Gå til innhold

Budsjett - har jeg oversett noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går inn i de voksnes rekker, og trenger litt mer oversikt og styring på økonomi. Jeg har prøvd å sette opp et budsjett. Er det noe jeg har oversett? Noe jeg bør endre? 

Fra august har jeg 28 000 utbetalt. 

Utgifter:

7000 - boliglån, renter og avdrag

3000 - husleie, inkluderer bl. annet tv, internett, kommunale avgifter, eiendomsskatt

3000 - ekstra nedbetaling boliglån

1500 - studielån

1000 - strøm, har tatt litt hardt i her. 

2000 - Bil+kollektivtransport +forsikring - bruker mest kollektivtransport, men må ha bil. Har minste kjørelengde. 

4000 - mat, har tatt godt i, inkluderer hygiene+++

Sparing:

500 - pensjonsfond

1000 - egenkapital ny bolig

1000 - uforutsette ting, lege, frisør +++

1500 - ferie

2500 - ikke øremerket sparing/buffer

Dette burde bli 28000 ut. 

Anonymkode: 636b1...38b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nrk-linsensen 

Anonymkode: 0ee75...86b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Telefon? 

Forsikringer? 

Anonymkode: 9f55c...e2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klær?

Vet ikke hvordan du bor, men hadde satt av litt mer til strøm i tilfelle den kan bli dyr til vinteren. Videre ville jeg ha hatt høyere beløp på bil/kollektiv, og hva med fritid?

Anonymkode: ebc9e...3fe

• Liker 1
Skrevet

Netflix, spotify e.l? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vedlikehold til bil? Og evt leilighet? 

Og heller sette de du har til ekstra nedbetaling på huslånet på buffer de første par årene, slik at du får opparbeidet deg en grei sum tilsvarede 2-3 månedslønninger. Så kan du begynne å betale ned :) 

Klær må du også ha. Og innboforsikring, uføreforsikring.

Synes du hadde lite i strøm, når strømprisene går opp skal det ikke mye til å bikke tusenlappen i vintermånedene. 

Anonymkode: 85639...04f

• Liker 2
Skrevet

Har du nettopp kjøpt bolig? Hvis ja, kan du kanskje trenge noe mer møbler/utstyr eller at du vil pusse opp litt. 😊

Greit å spare opp en buffer før evt ekstra nedbetaling på huslån i tilfelle bilen må ha en dyr reparasjon eller noe dyrt elektrisk ryker. 

Selv om du kjører lite, syns jeg 2000 til bil og øvrig transport pr mnd virker litt lite? Tenker både forsikring, drivstoff, nye dekk, service og EU-kontroll. Aner ikke hva du evt må regne i offentlig transport, er så lite aktuelt her jeg bor at jeg bare er vant til å tenke  egen bil. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at jeg har 50 000 på konto som en buffer fra før. Telefon og innboforsikring og uføreforsikring har jeg glemt, men det er ikke mye i mnd. 

Strøm ligger på rundt 500-600 her jeg bor, selv på vinteren. 

Bruker 500 på kollektivtransport, og ca 300-400 på bensin. Resten (i overkant av 1000) går til forsikring og vedlikehold av bil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har forresten bodd i boligen min noen år. TS

Skrevet

Skal du ikke bruke noen penger på kino, klær, bursdagsgaver, byturer osv? 

Altså, ingen lommepenger? 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Addie skrev:

Skal du ikke bruke noen penger på kino, klær, bursdagsgaver, byturer osv? 

Altså, ingen lommepenger? 😊

Tenker at lommepengene mine ligger inne i matposten (omtrent 2500 går til ren mat). Dersom det blir mye som skjer på en mnd kan jeg ta litt av det som ikke er øremerket sparing. 

• Liker 1
Skrevet

Synes dette høres godt gjennomtenkt ut.  Du er heldig som har ditt eget.  

Her jeg bor (i distriktet) betaler folk minimum 10.000 kr i leie pr. måned for en leilighet størrelse 50-60 kvm.  Så kommer strøm, kommunale avgifter, internett og tv i tillegg.  De kommer rett og slett ikke i posisjon for å klare å få lån til noe eget.  Å spare til egenkapital lar seg ikke gjøre. 

Du har lån og betaler ned på ditt eget.  Det gjør at verdiveksten kommer deg til gode.  Ergo har du mulighet til å disponere det resterende mer fornuftig enn veldig mange.   Det eneste jeg ser at du kanskje ikke har tatt høyde for et forsikring av leilighet/innbo.  Men det utgjør sikkert ikke mye av det du har satt av som uforutsatt :)

Skrevet
1 time siden, Zienna skrev:

Synes dette høres godt gjennomtenkt ut.  Du er heldig som har ditt eget.  

Her jeg bor (i distriktet) betaler folk minimum 10.000 kr i leie pr. måned for en leilighet størrelse 50-60 kvm.  Så kommer strøm, kommunale avgifter, internett og tv i tillegg.  De kommer rett og slett ikke i posisjon for å klare å få lån til noe eget.  Å spare til egenkapital lar seg ikke gjøre. 

Du har lån og betaler ned på ditt eget.  Det gjør at verdiveksten kommer deg til gode.  Ergo har du mulighet til å disponere det resterende mer fornuftig enn veldig mange.   Det eneste jeg ser at du kanskje ikke har tatt høyde for et forsikring av leilighet/innbo.  Men det utgjør sikkert ikke mye av det du har satt av som uforutsatt :)

Betaler du de kommunale avgiftene selv, når du leier?

Skrevet
2 minutter siden, AmelieA skrev:

Betaler du de kommunale avgiftene selv, når du leier?

Jeg eier, men har leiligheter som jeg leier bort..  Leietakerne betaler selv for renovasjon og vannavgift.  Eiendomsavgift og bredbånd betales av meg. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg går inn i de voksnes rekker, og trenger litt mer oversikt og styring på økonomi. Jeg har prøvd å sette opp et budsjett. Er det noe jeg har oversett? Noe jeg bør endre? 

Fra august har jeg 28 000 utbetalt. 

Utgifter:

7000 - boliglån, renter og avdrag

3000 - husleie, inkluderer bl. annet tv, internett, kommunale avgifter, eiendomsskatt

3000 - ekstra nedbetaling boliglån

1500 - studielån

1000 - strøm, har tatt litt hardt i her. 

2000 - Bil+kollektivtransport +forsikring - bruker mest kollektivtransport, men må ha bil. Har minste kjørelengde. 

4000 - mat, har tatt godt i, inkluderer hygiene+++

Sparing:

500 - pensjonsfond

1000 - egenkapital ny bolig

1000 - uforutsette ting, lege, frisør +++

1500 - ferie

2500 - ikke øremerket sparing/buffer

Dette burde bli 28000 ut. 

Mobil?

Anonymkode: 68079...b56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...