Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Og for foerste gang er det litt vedmodig aa tenke på. 

Det er helt klart tragisk, det som skjedde. Men det jeg synes er mest vedmodig er at hatet ikke er borte. Det verste er hvordan man ser fremmedhat stadig popper opp i ulike kommentarfelt og på nettet. Og hvor lite folk forholder seg til fakta.

Det er ille når folk heier frem politikere som skiller barn fra foreldrene. 

Det er ille når totalitaere krefter trer frem som profiterer på menneskers frykt. 

Det er ille at noen har et behov for å gjøre hele menneske-grupper til syndebukker og skape ytre fiender. Enten de er islamister eller hoyreekstreme muslimhatere. Eller bare muslimfrykt og alle andre grumsete holdninger som ikke skiller individet fra gruppen. 

Synd at tankesettet til Breivik lever i beste velgaande. 

På en annen side er det bra at det også får mye motstand. Det er bra at flere er flinkere til å skrike ut, snakke det imot, motarbeide det. Som man gjorde mot Trumps besoek forleden:

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/trump-uk-visit-latest-london-protests-donald-theresa-may-womens-march-a8446601.html

Dette synes er ufattelig bra gjort. Virkelig bra gjort. 

Og samtidig er det viktig å jobbe med dette hver dag. I skolen. Mot mobbing. Mot rasisme og hat. Skolene er dessverre for daarlige til å takle mobbing i dagens samfunn. Men forhaapentligvis har det blitt bedre på å takle det, fordi oppmerksomheten rundt det er stoerre. Ja til et mer rettferdig og inkluderende samfunn, nei til mobbing, hat og intolleranse. 

Foroevrig bra sagt av Dag Soeraas:

Noe å tygge på for dem som skriver her inne. 

Endret av Mari Y
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og mandag er det den 23. juli

Anonymkode: 52ea7...918

• Liker 24
Skrevet

Om noe, blir jeg mer innbitt.

Skrevet

Kan vi ikke la denne dagen gå forbi oss uten at det skal skrikes ut hvert år om at nå er det 22 juli....

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Morten1 skrev:

Kan vi ikke la denne dagen gå forbi oss uten at det skal skrikes ut hvert år om at nå er det 22 juli....

Kunne ikke vært mer enig. Det er på tide å komme seg videre og ikke holde på med å være i fortiden. Det er trist det som skjedde, men daglig skjer det drap og andre ting, som faktisk er like viktig å sette lys på.

Jeg liker heller ikke måten ap bruker denne dagen for å få støtte.

• Liker 9
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne ikke vært mer enig. Det er på tide å komme seg videre og ikke holde på med å være i fortiden. Det er trist det som skjedde, men daglig skjer det drap og andre ting, som faktisk er like viktig å sette lys på.

Jeg liker heller ikke måten ap bruker denne dagen for å få støtte.

Nettopp, tror heller ikke det er noe gøy for de etterlatte å bli minnet på dette hvert år av pressen og media som skal blåse det opp hvert år.

• Liker 4
Skrevet
På 19.7.2018 den 21.48, Mari Y skrev:

Det er ille at noen har et behov for å gjøre hele menneske-grupper til syndebukker og skape ytre fiender. Enten de er islamister eller hoyreekstreme muslimhatere. 

Ironisk at du selv gjør akkurat det samme. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vi er alle syndebukker. Kan vi ikke bare chille.

Anonymkode: 3eec2...11d

AnonymBruker
Skrevet

Fytti grisen altså. Dette må være et historisk lavmål her på KG.. Mari Y, du kan dra den splittende retorikken din der pepperen gror. Til alle dere andre der ute. Fuck venstre-høyre aksen. La oss kjempe mot mennesker som Mari Y. La oss heller stå sammen. La oss skape en bedre fremtid for barna våre, uten splittelse og hat. Vi er alle nordmenn, vi er alle mennesker. Hvis vi klarer å stå sammen, så vil vi klare å skape en bedre fremtid. 

Anonymkode: 392c2...099

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fytti grisen altså. Dette må være et historisk lavmål her på KG.. Mari Y, du kan dra den splittende retorikken din der pepperen gror. Til alle dere andre der ute. Fuck venstre-høyre aksen. La oss kjempe mot mennesker som Mari Y. La oss heller stå sammen. La oss skape en bedre fremtid for barna våre, uten splittelse og hat. Vi er alle nordmenn, vi er alle mennesker. Hvis vi klarer å stå sammen, så vil vi klare å skape en bedre fremtid. 

Eh... Hæ?

Anonymkode: ad328...0c2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh... Hæ?

22 juli var en katastrofe for hele det norske folk. Det knuste oss alle at noe så grusomt kunne skje. Å nøre opp under konflikter, som Mari Y gjør helt bevisst her, er både uetisk og ekstremt usmakelig. Hvis du ikke klarer å forstå det, så er du en del av problemet. 

Har du noe mer eeh, øøh, æææhh å tilføre her eller? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22 juli var en katastrofe for hele det norske folk. Det knuste oss alle at noe så grusomt kunne skje. Å nøre opp under konflikter, som Mari Y gjør helt bevisst her, er både uetisk og ekstremt usmakelig. Hvis du ikke klarer å forstå det, så er du en del av problemet. 

Har du noe mer eeh, øøh, æææhh å tilføre her eller? 

22. juli er noe som fortsatt diskuteres innad i partiene og i tverrpolitiske debatter og møter, så jeg ser ikke problemet? Det er ikke sånn at en kan nekte andre å diskutere en sak bare fordi det er et sårt tema, det kan faktisk være nødvendig "nøre opp under konflikter".

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22. juli er noe som fortsatt diskuteres innad i partiene og i tverrpolitiske debatter og møter, så jeg ser ikke problemet? Det er ikke sånn at en kan nekte andre å diskutere en sak bare fordi det er et sårt tema, det kan faktisk være nødvendig "nøre opp under konflikter".

Jeg bare gjentar hva du sier her.

Det kan faktisk være NØDVENDIG å nøre opp under konflikter, folkens. Røre opp i vannet til det blir brunt og grumsete. Er det ikke dette vi alle vil ha? Konflikt, hat, bitterhet, forakt. Hallo, la oss for all del ikke skape enhet blant det norske folk. Det er NØDVENDIG å nøre opp under gamle sår. Jeg merker jeg blir helt uvel av det giftige hatet fra personer som deg. La det gå. La fortiden være fortiden. La sårene våre gro. Ikke vær som Mari Y. LA DET GÅ!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare gjentar hva du sier her.

Det kan faktisk være NØDVENDIG å nøre opp under konflikter, folkens. Røre opp i vannet til det blir brunt og grumsete. Er det ikke dette vi alle vil ha? Konflikt, hat, bitterhet, forakt. Hallo, la oss for all del ikke skape enhet blant det norske folk. Det er NØDVENDIG å nøre opp under gamle sår. Jeg merker jeg blir helt uvel av det giftige hatet fra personer som deg. La det gå. La fortiden være fortiden. La sårene våre gro. Ikke vær som Mari Y. LA DET GÅ!

Hatet forsvinner ikke bare fordi du ignorer det. Konflikter forsvinner ikke bare fordi du ignorer dem. Jeg hater absolutt ingen, hvor finner du noe hat fra meg? Jeg har ikke sagt noe annet enn at mange mener det er en nødvendig debatt, og da kan en ikke nekte dem å ta den debatten bare fordi det er et sårt tema. Det er mye som er sårt for mange, men en kan ikke kvele debatter med det som eneste argument. Å avskrive andres argumenter som "giftig hat" er usaklig.

• Liker 6
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, Morten1 skrev:

Nettopp, tror heller ikke det er noe gøy for de etterlatte å bli minnet på dette hvert år av pressen og media som skal blåse det opp hvert år.

Jeg forstår det. Samtidig tror jeg dette er en dato de selv husker, selv om de ikke blir minnet på det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hatet forsvinner ikke bare fordi du ignorer det. Konflikter forsvinner ikke bare fordi du ignorer dem. Jeg hater absolutt ingen, hvor finner du noe hat fra meg? Jeg har ikke sagt noe annet enn at mange mener det er en nødvendig debatt, og da kan en ikke nekte dem å ta den debatten bare fordi det er et sårt tema. Det er mye som er sårt for mange, men en kan ikke kvele debatter med det som eneste argument. Å avskrive andres argumenter som "giftig hat" er usaklig.

Ærlig talt. Bare slutt. Seriøst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Javel? Kan du forklare meg hvorfor du mener svarene mine har vært så usaklige?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

DU kan slutte.

Anonymkode: 8405d...0f6

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Sett ham på ignore-lista, sånn som jeg har gjort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo virkelig ikke klart å argumentere for det du tar til orde for overhodet. Det er bare svulstige, innholdsløse formuleringer som snytt ut av svadagenerator.no. "Vi er alle mennesker", "hvis vi står sammen kan vi skape en bedre fremtid", "la fortiden være fortiden". Som om slikt kvasiintellektuelt vås kommer til å påvirke en eneste av de som faktisk bør være adressat for slike budskap. Vi som har det okay og er veltilpassede kan nikke og smile så mye vi vil, men du når ikke en eneste av de som faktisk brenner inne med slikt farlig hat ved å synge kumbaya på den måten der. Å bare "la det gå" gir bare mer utenforskap, og i sin tur hat og vold, enn å faktisk adressere splittelsene og åpne for debatt.

Du sier blant annet "Jeg blir helt uvel av det giftige hatet fra folk som deg" til en som ikke sier annet enn at 22. juli i en del tilfeller faktisk bør prates om. Jeg er enig i at vi ikke trenger å gjøre 22. juli til en eller annen stor merkedag hvert år, men du kan noe litt ned på den melodramatiske forferdelsen over de minste ting.

Anonymkode: 74118...6ca

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...