AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #1 Skrevet 19. juli 2018 Jeg trenger sårt råd om hva jeg skal gjøre. Har en barnefar som brått har slått seg vrang. Vi har gjennom de to første årene av barnet sitt liv, vært av og på. Han har nesten aldri vært til stede for verken barnet eller meg. Jeg har hatt alt av ansvar og alt av omsorg, da han valgte å gå fra meg halvveis i svangerskapet. En stund etter fødsel, prøvde vi igjen (og igjen og igjen...). Så jeg har barnet 100%, og han har kun hatt samvær når det har passet han, noe som fort bare har blitt et par timer i uken/annenhver uke. Barnet er nå 3 år, og far har plutselig fått for seg at han skal ha hun 50-50, etter at jeg for 8 mnd siden sa at nå var det nok. Han har diverse psykiske sykdommer, som gjør at jeg ikke tør at han skal ha barnet mer enn et par timer alene om gangen. Han har alltid vært hjemme hos meg, med meg til stedet, når samværet har foregått. Da dette var noe han ønsket, fordi han ikke ville være med barnet alene, og det var lettere for han å dra når det passet han. Vi har ingen skriftlig avtale på samvær, kun muntlig, par timer en dag i uken. Vi har prøvd noen få ganger at han har barnet alene, har det resultert i at han ringer etter kun en halvtime og spør om alt. Jeg har virkelig gjort det jeg kan for å være samarbeidsvillig, slik at barnet får se pappaen sin. Men hva gjør jeg nå? Kan han virkelig klare å få 50-50? For det er virkelig ikke noe jeg ønsker, med tanke på sikkerheten til barnet mitt. Anonymkode: 4be69...fdb 1
regine Skrevet 20. juli 2018 #2 Skrevet 20. juli 2018 TS: pust med magen. Nei - han «får» ikke 50-50 ut av det blå. Först og fremst skal en samvärsordning väre til BARNETS beste, det er det viktigste hensynet å ta. At far vil ditt eller datt er sånn sett irrelevant, det er BARNET som skal väre i fokus. Dere må inngå en ordentlig avtale, så lenge du er uenig i dette så blir det ingen avtale, verken slik eller sånn. Så - nöyaktig hva er det far sier/truer med? For så lenge han bare prater kan du ta det helt med ro. Dersom han nå önsker å få ting inn i mer ordnede former, så vär åpen for det - men da må han ta de riktige initiativene. Förste skritt er å kalle inn til mekling hos FVK, der kan dere i allfall om dere er heldige få råd om hva som er lurt etc. Samtidig: de på FVK er ofte mest opptatt av at dere skal bli enige, og har langt ifra barnets beste i fokus. Men dere kan väre heldige (eller: barnet kan väre heldig). Dersom dere ikke blir enige der og far önsker å gjöre mer, så må han stevne deg for retten. Det er nok et langt lärret å bleke, så det vil også ta måneder/år. Det du burde gjöre TS, er å ta kontakt med juridisk ekspertise (bor du i Oslo kan f.eks JURK väre et alternativ) for å få en gjennomgang av lover, regler, rettspraksis slik at du VET hva som gjelder. Det far gjör her er jo klassisk utpressing og han lykkes kun om du er så usikker på deg selv og på systemet samt lover og regler at du lar deg presse. Prioritet en for deg er BARNET og barnets beste, og da må du faktisk både ta ansvar for å VITE hva som gjelder og väre villig til å ta eventuelle kamper for henne. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #3 Skrevet 21. juli 2018 Vil jo det beste for barnet. Ønsker at de skal ha kontakt, men da at dette skjer på dagtid og ikke overnatting, da jeg ikke stoler på han, ift psyken. Han har så langt ikke nevnt noe til meg, om at han ønsker å ha barnet mer. Annet enn at jeg fikk vite at han lurte på hvilke krav han hadde, ift barnet og ønsket 50-50, på en lukket gruppe. Jeg har allerede vært i kontakt med fvk, som ba meg å si til han at han kan få ha samvær med henne, som avtalt tidligere. Bare at de få timene han vanligvis har vært hjemme hos oss, får han heller ta alene med henne. Da han «angriper» meg hver gang han er her. Hvis han ikke var enig i dette, så mente hun vi måtte gå til mekling. Men jeg kjenner på veldig mye uro, for at han skal få til å få ha barnet mer enn på dagtid, om vi går til mekling. Jeg er rett og slett redd for at noe skal skje barnet, da han ikke en gang klarer å ta vare på seg selv. Men tusen takk, skal forhøre meg og finne ut om juridisk ekspertise som kan fortelle meg litt om dette! Anonymkode: 4be69...fdb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2018 #4 Skrevet 21. juli 2018 Hvis han skal ha 50% så vil det uansett måtte gjøres gradvis. Samværet må økes sakte og evt overnattingsbesøk vil være langt fram i tid, og ut i fra det du skriver så har han sikkert trekt seg vekk lenge før det er aktuelt. Så pust dypt inn og ut. Det viktige her er at du er saklig og hører på hva familievernkontoret sier. Anonymkode: b8d81...761
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå