansett det viktigste at vi kan sitte på playstation, netflix og pad uten at ting begynner å hakke. Både jeg og barna er drittlei av nå, men er ellers fornøyde i vårt nye hjem... :rolleyes:😊

AnonymBruker
Skrevet

Vis meg bilde av routeren din :) (no creepy, skal bare se om du kan gjøre det billigst måte og enkelt)

Anonymkode: aa130...09b

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar.:smilyblomst:

Har ikke så god peiling på dette som du sikkert skjønte ut ifra spørsmål og formulering. :P 

Men vil tro beste alternativ er å få strukket routeren inn i stua. Har du en ide om hvor mye slikt kan koste?

Når jeg ser hvordan ting er festet i teknisk rom så ser det ikke helt "stuerent" ut. Den ledningen (er det modem?) som er koblet til ruteren henger og slenger sammen med det som sikkert har vært festet i veggen på et tidspunkt. Hvorfor de har gjort det slik forstår jeg ikke helt da det er et veldig nytt bygg og ingen åpenbar grunn for hvorfor de har gjort det på en sånn slurvete måte. Har derfor litt lyst til å få gjort det skikkelig for nå synes jeg faktisk det ser litt brannfarlig ut...

Det er ingen lister i taket der man kan skjule en eventuell ledning, tror heller ikke det er mulighet for det på gulvet, da må vi eventuelt legge nye lister vil jeg tro. Men nå er uansett det viktigste at vi kan sitte på playstation, netflix og pad uten at ting begynner å hakke. Både jeg og barna er drittlei av nå, men er ellers fornøyde i vårt nye hjem... :rolleyes:😊

Bare hyggelig :)

Som sagt, kommer litt an på om du da tenker på å flytte ruteren din inn i stua (dvs. den boksen som gir deg trådløst internett) eller modemet inn i stua. Modemet er det som du har fått fra internettleverandøren din, og som sørger for å føre bredbåndsnettet inn i boligen. 

Og husk: Noen leverandører av internett leverer bokser som både er modem og ruter i en boks, så dersom det bare er en boks i koblingsrommet ditt med en kabel til veggen, og du får trådløsnett fra den alene, så er det nok det du har. Har du to bokser - en som er koblet i vegg, og som videre er koblet til en ny boks (som ofte, men ikke alltid, har antenner for å gi det trådløst nett - altså ruteren) så har du separat modem og ruter. Det enkleste er nok som noen foreslår, og ta et bilde av boksen(e) som gir deg internett, så blir det kanskje enklere å gi et godt svar videre :)

Anonymkode: e55be...24d

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vis meg bilde av routeren din :) (no creepy, skal bare se om du kan gjøre det billigst måte og enkelt)

Anonymkode: aa130...09b

🤣 Her er det ene...

1_(1).jpg

AnonymBruker
Skrevet

Og det andre...

1 (2).jpg

Skrevet (endret)

Prøv først å stille på antennene på ruteren. Ser ut som ruteren henger på vegg(?). Slik antennene står på bildet ditt vil de sende sterkest opp i taket og ned i gulvet.

wifi-antenaae-position.jpg

Endret av likeasir
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, likeasir skrev:

Prøv først å stille på antennene på ruteren. Ser ut som ruteren henger på vegg(?). Slik antennene står på bildet ditt vil de sende sterkest opp i taket og ned i gulvet.

wifi-antenaae-position.jpg

Har prøvd å stille litt frem og tilbake hele tiden men har ikke hatt noe virkning... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...