AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #1 Skrevet 20. juli 2018 Jeg føler jeg spiser hele tiden og bruker så mye tid på mat. Er det noen flere kvinner her som må spise ganske mye mat for å fungere normalt? Hva spiser dere for å holde dere mett en stund og ha krefter gjennom dagen? Jeg føler meg så alene om dette problemet. Alle andre kvinner spiser liksom så lite, men har mer krefter enn meg likevel. Jeg må f.eks ofte spise to varme måltider med middagsstørrelse pluss brødmåltider for å ikke gå med en følelse av at jeg holder på å sulte i hjel og bli slapp og uvel. Om morgenen er jeg som regel så sulten at jeg trenger noe langt kraftigere enn skiver. Jeg kunne egentlig spist middag til frokost, hver eneste dag. Jeg forstår f.eks ikke at noen kan spise én skive til frokost. Én skive er som en vits for meg. Jeg blir knapt nok usulten av to digre skiver som er så tjukk at de ikke passer i brødristeren med et berg av pålegg. Noen som har forslag til mat som metter godt? Anonymkode: fd52a...61d
Wonders Skrevet 20. juli 2018 #2 Skrevet 20. juli 2018 (endret) Jeg er ingen ekspert, men tenker å gi tips. Jeg starter dagen med bjørns havregryn med melk, blåbær og bringebær. Heller oppi melken og lar den svelle mens jeg gjør meg klar på badet. Noen ganger spiser jeg en banan til, andre ganger en enkel sukkerfri yoghurt. Så er det 3 timer til grove brødskiver/knekkebrød med shishkebabkrydder, ost og kalkunpålegg. Agurk, salatblad og paprika til. To skiver dansk mørkt rugbrød er skikkelige saker. Så er det cottage chees med kanel før middagen. Orker ikke hente barn på tom mage før middag etter lunsj. Dette krydderet bruker jeg når jeg egentlig vil ned til Bislett Kebab Endret 20. juli 2018 av Wonders 2
Inwe Skrevet 20. juli 2018 #3 Skrevet 20. juli 2018 Jeg er alltid sulten. Sikkert mye pga høyt aktivitetsnivå, men også fordi jeg alltid tenker på mat Starter dagen med proteinhavregrøt (fra Quaker) laget med havremelk. Har en banan og en t.skje peanøttsmør på. Mellom frokost og lunsj blir det gjerne en frukt. Lunsj er catering, det veganske tilbudet er litt dårlig, men jeg fyller på med så mye salat jeg kan. Holder det ikke blir det en håndfull nøtter rett etter lunsj. Spiser en banan, en annen frukt og kanskje litt nøtter før trening. Etter trening blir det enten middag eller en brødskive med masse hummus og veganskinke, spørs helt om samboeren jobber sent eller tidlig. Blir det middag blir brødskiva ofte til kvelds. Jeg klarer meg med en brødskive, men jeg har jo mer pålegg på den enn andre har på 3 skiver tilsammen. I tillegg kommer brødet fra en fullkornsbaker her så det metter jo også ekstremt. Blir du ikke mett av brødskiver til frokost bør du prøve noe annet som havregrøt eller lignende. Eventuelt mer proteinrikt pålegg.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #4 Skrevet 21. juli 2018 Salater, cottage cheese og knekkebrød blir altfor magert for meg. Da må jeg bare spise enda mer en jeg allerede gjør. Jeg trenger forslag som virkelig metter, men som ikke gir meg hjerteinfarkt. For å gi et bedre bilde av hva jeg egentlig konsumerer: siden det er helg, laget jeg meg bare middag til frokost og har allerede konsumert en moderat til stor middagsporsjon.. ts Anonymkode: fd52a...61d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #5 Skrevet 21. juli 2018 Er du overvektig? Hvor lenge har det vært slik? Har du sjekket deg for diabetes? Anonymkode: 1d63f...206 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #6 Skrevet 21. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du overvektig? Hvor lenge har det vært slik? Har du sjekket deg for diabetes? Anonymkode: 1d63f...206 Bmi 19,6. Alltid hatt helt fint blodsukker på blodprøver? ts Anonymkode: fd52a...61d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #7 Skrevet 21. juli 2018 Hvor lenge har apetitten din vært slik? Så lenge du ikke går opp i vekt så spiser du ikke så mye som du tror. Hva er egentlig problemet? Anonymkode: 1d63f...206
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #8 Skrevet 21. juli 2018 Høyt stoffskifte? Anonymkode: 01b4c...173 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #9 Skrevet 21. juli 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har apetitten din vært slik? Så lenge du ikke går opp i vekt så spiser du ikke så mye som du tror. Hva er egentlig problemet? Anonymkode: 1d63f...206 Jeg vet ikke helt, men det er flere år. Problemet er at jeg bruker enormt mye tid på å trykke i meg mat og føler at mye av dagen min går med på mat-relaterte greier (det tar f.eks mye tid å lage to varme måltider, koster mer, osv, men mest av alt: jeg syns det er kjedelig å bruke så mye tid og krefter på mat som jeg må nå) Anonymkode: fd52a...61d
Filifjonkamor Skrevet 22. juli 2018 #10 Skrevet 22. juli 2018 Kanskje du spiser for små porsjoner? Jeg har hatt samme problem men når jeg begynte å spise litt mer hver gang så gikk det seg til. Havregryn er et must for meg
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 On 7/21/2018 at 4:56 PM, AnonymBruker said: Jeg vet ikke helt, men det er flere år. Problemet er at jeg bruker enormt mye tid på å trykke i meg mat og føler at mye av dagen min går med på mat-relaterte greier (det tar f.eks mye tid å lage to varme måltider, koster mer, osv, men mest av alt: jeg syns det er kjedelig å bruke så mye tid og krefter på mat som jeg må nå) Anonymkode: fd52a...61d Du bruker ikke spesielt mye tid når du er spinkel. Anonymkode: 1d63f...206 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 3 timer siden, jaggemor skrev: Kanskje du spiser for små porsjoner? Jeg har hatt samme problem men når jeg begynte å spise litt mer hver gang så gikk det seg til. Havregryn er et must for meg Heller sånn at jeg blir småflau når jeg spiser med andre damer fordi mange spiser så lite og så ekstremt sunt. I dag ble middagene min: én hel Ristorante-pizza med én sidesalat. Må ha sidesalat til de pizzaene fordi jeg ikke blir helt mett av dem ellers. Jeg vil tro at det er en ganske solid porsjon? Jeg liker egentlig havregrynsgrøt, det kunne vært et alternativ til frokost. Hvordan spiser du gryn selv? ts Anonymkode: fd52a...61d
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #13 Skrevet 23. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bruker ikke spesielt mye tid når du er spinkel. Anonymkode: 1d63f...206 Hvorfor har vekten min noen betydning? Jeg er klar over at jeg er litt tynn, men jeg er faktisk normalvektig. Jeg har dessuten mer en nok med å opprettholde den vekten jeg har, og ber om råd i forhold til det. Å legge på seg i tillegg virker vel ambisiøst per dags dato. ts Anonymkode: fd52a...61d
exictence Skrevet 23. juli 2018 #14 Skrevet 23. juli 2018 Når du lager mat kan du lage mye mer sånn at du kan dele det opp i mange porsjoner som du kan ha flere dager. Noe mat kan du fryse ned i ferdige porsjoner for å ta opp og enten varme eller bare tine. Når jeg er veldig sulten og ikke tid eler gidder lage meg noe, tar jeg en banen med peanutsmør. Det metter godt. Et stort beger naturell yoghurt med nøtter, banan, bær metter godt. Risotto til middag er godt og tar ikke så lang tid alt etter hvilken type du lager.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #15 Skrevet 23. juli 2018 2 minutter siden, exictence skrev: Når du lager mat kan du lage mye mer sånn at du kan dele det opp i mange porsjoner som du kan ha flere dager. Noe mat kan du fryse ned i ferdige porsjoner for å ta opp og enten varme eller bare tine. Når jeg er veldig sulten og ikke tid eler gidder lage meg noe, tar jeg en banen med peanutsmør. Det metter godt. Et stort beger naturell yoghurt med nøtter, banan, bær metter godt. Risotto til middag er godt og tar ikke så lang tid alt etter hvilken type du lager. Har dessverre begrensninger på nedfrysing/kjøle-lagring av varm-mat fordi jeg bare har en liten kjøleskaps-fryser og lite kjøleskap. Men jeg har tenkt å kjøpe en liten fryser etterhvert, sånn at jeg har mer mulighet til sånt. Youghurt spiser jeg lite av, så det kan jeg prøve, det har de jo fetere utgaver av også. Det var smart. Peanuttsmør og nøtter var også lurt. Jeg spiser ingen av delen nå. ts Anonymkode: fd52a...61d
Tvist Skrevet 23. juli 2018 #16 Skrevet 23. juli 2018 Når jeg trenger noe easkt etter trening pleier jeg å mose en banan, tilsette kanel og havregryn og peanøttsmør. 1
Inwe Skrevet 23. juli 2018 #17 Skrevet 23. juli 2018 Hummus er sunt, kaloririkt og mettende. Har du forsøkt det? Finnes haugevis med gode oppskrifter på nett. Selv liker jeg best den fra et kjøkken. Lager alltid en trippel porsjon så har jeg i kjøleskapet, kan brukes til omtrent alt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #18 Skrevet 23. juli 2018 1 time siden, Inwe skrev: Hummus er sunt, kaloririkt og mettende. Har du forsøkt det? Finnes haugevis med gode oppskrifter på nett. Selv liker jeg best den fra et kjøkken. Lager alltid en trippel porsjon så har jeg i kjøleskapet, kan brukes til omtrent alt. Lenge siden jeg har spist det, men det liker jeg faktisk skikkelig godt. Sjekket ut oppskriften, det så skikkelig godt ut (pluss at jeg ikke har spisskummen, så likte at de sa det kan sløyfes ) Det skal jeg defintivt lage, det er lett å kombinere med både brødmat og middager også. Smart. Anonymkode: fd52a...61d
Mazarini Skrevet 23. juli 2018 #19 Skrevet 23. juli 2018 Jeg har samme problemet! Jeg er helt normalt slank, og heller ikke i mer aktivitet enn helt normalt. Jeg ammer nå da, det skal sies, men har god appetitt ellers også - og dertil enda større nå! Vi er på ferie hos svigers, jeg føler jeg spiser de ut av huset 😟 Vi bidrar med mat og sånt altså, men likevel. Svigerfar kommenterte «ja, du lager lunsj til hele familien?» (vi er to voksne og to barn som spiser) . Da langde jeg lunsj (brødskiver) til meg og hun på 2 som ikke spiser såå mye... Brorparten var jo til meg! 😳 Hummus er forresten et GODT forslag! Mettende og sunt! Føler forresten ofte at kroppen min «trenger» nettopp slike ting som er både proteinrikt og har noe fett i seg og liksom metter litt ordentlig. Smører tjukt med smør på brødskive, for å si det sånn! 😝
Muskath Skrevet 23. juli 2018 #20 Skrevet 23. juli 2018 Kanskje du skulle prøve å spise mer fett? Fetere mat? Man blir mettere av fet mat og det holder lengre. Bacon til frokost, fleskepølse på brødskive, stekt egg o.l. Litt ekstra med smør eller olje når du lager maten, seterrømme på salaten osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå