Gå til innhold

Katten klorer meg opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nå 2 år gammel katt, som alltid egentlig har kloret meg siden den var liten. Men som vanlig med andre kattunger så var det bare nusselig, nå som han er voksen så gjør det vondt og jeg begynner å få en del sår på armen nå.

Det er jo ikke akkurat sånn at jeg eller han går bort til hverandre og provoserer, det kan være at jeg må løfte katten opp for han er en plass han ikke skal være. Så kan han slå seg vrang og vri seg rundt, mens dette skjer har jeg fått bitemerker og kloremerker rundt om i armen. Ikke dype kutt, bare små arr nok til at det kan blø litt. 

Foruten om den kloringen og bitingen så er han verdens skjønneste kattepus, legger seg på rygg når jeg kommer og hopper på fanget for kos. Ja, rett og slett som andre kattepuser i den alderen. Så derfor lurer jeg på om hvorfor han egentlig gjør dette? Jeg har aldri ropet, jeg har aldri straffet og har heller aldri sprutet vann som straff. Jeg har bare trekt meg unna når det skjer, men det funker ikke...

Noen som har noen gode råd å komme med når det gjelder en katt som bruker skarpe klør? :( 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv med bestemt stemme å si nei og vis at den må gå ned, gjerne puffe den litt i baken. Etter x-antall ganger kan det være nok å klemte litt høyt når den går dit igjen.

Katter kan oppføre seg sånn innimellom, særlig om de ikke vil gjøre som oss mennesker. Min på 4 år gjør også sånn innimellom. Men vi er like gode venner etterpå!

Anonymkode: 8929c...717

Skrevet
4 minutter siden, Stella Rose skrev:

Noe her som kan hjelpe? Tok å googlet katter som klorer, så kom denne siden opp

https://www.agria.no/katt/artikkel/om-katt/kjele-og-biteaggresjon/

Leste noe av det du sendte link til, og det ene var dette "Å bli holdt fast kan av katten tolkes som at den må kjempe for livet for å komme løs. Når kjælingen blir for intensiv havner en del katter i konflikt. Handlingen oppleves både nytende og truende samtidig, og katten snur seg og biter." 

Jeg var lært opp til at kattunger måtte tvang koses for å få de kosete, så da er vel dette noe av ettervirkningene. Har hatt katten siden den var 8 uker, ble adoptert av en familie som måtte få den vekk. Jeg var veldig usikker først, men det viste seg i ettertid at jeg har jo fått en ganske god katt med overraskende god lunte selv ved denne bitingen og kloringen som oppstår.

Vurderer anskaffelse av en til katt, da min går godt overens med andre. Så jeg blir ikke å høre på andre når det gjelder oppdragelse av denne neste gang. Dette er jo min første katt, og jeg er fersk som eier.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv med bestemt stemme å si nei og vis at den må gå ned, gjerne puffe den litt i baken. Etter x-antall ganger kan det være nok å klemte litt høyt når den går dit igjen.

Katter kan oppføre seg sånn innimellom, særlig om de ikke vil gjøre som oss mennesker. Min på 4 år gjør også sånn innimellom. Men vi er like gode venner etterpå!

Det er mulig, men jeg er så samvittighetsfull at jeg får så dårlig samvittighet om jeg sier NEI til katten at jeg går bort å koser og nusser med godteri og alt som er etterpå, men jeg ser jo at det kan jo jeg ikke gjøre om jeg skal oppdra katten.. 😄 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, PussLe! skrev:

Det er mulig, men jeg er så samvittighetsfull at jeg får så dårlig samvittighet om jeg sier NEI til katten at jeg går bort å koser og nusser med godteri og alt som er etterpå, men jeg ser jo at det kan jo jeg ikke gjøre om jeg skal oppdra katten.. 😄 

Du kan gi den kos og godis når den gjør som du ber den om. Det er en fin trening i oppdragelsen. Katten blir ikke sur om den får ett nei. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gi den kos og godis når den gjør som du ber den om. Det er en fin trening i oppdragelsen. Katten blir ikke sur om den får ett nei. 

Får nesten vente å se når han gjør sine ugjerninger igjen, han har etter jeg postet innlegget vært usedvanlig god og leken av seg. Har sikkert løpt fram og tilbake i ca 1 time i boligen altså sammen med han med en sånn flue leke, så jeg får se om jeg må prøve ut det du foreslår.

Takk for tips da :) 

Endret av PaN

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...