Gå til innhold

Jeg må avlive katten min 😢

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min vakre bestevenn, 12 år gammel er han blitt. Han har det ikke bra lenger. Han tisser og bæsjer over alt i huset. Jeg har prøvd å kamuflere det en stund slik at bare jeg vet det, ved å stå opp før alle andre og fjerne nattens bæsj. Men nå har han begynt å bæsje i og under ungenes senger, og i går satte han seg ned rett ved siden av meg og bæsjet i sofaen. Så la han seg ned og malte og ville ha kos på magen som om ingenting har skjedd. Han har vært hos veterinær, og er frisk som en fisk. Tenner er fine, pelsen er flott, han leker og spiser og koser og sover. Vi har prøvd alt, flere doer, ny sand, nytt for, leker, aktivisering, et sted det han kan trekke seg tilbake og være alene, men han bare fortsetter. Han liker ikke å være ute, da skraper han på døra og roper som en gal til han får komme inn. Det samme gjør han når han møter lukkede dører inne. 

Tidligere var det bare om natten at han bæsjet, og jeg kunne da plukke opp om morgenen og glemme det. Nå kan han sitte og bæsje under spisebordet mens vi spiser middag. Han løp inn til et av barna som lekte på rommet sitt, og satte seg og tisset på teppet hans. Så løp han ut igjen. 

Vi kan jo ikke ha det sånn. Ungene som tidligere har hatt katten sovende i sengen om natten har begynt å lukke dørene sine. De synes det er ekkelt. De unngår katten. Jeg skjønner jo at det er bare en vei å gå, men det er min katt. Jeg har hatt han så lenge, og er så glad i han. 

Dette bare eskalerer, og vi har allerede måttet bytte madrass i to senger. Jeg hater tanken på det, men jeg må avlive katten min. Jeg er så lei meg :trist: 

Anonymkode: 4e530...0ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Katten er syk, og du gjør det beste for den. Men jeg føler så med deg! Det er så trist!😢

Her er en klem :hug:

Anonymkode: b24c5...cd9

Skrevet

Vi hadde samme problemet med en av våre to katter, begynte å tisse overalt inne. Ingenting hjalp og det ble avliving til slutt. Tror hun var ca. 12 år da. Vår gjenværende katt er ennå frisk og passerer 20 år i november ;)

AnonymBruker
Skrevet

Venter bare på kattepolitiet kommer inn i tråden for å kjefte på ts og si hun er en forferdelig katteeier

Anonymkode: 5f00b...76c

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venter bare på kattepolitiet kommer inn i tråden for å kjefte på ts og si hun er en forferdelig katteeier

Ja jeg håper egentlig at de har vett på å holde kjeft for en gangs skyld. 

Anonymkode: ddd43...51f

Gjest Stella Rose
Skrevet

Klem til deg :klem:Vet godt hvordan du har det, måtte selv avlive katten min etter en påkjørsel. 

Skrevet

Så trist 💔

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg håper egentlig at de har vett på å holde kjeft for en gangs skyld. 

Anonymkode: ddd43...51f

Vi får se. Noen av de klarer ikke å dy seg 🙄

Men det er grusomt å måtte avlive kjæledyret  :( Katten til besteforeldrene mine dreit ned hele huset og måtte avlive henne. Var ikke noe annet å gjøre

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.7.2018 den 18.17):

.

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en sånn katt som du beskriver og gjorde det akkurat det samme. Jeg omplasserte den til en venn som bor ute i skogen i et hus med katteluka så katten kunne gå inn og ut når som helst og det hjalp katten veldig og han verken  bæsja eller tissa inne noen gang igjen etter han kom dit. 

Anonymkode: 504b3...937

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde en sånn katt som du beskriver og gjorde det akkurat det samme. Jeg omplasserte den til en venn som bor ute i skogen i et hus med katteluka så katten kunne gå inn og ut når som helst og det hjalp katten veldig og han verken  bæsja eller tissa inne noen gang igjen etter han kom dit. 

Anonymkode: 504b3...937

Høres fint ut det, men katten til TS vil jo ikke være ute. Så katteluke tviler jeg på hadde fungert i denne situasjonen... Kanskje er det verdt et forsøk, men med mindre TS kjenner noen akkurat som vennen din som kan tenke seg en gammel katt som i verste fall kan ødelegge møbler og madrasser, så tror jeg kanskje det kan bli vanskelig?

Trådstarter dette høres fælt ut. Så lenge alt er prøvd er det ikke mer å gjøre. Prøv å trøst deg selv med at 12 år er en fin alder for en kattepus. Jeg føler med deg. :klem: 

Anonymkode: f5c75...c5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg avlivet katt som bæsjet og tisset inne. Først prøvde vi flere kattedoer og da mener jeg totalt 12 fordelt på 100 kvadrat. Prøvde ut flere typer sand. Dekket sofa med plast. Vi levde i en absurd unntakstilstand som absolutt gikk ut over ungene for de glemte å lukke dører til rommene sine og hadde derfor sengene sine dekket av plast. Ingen tepper på gulvet og ikke leker på gulvet. To måneder og utallige dyrlege besøk hvor absolutt alt ble undersøkt så ble det en form for lettelse (blandet med skam og dårlig samvittighet) å avlive katta for da kunne vi endelig leve normalt igjen og ha besøk og ungene kunne være unger som slenger fra seg genseren eller jakka på gulvet eller tar av seg skoene når de kommer inn døra uten å måtte huske å sette de i skapet. 

Anonymkode: 2e227...180

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste riktige er å avlive selv om det er tungt. Dere har gjort masse tiltak uten hell, og da kan msn ikke gjøre mer❤

Anonymkode: f7c11...13d

Skrevet

Ååå så trist Ts. 😔 Kanskje katten har fått demens, siden de ikke finner noe sykdom? Det kan skje med gamle dyr også dessverre og de kan få merkelig adferd. Høres ut som du har prøvd ut alt. Jeg hadde katt tidligere som var fisefin på bæsj. Han nektet å bæsje i kassa hvis det ikke var tatt bort tiss og bæsj- den skulle være ren for hvert toalettbesøk. Jeg sto opp på natten for å ta bort det han ikke ville ha der. Han ble mer fisefin på dette med årene. Den måtte være ren. Kan det være tilfelle hos dere? Prøv å se. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode ord! Pus har ikke bæsjet noen steder i natt (som jeg kan finne ihvertfall). Jeg har prøvd å holde kassene rene, men jeg har opplevd at han bæsjet under spisebordet rett etter jeg hadde rengjort kassen. Så det hjelper ikke det heller. 

Han har fått masse kos og oppmerksomhet i går og i dag. Jeg tror jeg må bruke de neste ukene på å venne meg til tanken om at han ikke skal være her mer. Jeg vil ikke ta han til dyrlegen i ferietid, hva om de tror jeg vil avlive fordi vi skal på ferie eller noe. Det kunne jeg aldri gjort, vi har til og med latt være å reise på ferie fordi ingen kunne passe katten. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle gode ord! Pus har ikke bæsjet noen steder i natt (som jeg kan finne ihvertfall). Jeg har prøvd å holde kassene rene, men jeg har opplevd at han bæsjet under spisebordet rett etter jeg hadde rengjort kassen. Så det hjelper ikke det heller. 

Han har fått masse kos og oppmerksomhet i går og i dag. Jeg tror jeg må bruke de neste ukene på å venne meg til tanken om at han ikke skal være her mer. Jeg vil ikke ta han til dyrlegen i ferietid, hva om de tror jeg vil avlive fordi vi skal på ferie eller noe. Det kunne jeg aldri gjort, vi har til og med latt være å reise på ferie fordi ingen kunne passe katten. 

Ts

❤️❤️❤️

Anonymkode: b24c5...cd9

Skrevet (endret)

https://bestfriends.org/resources/cat-not-using-litter-box-causes-and-solutions-inappropriate-elimination 

https://www.petful.com/behaviors/my-cat-wont-use-the-litter-box/

https://www.catbehaviorassociates.com/when-cats-develop-negative-associations-with-the-litter-box/

Finnes utrolig mange ressurser på nett. De artiklene jeg har sett på nevner dette som et vanlig problem da katter er svært ømfintlige for endringer i hjemmet sitt. Det er ikke et enkelt problem å hanskes med, og som alle adferdsproblemer krever det hard jobbing for å få løst det. 

Endret av Anwa
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå har dere jo utelukket noe fysisk, hva med den psykiske delen av katten? Både urin og avføring er markeringsformer for katter, er den noen muligheter for at katten er stresset? Har det skjedd noe i hjemmet i det siste? Har du prøvd f  eks Feliway?

Anonymkode: 0d7dc...ed7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme, og jeg er 99% sikker på at barna var problemet. Når kattene (2 stk som gjorde det samme) ble voksen tror jeg ikke de trivdes med flere hypre barn i hjemmet. Den ene stakk av og kom aldri tilbake. Jeg håper den fikk et bedre hjem et annet sted.

Du kan prøve å omplassere den til et roligere hjem, hvis du tror det blir bedre for katten. 

Jeg er en dyrevenn som ikke tar lett på dyrehold eller avliving. Men likevel er jeg ikke med på at dyr som lider skal pines for lenge imens vi gjetter på hva løsningen er. På et tidspunkt blir det dyreplageri. Husk at deres død er verst for oss, så lenge de får sprøyta i vante og rolige omgivelser og ikke dør imens de er redde. De mister tross alt sin bevissthet og vet ikke at de er døde. 

Anonymkode: 73b1f...c60

Skrevet

Hvis du går til samme veterinær som du har gått til med problemene til katten så burde ikke avliving være noe problem. 

Har det blitt tatt ultralyd av katten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...