AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #1 Skrevet 19. juli 2018 Hei! Jeg har en søster som noe ufrivillig har måttet nød-tatt over en hund for ei venninne som er syk. Lang historie kort😅 Denne huden er ikke hundevant! Og dette har søsteren min et ønske om å gjøre noe med. Tips til hvordan vi/hun kan gjøre henne hundevant?🌸 Ute med andre hunder bjeffer hun mye, men hun logrer, men samtidig så kan hun en sjelden gang flekke tenner (men fortsatt logrende hale). Ettter å ha lest på dette har vi kommet frem til at hun er usikker, men interessert. Søsteren min har prøvd kjeft, ignorering og å løfte hunden opp på to bein i møte/interaksjon med andre hunder. Hunden roer seg aldri, vi har hatt henne med en liten og en stor hund i flere timer. Den store klarer hun å «bjeffe vekk», så han går og legger seg... Tips tas i mot med stor TAKK. Venninna til søsteren min skal på sikt ta tilbake hunden (om/når hun blir frisk). Denne venninna har hatt ett godt hundehold ellers, lydig, kan basis sitt, dekk etc., kan gå løs og kommer på innkalling, hun har bare aldri fått til dette (hun synes det er greit at vi prøver å få hunden sosialisert). Det er en chihuahua om det har noe å si. Takk igjen😊 Anonymkode: 5e07b...6d3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #2 Skrevet 19. juli 2018 For det første: logring betyr ikke nødvendigvis at hunden er glad, den kan logre i mange situasjoner; når den er usikker, sint, glad.. Som alltid må man se på helheten. Ingen av de metodene søsteren din har prøvd har noe for seg, de kan rett og slett ha gjort ting verre. Jeg vil anbefale å avtale med en rolig, voksen hund og gå på tur sammen, men med så stor avstand at hun ikke reagerer, men er rolig. Det kan være snakk om ganske stor avstand, det er hunden som bestemmer hvor stor den må være. Et jorde eller åpen plass kan være fint. Gå da parallelt, gjerne med et menneske imellom, det gjør det lettere å ha en "barriere" for hunden. Ha gjerne en eller to faste turvenner dere kan gjøre dette med, etterhvert som hun blir tryggere kan avstanden minke. På tur alene er det også lurt å ha avstand til andre hunder, gå på andre sida av veien, inn i en oppkjørsel, snu og gå andre veien. Alt som må til for at hun ikke skal reagere, i treningsperioden må dette unngås så godt som mulig, for hver gang hun bjeffer blir hun bare flinkere til det. Ros henne for å være rolig. La hunden få lære at dere tar ansvar, at hun slipper å forholde seg til hundene som det høres ut som hun er usikker på. Det går også an å lære henne en kontaktlyd som gir belønning og bruke den på god avstand og belønne henne masse for å velge å ta kontakt med dere når hun har sett en hund. Jeg vil også foreslå å bygge selvtillit hos henne, det vil gjøre henne tryggere på seg selv og at hun kan takle situasjoner som oppstår. https://adferdstrening.wordpress.com/tag/bygge-selvtillit-hund/ Dette tar tid! Men hvis dere er konsekvente på det blir det bedre, men det kan ta år. Det vil også være kjempeslitsomt og hele tiden følge med på om det kommer en hund og unngå situasjoner hun kan utagere i, det vet jeg alt om. Det er ikke sikkert hun vil bli så bra at hun kan gå overens med alle, men ting kan bli mye bedre. Anonymkode: e0486...e85 2
Tabris Skrevet 19. juli 2018 #3 Skrevet 19. juli 2018 Innlegget over har mange bra råd. I tillegg ville jeg gått inn med godbiter og belønnet hver gang hun ser en annen hund. Ikke la henne hilse på hunder i bånd. I stedet, trekk ut til siden og få så stor avstand til den passerende hund at deres hund ikke blir stiv og bjeffer. Si så "bra!" og gi godbit, igjen og igjen, til den andre hunden har passert og videre til deres hund bare har fokus på deg og godbitene og har glemt den passerende hunden. Slik kan du endre hundens assosiasjon til passerende hunder til noe positivt (de betyr godbit fra dere).
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #4 Skrevet 19. juli 2018 Takk for tips fra dere over. Vi gjør som dete sier når det gjelder å gå forbi hunder: vi får kontakt med henne, holder kontakten, og sier «ikke bjeffe, gå pent», så får hun godis etterpå. Da går det veldig bra hver gang (de gangene vi rekker det før vi ser en annen hund)😊 Anonymkode: 5e07b...6d3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #5 Skrevet 20. juli 2018 Det var ikke helt det jeg mente når jeg sa at hun skal få så stor avstand hun trenger, det skal ikke gå på lydighet, det skal gå på hennes trygghet. Men det er veldig bra at det fungerer! Det gjør jo at hun ikke får forsterket den adferden dere ikke vil ha, men på innsiden vil hun fortsatt ha den samme følelsen. Og det er følelsen hennes til andre hunder som må forandres hvis det skal gå framover. Hun skal ha så stor avstand at hun ikke trenger å holde kontakten eller andre "kommandoer", hun skal være rolig av seg selv. For min egen hund har det hjulpet å gå ut på siden sånn at hun får se den andre hunden passere. Vi har vært utpå mange jorder og inni mange oppkjørsler, med ganske stor avstand. Det har hjulpet enormt. Men hunder er individer, og det er forskjellig hva som passer for den enkelte. Vil også anbefale å søke opp bat-trening og sladretrening. Anonymkode: e0486...e85 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #6 Skrevet 20. juli 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke helt det jeg mente når jeg sa at hun skal få så stor avstand hun trenger, det skal ikke gå på lydighet, det skal gå på hennes trygghet. Men det er veldig bra at det fungerer! Det gjør jo at hun ikke får forsterket den adferden dere ikke vil ha, men på innsiden vil hun fortsatt ha den samme følelsen. Og det er følelsen hennes til andre hunder som må forandres hvis det skal gå framover. Hun skal ha så stor avstand at hun ikke trenger å holde kontakten eller andre "kommandoer", hun skal være rolig av seg selv. For min egen hund har det hjulpet å gå ut på siden sånn at hun får se den andre hunden passere. Vi har vært utpå mange jorder og inni mange oppkjørsler, med ganske stor avstand. Det har hjulpet enormt. Men hunder er individer, og det er forskjellig hva som passer for den enkelte. Vil også anbefale å søke opp bat-trening og sladretrening. Anonymkode: e0486...e85 Okei, men da skal vi prøve det med avstand også! Takk igjen for tips😊 Skal søke opp det du nevner. Anonymkode: 5e07b...6d3
Tabris Skrevet 20. juli 2018 #7 Skrevet 20. juli 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Takk for tips fra dere over. Vi gjør som dete sier når det gjelder å gå forbi hunder: vi får kontakt med henne, holder kontakten, og sier «ikke bjeffe, gå pent», så får hun godis etterpå. Da går det veldig bra hver gang (de gangene vi rekker det før vi ser en annen hund)😊 Anonymkode: 5e07b...6d3 Jeg tenker også litt annerledes. Få så stor avstand at hunden din fint klarer å holde øyekontakt med deg og være avslappet. Så sier du "bra!" om hun ser på deg og gir godbit - igjen og igjen. Med en gang du ser hun begynner å kikke mot den passerende hunden, si "bra!" og gi godbit - igjen og igjen. Tren helt til hunden har passert og din hund har glemt den passerende hunden. Da vil du over tid endre hundens assosiasjon til andre hunder. Hund betyr ikke "Uæh, skummelt - må bjeffe på!", det betyr "Godbit hos matmor!". Da reduserer du utryggheten. Fordi hun bjeffer ikke fordi hun ikke er flink, men fordi hun er utrygg. Da er det bedre å jobbe med den underliggende følelsen.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #8 Skrevet 20. juli 2018 1 time siden, Tabris skrev: Jeg tenker også litt annerledes. Få så stor avstand at hunden din fint klarer å holde øyekontakt med deg og være avslappet. Så sier du "bra!" om hun ser på deg og gir godbit - igjen og igjen. Med en gang du ser hun begynner å kikke mot den passerende hunden, si "bra!" og gi godbit - igjen og igjen. Tren helt til hunden har passert og din hund har glemt den passerende hunden. Da vil du over tid endre hundens assosiasjon til andre hunder. Hund betyr ikke "Uæh, skummelt - må bjeffe på!", det betyr "Godbit hos matmor!". Da reduserer du utryggheten. Fordi hun bjeffer ikke fordi hun ikke er flink, men fordi hun er utrygg. Da er det bedre å jobbe med den underliggende følelsen. Supert takk! Da skal vi også begynne å gi godbit. Positive assisiasjoner💪 Anonymkode: 5e07b...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #9 Skrevet 20. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Supert takk! Da skal vi også begynne å gi godbit. Positive assisiasjoner💪 Anonymkode: 5e07b...6d3 Men pass på at hun bare får godbiter når hun har så stor avstand at hun er avslappet. Får hun godbiter når hun er så nærme at hun er usikker vil det bare kunne forsterke usikkerheten hennes. Avstand-avstand-avstand! Lykke til! Anonymkode: e0486...e85
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #10 Skrevet 20. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men pass på at hun bare får godbiter når hun har så stor avstand at hun er avslappet. Får hun godbiter når hun er så nærme at hun er usikker vil det bare kunne forsterke usikkerheten hennes. Avstand-avstand-avstand! Lykke til! Anonymkode: e0486...e85 Takk igjen😊 Anonymkode: 5e07b...6d3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 Bumper denne opp Anonymkode: 5e07b...6d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå