AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #1 Skrevet 20. juli 2018 Jeg har vært her i Norge 2 år nå. Jeg tok norskprøven etter 9måneder og fikk B1. Jeg ønsket meg å studere på universitet å bli ferdig med utdannelsen min men dessvere kunne ikke gjøre det på grunn av språket. Etter 1 år fikk jeg jobb som ryddehjelp og etterhvert var en lærling. Jeg har vært der 11måneder. Jeg fikk en tilby, ny jobb. Jeg sluttet som lærling og begynte der. De var sjefen til søstra mi og. Da trodde jeg at de var hyggelige ektepar. Men etter butikken åpnet var de vanskelige å jobbe med. Søstra mi som har jobbet 1år med dem har sluttet. Kona til sjefen, masse så mye til henne selv om hun spiser. Sjefen ber henne å løpe i kasse selv om hun spiser. Etter den har de flyttet henne å jobbe om kvelden. Hun jobber til kl.23 men de vil ikke la henne gå kl.23 fordi hun må rydde og fikse og siste bussen er kl.23.07. De vet det. Og vil ikke la henne fikse alt før timen. I tillegg har det aldri betalt henne skatt fra den andre butikken hun jobbet først. Etter den sa de at de er fornøyde med meg. At jeg må være der. Det var vanskelig. Jeg ønsket meg å slutte men jeg kan ikke komme tilbake som lærling. Da måtte jeg fortsette. Kona hans begynte å snakke høyt, masse så mye, skrike mot meg. Hver dag var jeg nervøs å komme på jobb fordi de bare ønsker meg å slutte, å ha det vanskelig for meg, og liste alt som jeg har gjørt galt. Jeg har fant ut at sjefen endret kontrakten min; prosent stilling, og signerte det selv. Jeg vet ikke om det. Han bare sa når jeg spiste at jeg vil ikke ha fastlønn fordi det var underbetalt. Og jeg vil jobbe 5timer hver dag. Jeg vet ikke at han endret prosent stilling, og falske kontrakten. Det var altfor mye for meg. Jeg gikk til fastlegen min som kollegaen min har anbefalt. Der fikk jeg sykmelding. Siden søstra mi sluttet, pappa jobbet alene, mamma kan ikke jobbe enda. Jeg må tilbake. Jeg må dra der selv om jeg liker ikke. Jeg provd å søke jobb når jeg var sykmeldt. Sendte CV rundt. Men uheldig. Da kom jeg tilbake i dag, og han ønsker meg å signere. Jeg hater meg selv. At jeg må gjøre det. Jeg hater så mye at jeg må være avhengig av dem for å ha jobb. Jeg hater meg selv at jeg må signere en ny kontrakt med dem som er ikke ærlige. Jeg kan gi opp alt for foreldrene mine men det var så vanskelig og vondt. VIL DERE LA SJEFENE DERES Å SIGNERE FOR DERE? Å ENDRE KONTRAKTEN UTEN Å FORTELLE DERE? Anonymkode: ba16c...f77 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #2 Skrevet 20. juli 2018 Du kan snakke med disse. Bare kopiere det samme du skrev her til de. https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/tips/ Ellers med jobb. Send søknad og når du ikke får svar så ringer du og hører eller møter opp for å høre om de har sett på den. Du kan også kontakte ett vikarbyrå. Anonymkode: 2f83d...764 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #3 Skrevet 20. juli 2018 Dette innlegget var rett og slett umulig å forstå, TS. Det er nok bedre om du skriver engelsk isteden. Anonymkode: 4cff2...e22
Gjest Nina1975 Skrevet 20. juli 2018 #4 Skrevet 20. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette innlegget var rett og slett umulig å forstå, TS. Det er nok bedre om du skriver engelsk isteden. Anonymkode: 4cff2...e22 Har ingen problemer med å skjønne det jeg.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #5 Skrevet 20. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette innlegget var rett og slett umulig å forstå, TS. Det er nok bedre om du skriver engelsk isteden. Anonymkode: 4cff2...e22 Du må huske å snakke på vegne av deg selv, og ikke late som du snakker på vegne av alle. Du synes innlegget var umulig å forstå. Jeg derimot synes det var veldig greit å forstå. Og mens jeg skriver ser jeg at en over meg skriver det samme. At du sliter med å forstå noe betyr ikke at alle gjør det. Min antagelse er at de fleste normalt oppegående mennesker, som legger godviljen til, forstår helt greit. Anonymkode: db98b...eba 18
Gjest Nina1975 Skrevet 20. juli 2018 #6 Skrevet 20. juli 2018 Dette skal du ikke finne deg i. Det de gjør er ulovlig. Gjør som hun over sier, kontakt arbeidstilsynet. Det at de endrer en kontrakt og signerer for deg, er dokumentforfalskning. Arbeidsforholdet ditt er ulovlig. Du har lov til å ikke stille på jobb. Du er ikke avhengig av de.
[email protected] Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Du kan snakke med disse. Bare kopiere det samme du skrev her til de. https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/tips/ Ellers med jobb. Send søknad og når du ikke får svar så ringer du og hører eller møter opp for å høre om de har sett på den. Du kan også kontakte ett vikarbyrå. Anonymkode: 2f83d...764 Hei, tusen takk for svaret. Tror du at det blir gjelde å sende til dem selv om jeg har signerte en ny kontrakt 2 dager siden? Jeg har vært på politi om saken allerede men de sa at siden sjefen tilbyr meg å signere en ny kontrakt det er den enkelste måtte å fikse alt i orden. Med jobb har jeg vært personlig å sende CVen min og sendte melding og via e post men alle er på ferie nå.
[email protected] Skrevet 21. juli 2018 #8 Skrevet 21. juli 2018 14 hours ago, Nina1975 said: Dette skal du ikke finne deg i. Det de gjør er ulovlig. Gjør som hun over sier, kontakt arbeidstilsynet. Det at de endrer en kontrakt og signerer for deg, er dokumentforfalskning. Arbeidsforholdet ditt er ulovlig. Du har lov til å ikke stille på jobb. Du er ikke avhengig av de. Ja. Dere er veldig riktige. Jeg gikk på politi om dette men de bare sagt at for å gjøre alt riktig da må jeg signere en ny kontrakt med ham så jeg kan fortsette å jobbe. Det er virkelig vanskelig å finne jobb derfor har jeg signerte en ny kontrakt 2 dager siden. Da angrer jeg så mye og.
Gjest Nina1975 Skrevet 21. juli 2018 #9 Skrevet 21. juli 2018 Ja, du kan fremdeles kontakte arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet vil ha slike arbeidsgivere til livs, de vil ha slutt på ulovlige arbeidsforhold. Du kan også kontakte disse for å høre om du kan få gratis advokat. http://frirettshjelpadvokat.no/index.html Er dine arbeidsgivere utenlandske?
Gjest Nina1975 Skrevet 21. juli 2018 #10 Skrevet 21. juli 2018 (endret) 17 minutter siden, [email protected] skrev: Ja. Dere er veldig riktige. Jeg gikk på politi om dette men de bare sagt at for å gjøre alt riktig da må jeg signere en ny kontrakt med ham så jeg kan fortsette å jobbe. Det er virkelig vanskelig å finne jobb derfor har jeg signerte en ny kontrakt 2 dager siden. Da angrer jeg så mye og. Merkelig at politiet ikke henviste deg videre. Her i distriktet samarbeider politi, skatteetat og arbeidstilsyn for å ta denne typen arbeidsgivere. (De går inn på større byggeplasser, butikker, politikontroller på veiene hvor de spesielt stopper firmabiler bla., og sjekker ansettelsespapirer, lønnsforhold og de spør arbeidstakeren om arbeidsforhold ol) Du virker flittig og arbeidssom, så tror ikke det vil være problem for deg å skaffe jobb. De trenger alltid folk i helsesektoren og i barnehager f.eks. 🙂 Endret 21. juli 2018 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #11 Skrevet 21. juli 2018 Hi everyone, I am very sorry it was difficult to understand. And so I am writing in english now. My first rejection when I arrived her was that I could not continue my education because I was not good enough with the language here. I had everything the NOKUT which accredited my 4 years of university in the Philippines. Because of this little tinch of hope, we moved here in Aust-Agder but to no avail. So I looked for a job. I was hired as a cleaner of a salon and later offered me an internship. I stayed there for 11 months but I need 3 more years to be finished. I quit there bec I was offered a job as a "butikkmedarbeider" by my sister's bosses. She has worked for them for 11 months also without tx because they said they cant. And if the control comes, she should tell them that she is just a praksis. But they said that they will employ her in this new shop where they promise to pay her tax. And so she accepted. And I accepted this offer too. And my sister, I with our parents bought a house so it will be more accessible with the bus. Thinking our salaries will be more stable bec we work there. After the 2 days they opened, they started complaining that my sister was very slow. So they gave her the evening slot and I was in the morning. She work from 3pm to 11pm. But they will not let her go after 11pm bec she have to fix everything. And the last bus is 11.07pm. In the contract we should work 8hrs a day, monday to saturday and that they will not pay for overtime. So she had to quit or else she would have to stay there until the first bus in the morning. And the boss said they cannot adjust for the other employees until August where we can move to our new home. When my sister was gone, the wife would treat me like a dog, yell at me when I cannot do what she says immediately even if she gave me a lot of tasks to finish. And usually she would do this whem we are inside that refrigerator room with all the milk, meat and etc stored. Or when we are in the "panterommet, søndagsbutikken og bakrommet". I knew she was stressed. But she once told me: "ONE DAY I WILL SHOW YOU HOW ANGRY I AM". The next days they would let me do the ferskevarer alone for 4 hours. Even if I finished all the new deliveries, she would push more and more frozen meat, fish, chicken, butter and all for few minutes left. Then she would complain that i cant finish so she asked me to do the filling up in søndagsbutikk but she had complains so I had to do more the next day. They listed everything, these are the things you weren't able to do, this and that. And told me the other days that they have no tasks for me, bec I cannot finish anything. What can I do then, they asked me this so many times. So my workmate asked me to go to my family doctor, ask for a sick leave. And I did. But before that I found out he changed my contract, I saw there was a new signature in the second contract. He changed from 100% to 80%, from 8hours to 6hours, from fastlønn to timelønn and signed it himself. When I was in sick leave that first day, they came. My mom said, no but they said they need to talk to me and my sister or else they will stay there. And that day was useless talking to that Chinese couple, who never admit mistakes, who only make excuses. And the wife suddenly arrived the next morning bringing the baby and her mother, begging, crying and saying sorry. That they would lose their business. And that we should come back and they will treat us better. For me, I can forgive the yelling, the threatening, but not the FORGERY. I waited for the schedule in the police but they rang and changed my schedule the next week. I was so desperate to find a new job, go around from aust agder til vest agder, asked my former boss If i can comeback just so at I wont need to come back their and sign a new contract. I knew how hard it is to find a job. And my sister quit already, my pappa works alone, mamma dont have a job. It was hard for me to step on myself, my rights, my own dignity but I have to think about our house and my parents. I have to be at peace. I have to work. So 2 days ago I went back, he asked me to sign a new contract. Anonymkode: ba16c...f77 1
[email protected] Skrevet 21. juli 2018 #12 Skrevet 21. juli 2018 15 hours ago, Nina1975 said: Dette skal du ikke finne deg i. Det de gjør er ulovlig. Gjør som hun over sier, kontakt arbeidstilsynet. Det at de endrer en kontrakt og signerer for deg, er dokumentforfalskning. Arbeidsforholdet ditt er ulovlig. Du har lov til å ikke stille på jobb. Du er ikke avhengig av de. Tusen takk så mye Nina. Jeg vil prøve men jeg er redd, Nina. Jeg jobber der igjen nå. Det var 2 dager siden at jeg har kommet tilbake der. De er kinesiske ektepar, han var adoptert med en nordmenn. Han kom hit når han var 15år tror jeg. Og kona hans kom hit for å studere når hun var 20år og etter den giftet med ham. 53 minutter siden, Nina1975 said: Ja, du kan fremdeles kontakte arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet vil ha slike arbeidsgivere til livs, de vil ha slutt på ulovlige arbeidsforhold. Du kan også kontakte disse for å høre om du kan få gratis advokat. http://frirettshjelpadvokat.no/index.html Er dine arbeidsgivere utenlandske?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #13 Skrevet 21. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hi everyone, I am very sorry it was difficult to understand. And so I am writing in english now. My first rejection when I arrived her was that I could not continue my education because I was not good enough with the language here. I had everything the NOKUT which accredited my 4 years of university in the Philippines. Because of this little tinch of hope, we moved here in Aust-Agder but to no avail. So I looked for a job. I was hired as a cleaner of a salon and later offered me an internship. I stayed there for 11 months but I need 3 more years to be finished. I quit there bec I was offered a job as a "butikkmedarbeider" by my sister's bosses. She has worked for them for 11 months also without tx because they said they cant. And if the control comes, she should tell them that she is just a praksis. But they said that they will employ her in this new shop where they promise to pay her tax. And so she accepted. And I accepted this offer too. And my sister, I with our parents bought a house so it will be more accessible with the bus. Thinking our salaries will be more stable bec we work there. After the 2 days they opened, they started complaining that my sister was very slow. So they gave her the evening slot and I was in the morning. She work from 3pm to 11pm. But they will not let her go after 11pm bec she have to fix everything. And the last bus is 11.07pm. In the contract we should work 8hrs a day, monday to saturday and that they will not pay for overtime. So she had to quit or else she would have to stay there until the first bus in the morning. And the boss said they cannot adjust for the other employees until August where we can move to our new home. When my sister was gone, the wife would treat me like a dog, yell at me when I cannot do what she says immediately even if she gave me a lot of tasks to finish. And usually she would do this whem we are inside that refrigerator room with all the milk, meat and etc stored. Or when we are in the "panterommet, søndagsbutikken og bakrommet". I knew she was stressed. But she once told me: "ONE DAY I WILL SHOW YOU HOW ANGRY I AM". The next days they would let me do the ferskevarer alone for 4 hours. Even if I finished all the new deliveries, she would push more and more frozen meat, fish, chicken, butter and all for few minutes left. Then she would complain that i cant finish so she asked me to do the filling up in søndagsbutikk but she had complains so I had to do more the next day. They listed everything, these are the things you weren't able to do, this and that. And told me the other days that they have no tasks for me, bec I cannot finish anything. What can I do then, they asked me this so many times. So my workmate asked me to go to my family doctor, ask for a sick leave. And I did. But before that I found out he changed my contract, I saw there was a new signature in the second contract. He changed from 100% to 80%, from 8hours to 6hours, from fastlønn to timelønn and signed it himself. When I was in sick leave that first day, they came. My mom said, no but they said they need to talk to me and my sister or else they will stay there. And that day was useless talking to that Chinese couple, who never admit mistakes, who only make excuses. And the wife suddenly arrived the next morning bringing the baby and her mother, begging, crying and saying sorry. That they would lose their business. And that we should come back and they will treat us better. For me, I can forgive the yelling, the threatening, but not the FORGERY. I waited for the schedule in the police but they rang and changed my schedule the next week. I was so desperate to find a new job, go around from aust agder til vest agder, asked my former boss If i can comeback just so at I wont need to come back their and sign a new contract. I knew how hard it is to find a job. And my sister quit already, my pappa works alone, mamma dont have a job. It was hard for me to step on myself, my rights, my own dignity but I have to think about our house and my parents. I have to be at peace. I have to work. So 2 days ago I went back, he asked me to sign a new contract. Anonymkode: ba16c...f77 Best å finne ett sted som behandler deg bra. Det kan hende du får svar på søknader etterhvert som ferien er over. Det hender også at de kan ta kontakt etter litt tid fordi de har søknadene liggende til det oppstår ett behov. Du kan vise til at du er flink i flere språk. Anonymkode: 2f83d...764 2
yabloko Skrevet 21. juli 2018 #14 Skrevet 21. juli 2018 Å nekte deg overtidsbetaling er ikke lov. Ved overtidsarbeid har du krav på et tillegg på minst 40% av avtalt timelønn Les Arbeidstilsynets regler om overtid her:https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ 3
[email protected] Skrevet 21. juli 2018 #15 Skrevet 21. juli 2018 8 hours ago, yabloko said: Å nekte deg overtidsbetaling er ikke lov. Ved overtidsarbeid har du krav på et tillegg på minst 40% av avtalt timelønn Les Arbeidstilsynets regler om overtid her:https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Tusen takk for svaret, @yabloko. Det skal jeg gjøre. 1
[email protected] Skrevet 21. juli 2018 #16 Skrevet 21. juli 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Best å finne ett sted som behandler deg bra. Det kan hende du får svar på søknader etterhvert som ferien er over. Det hender også at de kan ta kontakt etter litt tid fordi de har søknadene liggende til det oppstår ett behov. Du kan vise til at du er flink i flere språk. Anonymkode: 2f83d...764 Hei. TUSEN TAKK for svaret! Jeg håper jeg får et svar snart. Vet du hva hvor desperat jeg var, sendte jeg melding til ung.no om saken og. Jeg har bare fant ut av denne forum her i går. Jeg trodde å snakke med politi var min eneste håp.
[email protected] Skrevet 21. juli 2018 #17 Skrevet 21. juli 2018 10 hours ago, Nina1975 said: Merkelig at politiet ikke henviste deg videre. Her i distriktet samarbeider politi, skatteetat og arbeidstilsyn for å ta denne typen arbeidsgivere. (De går inn på større byggeplasser, butikker, politikontroller på veiene hvor de spesielt stopper firmabiler bla., og sjekker ansettelsespapirer, lønnsforhold og de spør arbeidstakeren om arbeidsforhold ol) Du virker flittig og arbeidssom, så tror ikke det vil være problem for deg å skaffe jobb. De trenger alltid folk i helsesektoren og i barnehager f.eks. 🙂 Ja. Politiet var min eneste håp. Jeg hadde en time hos dem 7.juli men de ringte meg å flytte til 16.juli. Og jeg ventet for det. Fordi sykmeldingen min var til 18.juli. Men de sa at det var alt for mye for dem. Hva har jeg tenkt på gjøre fordi det var vanskelig først med at når sjefen truer, neste var utbetalt lønn og siste var forfalsket kontrakkten. Men de konkluderte at siden sjefen tilbyr meg å signere en ny kontrakt da er det lettere for alle. Hvis de rådet meg til å gjøre noe med dette, for å gi rettferdighet, kunne jeg nettopp ha sagt opp. Men jeg følte meg som om det var ikke noe for dem, at det var ikke alvorlig for dem. Forfalskning er veldig alvorlig i hjemlandit mitt, det er rett til fengsel.
[email protected] Skrevet 21. juli 2018 #18 Skrevet 21. juli 2018 On 7/20/2018 at 9:22 PM, AnonymBruker said: Du må huske å snakke på vegne av deg selv, og ikke late som du snakker på vegne av alle. Du synes innlegget var umulig å forstå. Jeg derimot synes det var veldig greit å forstå. Og mens jeg skriver ser jeg at en over meg skriver det samme. At du sliter med å forstå noe betyr ikke at alle gjør det. Min antagelse er at de fleste normalt oppegående mennesker, som legger godviljen til, forstår helt greit. Anonymkode: db98b...eba Hei! Tusen takk for det. Det er vanskelig å lære språket men jeg prøver. Og er takknemlig til dere for hjelpen! Jeg har blitt så deprimert men jeg prøver hver dag å gå videre.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #19 Skrevet 21. juli 2018 2 minutter siden, [email protected] skrev: Hvis de rådet meg til å gjøre noe med dette, for å gi rettferdighet, kunne jeg nettopp ha sagt opp. Men jeg følte meg som om det var ikke noe for dem, at det var ikke alvorlig for dem. Forfalskning er veldig alvorlig i hjemlandit mitt, det er rett til fengsel. Problemet er at de er veldig overarbeidet. Det har vært mye på nyhetene at det er krise og at de ikke får prioritert det de burde. De prioriterer da de som er mest akutt/alvorlig. Anonymkode: 2f83d...764
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #20 Skrevet 21. juli 2018 32 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at de er veldig overarbeidet. Det har vært mye på nyhetene at det er krise og at de ikke får prioritert det de burde. De prioriterer da de som er mest akutt/alvorlig. Anonymkode: 2f83d...764 Ja. Jeg har også tenkt på det. Den siste hun spurte meg var hvor gammel jeg var. Men jeg virkelig vet ikke hvorfor det var bare sånn. Anonymkode: ba16c...f77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå