Gå til innhold

Hvordan få henne til å spise??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stedatter på 5 som er helt umulig i matveien når hun er hos oss...

Selv om jeg lager middag som jeg vet at mora lager, så nekter hun å spise, for det er ikke mamma som har lagd den. Vi har egentlig et veldig godt forhold, så dette tærer litt på meg. Prøver jo å ikke ta det personlig, men det er vanskelig til tider.

Samtidig synes jeg det er galt at jeg skal lage samme maten som de får hjemme, litt variasjon må da være bra!? :-? Men er det noe hun ikke har fått før, så er det full nekt... Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg mener at vil man ikke ha det man får til middag, ja, så får en vente til neste måltid... Men er jo redd for at ungen ikke skal få i seg nok mat også... Hun er ganske småspist ellers også.

Det skal sies at søsteren hennes på 8, og min datter på 4 spiser godt begge to.

Vi har prøvd små triks, men ikke noe hjelper. Antar jo at det er noe hun vokser av seg, men...

Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Ikke lag noe dill ut av det. Hun spiser når hun er sulten. Hadde hun vært to år hadde det vært annerledes, men et barn på fem sulter seg ikke, ta det helt med ro :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Hadde hun vært to år hadde det vært annerledes' date=' men et barn på fem sulter seg ikke, ta det helt med ro :wink:[/quote']

Hva ville du gjort om dette var et barn på to år da? Vi har nemlig en toåring som spiser som en mus for tiden.

Gjest Gjesta
Skrevet

Da ville jeg gitt barnet bittesmå porsjoner, og mye oftere tilbud om mat, hvis det er slik at du har anledning til det. Dette ville jeg gjort i noen dager for deretter å øke porsjonene gradvis, og kutte ned på antallet.

Om du syns at barnet ditt ikke får i seg nok mat er det flere ting du konkret kan gjøre.

Jeg kan godt utdype dette, men da må jeg vite om hun går i barnehage, i park, eller er hjemme sammen med deg...... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hun går i barnehage. Spiser litt der, men ikke mye. Hun spiser frokost der (brødskive eller knekkebrød - medbrakt). Når hun blir sutrete ute om formiddagen, så gir de henne mat og hun spiser litt. Lunsj omtrent klokka tolv (barnehagen lager, oftest brødskiver). Frukt klokka to. Noen ganger når jeg henter henne etter fire, så sitter hun og de andre toåringene ute og spiser resten av matboksen sin. Eller så spiser hun den i bilen på vei hjem, er skrubbsulten da.

Totalt sett så er det bare 2-3 brødskiver pr dag. Middag har hun omtrent sluttet med, av og til vil hun ha grøt til kvelds.

Har tenkt på om vi gir for mye oppmerksomhet til det med maten.

Skrevet

Kan du kanske låta 5 åringen vara med och laga maten? Det är ett tips jag hört från andra, det är spännande att äta den maten man lagat själv.

Gjest Madeline
Skrevet

Ikke lag for mye styr ut av at barnet ikke vil spise maten. Vil barnet ikke ha, så aksepter det, men la gjerne barnet sitte sammen med resten av familien til de er ferdig med maten. Lager barnet bråk, får h*n heller gå på rommet sitt så lenge.

Gjør du et stort nummer ut av matnekten, finner barnet ut at det har makten i den situasjonen. Og du kan være sikker på at barnet vet å utnytte det. Har opplevd den situasjonen med mine barn, men har funnet ut at det beste er å la barna slippe å spise hvis de ikke vil ha. De må da vente til neste måltid. Ikke la barnet få masse melk eller annet som kan ødelegge matlysten før neste måltid. Ingen friske barn sulter frivillig!

Etter min erfaring går det ikke lang tid før ungene aksepterer at enten spiser de det de får ellers må de vente til neste måltid.

Gjest Gjesta
Skrevet

Totalt sett så er det bare 2-3 brødskiver pr dag. Middag har hun omtrent sluttet med, av og til vil hun ha grøt til kvelds.

To til tre brødskiver er ikke så lite som det høres ut. De aller fleste toåringer i barnehage spiser ikke mer enn dette i løpet av dagen, kanskje med unntak av at de fleste spiser bittelitt middag, avhengig av hva de får servert. Jeg ville ha gitt barnet større variasjon i matboksen. Gi henne middagsrester om hun fex liker pasta, la henne få pastaskruer og kjøttboller i boksen sin. Gi henne oppkuttede epler, babygulrøtter, eller kokte grønnsaker som fex broccoli og blomkål, dette er faktisk veldig populært hos barna.

Ikke endre på den øvrige familiens matvaner pga toåringen. Lag de samme middagene du alltid har gjort, forutsatt at dette er sunn vanlig kost naturligvis. Gi henne en fast grøtdag, og hold deg til det, forklar barnet at grøt får du på torsdager. Eller gi henne to grøtdager dersom det er sukkerfri havregrøt hun vil ha. Eller gi henne sukkerfri havregrøt til kvelds hver dag.

Poenget er at det er alltid barnet som skal bestemme hvor mye h*n skal spise, men alltid den voksne som skal bestemme hva barnet skal spise. Altså kan barnet selv velge å ikke spise all maten på tallerkenen, men du bestemmer at det blir ingen grøt i stedet for fiskekakene :wink:

Dette er regler som gjelder for to og tre åringer. Større barn trenger andre regelsett.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...