Gå til innhold

Kan noen gi meg svar ang tampong bruk? :) Er HELT grønn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp begynt med tampong.

Mensen er mest kraftig dag 1 og 2.

Bruker gul pakke mini. Men den suger jo ikke opp ordentlig siden jeg blør veldig veldig mye dag 1 å 2. Når kan jeg begynne med normal eller større oppsugingsevne/størrelse?

Er helt grønn på dette. Hehe. ;)

Anonymkode: c1885...4f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når kan jeg begynne med normal eller større oppsugingsevne/størrelse?

Med en gang, selvfølgelig.

Du bruker de største tampongene de første dagene av mensen.

Anonymkode: c25ec...97a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvsagt bruke større tampong når som helst. Det er ikke sånn at vaginaen din plutselig blir større når du er 25 kontra 16 så du skal kunne bruke akkurat samme størrelse uansett hvor gammel du er. Det er bare at noen må ha mindre tamponger enn andre. Jeg brukte blå OB fra dag en og bruker det fortsatt, 15 år senere.

Anonymkode: 2e3a5...ebb

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med en gang, selvfølgelig.

Du bruker de største tampongene de første dagene av mensen.

Anonymkode: c25ec...97a

Men siden jeg er nybegynner på tampong, og ble skremt da jeg leste om tampong syken i går.. At man kan skrapes opp innvendig av for stor tampong. Ble litt redd for å gå opp i størrelse.

AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale menskopp i stedet. Da slipper du å tenke på tampongsyken. 

Anonymkode: 435de...835

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men siden jeg er nybegynner på tampong, og ble skremt da jeg leste om tampong syken i går.. At man kan skrapes opp innvendig av for stor tampong. Ble litt redd for å gå opp i størrelse.

Det er uhyre sjeldent at man får denne sykdommen, så slapp av. Bare husk å skifte tamponger. Du blir ikke skrapet opp. Prøv med blå nå og gå opp til rosa om du ikke synes blå suger nok. 

Ellers anbefales menskopp! Bra for miljøet også:)

Anonymkode: eb648...31a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. For det første er det stort sett at det er for tørt (lite blod) som gjør at en kan bli sår, for det andre er tampongsyken noe man kan få om man glemmer tampongen oppi der og har det inne i alt for mange timer.

Mange starter på gul eller blå (gjorde det selv) fordi det kan ta litt tid for å få teknikk på å få den på plass i starten, men det er bare til å prøve seg på større hvis du får det til. Jeg har alltid brukt rød de første 2-3 dagene og blå bare helt på slutten.

Anonymkode: 9c7be...9e9

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av. For det første er det stort sett at det er for tørt (lite blod) som gjør at en kan bli sår, for det andre er tampongsyken noe man kan få om man glemmer tampongen oppi der og har det inne i alt for mange timer.

Mange starter på gul eller blå (gjorde det selv) fordi det kan ta litt tid for å få teknikk på å få den på plass i starten, men det er bare til å prøve seg på større hvis du får det til. Jeg har alltid brukt rød de første 2-3 dagene og blå bare helt på slutten.

Anonymkode: 9c7be...9e9

Må også nevnes at tampongsyken (TSS) får man særdeles sjeldent selv om man skulle hatt den der i dagesvis. 

Man kan få TSS av tampong i nese og munn også, og det er jo en del som etter operasjon må ha tampong i flere dager i nesen uten problem. Jeg hadde tampong i munnen i 3 dager uten å få TSS. Tannlegen tok den riktig nok ut pga at faren for TSS er selvsagt økende ved å ha en tampong inne så lenge. 

Skrevet

Det finnes jo flere tampongmerker å velge blant også, som o.b, libresse, Tampax osv. Så det er bare å prøve seg fram hvilken man syns er best når dette er noe man nylig har begynt med :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruke o.b nå.

Hva er egentlig forskjell på o.b og Tampa og Libresse. Bare merket?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet jeg at tampongen er full å bør byttes?

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å kjenne det eller merke det, så går bare utifra hvor lenge den har sittet i. Hmm. 

Anonymkode: 8bfae...64a

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet jeg at tampongen er full å bør byttes?

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å kjenne det eller merke det, så går bare utifra hvor lenge den har sittet i. Hmm. 

Jeg kjenner det ved at jeg får en følelse av full blære, som om noe presser ned :) ellers må du bare prøve deg frem. Er den tung å dra ut så prøver du å la den sitte litt lenger neste gang :) 

Anonymkode: e87e4...696

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt at det kommer litt blod i bindet også, selvom jeg bruker tampong??

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at det kommer litt blod i bindet også, selvom jeg bruker tampong??

Da er tampongen for liten eller har blitt full. 

Jeg syntes tampax er mye lettere å sette inn og lettere å få til å sitte riktig. 

Anonymkode: f13cd...807

AnonymBruker
Skrevet

Menskopp, menskopp, menskopp! Tenk så mye penger du vil spare, og ikke minst alt bosset du slipper å kaste!

Anonymkode: fb450...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du nok ventet litt for lenge med å ta den ut :) 

Anonymkode: e87e4...696

AnonymBruker
Skrevet

Menskopp er ikke for alle, bare så dere vet det :)

Jeg kan ikke bruke det på grunn av anatomien min, som gjør at menskoppen presser mot urinrøret så jeg ikke får tømt blæra skikkelig og får voldsomme urinveisinfeksjoner.

Anonymkode: 833d7...227

AnonymBruker
Skrevet
På 19.7.2018 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Nettopp begynt med tampong.

Mensen er mest kraftig dag 1 og 2.

Bruker gul pakke mini. Men den suger jo ikke opp ordentlig siden jeg blør veldig veldig mye dag 1 å 2. Når kan jeg begynne med normal eller større oppsugingsevne/størrelse?

Er helt grønn på dette. Hehe. ;)

Enten må du skifte hyppigere ellers så må du gå opp i størrelse. Gul og blå o.b. er nesten like i omkrets, mens den røde er en del tykkere og kan derfor være vanskeligere å få på plass. 

På 19.7.2018 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Må også nevnes at tampongsyken (TSS) får man særdeles sjeldent selv om man skulle hatt den der i dagesvis. 

Man kan få TSS av tampong i nese og munn også, og det er jo en del som etter operasjon må ha tampong i flere dager i nesen uten problem. Jeg hadde tampong i munnen i 3 dager uten å få TSS. Tannlegen tok den riktig nok ut pga at faren for TSS er selvsagt økende ved å ha en tampong inne så lenge. 

Tampongsyken/TTS skyldes giftprodukserende bakterier som kommer inn i skjeden med tamponger - les skitne fingre - og gir blodforgiftning. 

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/toksisk-sjokksyndrom/

Å bruke menscup kan også medføre TTS, å tro at når tampongen er byttet ut med en silikonkopp så er faren for TTS nærmest lik null, er temmelig naivt. 

Anonymkode: cf161...d6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...