AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #1 Skrevet 19. juli 2018 Jeg skal flytte til en litt mindre by i august og har begynt å se etter steder å bo. Jeg kommer til å sitte igjen med rundt 27 000 i måneden etter skatt. Jeg anser at jeg vil bruke rundt 9000 på faste utgifter og har satt et maksbudsjett på leie, strøm og internett på 9000. Resten vil jeg bruke på å spare egenkapital. Dilemmaet jeg står ovenfor er at jeg enten kan bo i kollektiv som er litt nærmere jobb eller jeg kan bo for meg selv som ligger litt mer avsides. Det siste frister mest da jeg har bodd i kollektiv i fire år fra før av, men hadde nok overlevd et par år til allikevel. Om jeg bor for meg selv vil jeg bruke ca 30 min med buss til og fra jobb hver dag, altså en time totalt. Jeg synes dette er helt greit, men problemet er at matbutikkene ligger kun i sentrum, så jeg må da ta buss for å handle mat. Mulig jeg er lat, men det virker som et veldig slit å drasse med seg bæreposer på bussen. Så jeg vurderer om jeg skal skaffe meg bil. Det jeg lurer på er hvor mye dette vil koste meg i måneden, både å bare eie den med forsikring etc, men også drivstoff. Dette vil være min første bil og jeg trenger ingen luksusbil, men en som jeg kan kjøre til og fra jobb og butikken med. Jeg har og sett at man kan leie biler for rundt 1000 i måneden. Kan dette være en mulighet eller er det bedre å eie en eldre bil selv? Eller skal jeg bare bruke offentlig transport til butikken? - J, 26 Anonymkode: 62708...668 1
solmåneogstjerner Skrevet 20. juli 2018 #2 Skrevet 20. juli 2018 Hvor i all verden kan man leie bil for 1000 kr i måneden? Du må ha misforstått noe. Bil koster en del. Har du ny bil er det forutsigbart, men dyrt. Har du en gammel bil så har du ikke så mye verditap men du vet liksom aldri hva slags kostnader som plutselig kommer. Akkurat hvor mye det koster er avhengig av bilen du velger og hvordan du bruker den. Men med drivstoff, forsikring, evt parkering, bompenger, verditap, reparasjoner, dekk, vedlikehold så ville jeg regnet og satt av bortimot 4-5000 i måneden totalt sett for en gammel bil. Men som sagt, avhengig av mange faktorer og du kan være heldig også. Hvis du har som mål å spare mye på kort tid så ville jeg valgt kollektivet eller evt den andre leiligheten men uten å ha bil. Bil betyr store kostnader, og uforutsigbarhet.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #3 Skrevet 20. juli 2018 Bil til 1000,- i måneden er nok urealistisk, det var kanskje et leasingtilbud der man kun betaler 1000,- de første månedene eller noe sånt som et tilbud? Men normalt må man minst betale 3000,- for leasing, og det er etter at man skyter inn et førstebeløp som kan variere mellom 20-100.000 avhengig av hva slags bil det er. 30-50.000 som førstegangs innbetaling for leasingbil er ganske vanlig, og så kommer det en månedsleie på 3-5.000 i tillegg. Og avhengig av leieavtalen så må man gjerne fortsatt betale vedlikehold, reparasjoner, service etc. så man sparer ofte ikke noe særlig fremfor å kjøpe selv, snarere tvert imot. Leasingselskapet skal jo tjene penger på det. Fordelen med leasing er hvis man skal skaffe ny bil relativt ofte uten å måtte kjøpe hele bilen selv eller ha tradisjonelt billån. Sagt med andre ord: Man bør ikke budsjettere med at en leasingbil er billigere enn å kjøpe selv over tid. Slik du beskriver det, så trenger du sannsynligvis ikke bil om du ikke trenger den noe annet enn til handling, for trenger man ikke bil til noe annet, så blir det jo billigere å ta bussen til, og ta taxi fra matbutikken og hjem 1-2 ganger i uka. Så har man også matbutikker på nett som Kolonial og andre, og som kjører varene til deg. Det koster litt mer å handle mat på nett, men igjen, det også vil nesten garantert bli billigere enn å kjøpe bil selv bare til handling. Anonymkode: 61d74...daf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå