Gå til innhold

Tidlig pubertet (9 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 9 har fått et svart hår på tissen, er dette tegn på at puberteten har startet? Syns det var veldig tidlig.

Anonymkode: e693f...fdd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var 9, så puberteten kan jo starte relativt tidlig...  normalen varierer mellom 9-17 år, så noen er jo tidligere ute enn andre.

Anonymkode: 3a187...590

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Ja, det var tidlig. Likevel tror jeg det er akkurat innenfor normalen. Regelen er vel at man skal ta kontakt med lege om man får mensen før fylte 9 år.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er ett hår, så vil ikke det si at mensen er i nærheten det første året. 

Man merker ofte at puberteten kommer pga økt svette/lukt, litt vekst i brystene, økt utflod og behåring under armer og underliv. Men ikke alle får alt og det kan komme i forskjellige rekkefølger. Og hvor lang tid det tar før mensen faktisk kommer er individuelt. 

Men fra 9 år er innenfor normalen, selv om det er tidlig. 

Anonymkode: 41c39...368

AnonymBruker
Skrevet

Det har skjedd med en av mine så tidlig og. Mensen kom noen år etter

Anonymkode: 31001...a7f

Skrevet

Normalt. Det skjedde meg også, på tross av at jeg var undervektig. Mensen kom først 2 år senere... 

Hvorfor ser du på kjønnsorganet til din 9 år gamle datter... ?? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Elizabeth2014 skrev:

Normalt. Det skjedde meg også, på tross av at jeg var undervektig. Mensen kom først 2 år senere... 

Hvorfor ser du på kjønnsorganet til din 9 år gamle datter... ?? 

Herregud skjerp deg, hun lurte på hva det var.

Anonymkode: e693f...fdd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min begynte også så smått med hår her og der da han var ni. Etter hva jeg leste meg opp på så er det vanlig for noen at kroppen prøver å komme i puberteten tidlig, men at det også bremser igjen noen ganger. Dette skjedde med min gutt, nå er han snart elleve og har bare litt hår under armer og nedentil, samt han kan lukte litt svette etter treninger. 

Anonymkode: 17c86...606

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 9 år er også begynt så smått å komme i puberteten. Lukter litt mer svette innimellom og brystene er blitt litt større. 

Selv husker jeg at jeg fikk mitt første hår på tissen da jeg var 9 år, mensen fikk jeg ikke før jeg var 11 år. 

Anbefaler deg å se serien om puberteten på nrk super ilag med datteren din. Mine barn har sett den og vet derfor litt hva som skjer med kroppen sin.

Anonymkode: b28bd...256

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...