Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bytte yrke og jobber nå som helsefagarbeider. Jeg har foreløbig tenkt på helsesektretær eller førskolelærer? Er det store forskjeller i lønn i disse yrkene? Hva ville du ha satset på? Jeg er veldig usikker så trenger noen råd.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en del forskjell i lønn ja, siden førskolelærer eller barnehagelærer som det heter nå, er en høyskoleutdanning. 

Men hva er det du vil jobbe med? Barn i barnehage? Sitte på et legekontor og ta i mot telefoner og gjøre lett labarbeid? Er jo ganske stor forskjell på arbeidsoppgavene her. 

Anonymkode: dea6f...a0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som førskolelærer jobber du rævva av deg og fortsatt klarer du ikke gjøre jobben skikkelig pga for lav bemanning. Alltid noe papirarbeid og møter som skal gjennomføres og stjeler tid vekk fra barna. Konstant dårlig samvittighet fordi du ikke har mulighet til å gi den omsorgen barna trenger ved sykdom. Og det er ekstremt mye sykdom, så det er flere ganger i uka du kommer hjem og føler deg dritt. 2 voksne på 24 barn, sier seg selv at det ikke blir bra.

Jobber i stor by da, kanskje det er bedre andre steder.

Anonymkode: 0f476...0b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel bare ta kurs i tillegg for å bli sekretær som helsefagarbeider? 

Anonymkode: de893...465

Skrevet

Jeg har sett at man kan ta kurs, også men da blir man ikke autorisert helsesekretær. 

AnonymBruker
Skrevet

Lønna er sikkert litt forskjellig uten at jeg vet hvor mye. Jeg er barnehagelærer, og kan fortelle at det virker veldig forlokkende med helsesekretær. Bhglærer er mye(!) jobb, og man får stort sett bare kjeft. Fra politikere, foreldre og assistenter kommer det krav man enten ikke kan oppfylle eller har tid til. Barna, som man egentlig har lyst til å være med, blir nedprioritert pga møter som ikke kan vente og papirarbeid man ikke har tid til å fullføre innen oppgitte rammer. 

Jeg elsker å jobbe med barn, men jeg får alt for lite tid med den gruppen jeg elsker å jobbe med, og blir presset mer og mer inn i møter med de andre rundt barna. (Foreldre, ppt, bv, kommunen...) Jeg er litt usikker på om lønna kompenserer for dette...

Anonymkode: 187da...608

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønna er sikkert litt forskjellig uten at jeg vet hvor mye. Jeg er barnehagelærer, og kan fortelle at det virker veldig forlokkende med helsesekretær. Bhglærer er mye(!) jobb, og man får stort sett bare kjeft. Fra politikere, foreldre og assistenter kommer det krav man enten ikke kan oppfylle eller har tid til. Barna, som man egentlig har lyst til å være med, blir nedprioritert pga møter som ikke kan vente og papirarbeid man ikke har tid til å fullføre innen oppgitte rammer. 

Jeg elsker å jobbe med barn, men jeg får alt for lite tid med den gruppen jeg elsker å jobbe med, og blir presset mer og mer inn i møter med de andre rundt barna. (Foreldre, ppt, bv, kommunen...) Jeg er litt usikker på om lønna kompenserer for dette...

Anonymkode: 187da...608

Jeg er enig med deg. Elsker også jobben min med barn, men kravstore foreldre og stadig nye retningslinjer å forholde seg fra kommunen gjør at dette ikke er en jobb jeg kommer til å bli gammel i. Det er ikke nok tid i en barnehage til alle kravene og alltid underbemanning. Det tærer på de fleste.

Lønnen bør absolutt bli høyere og det bør bli lovfestet at det ALLTID skal være nok personal gjennom HELE dagen( i virkeligheten er vi alltid alene på jobb om morgenen og ettermiddag+ at det aldri settes inn vikar ved sykdom fordi det ska spares penger og vikarbudsjettet er sprengt,)).

Hvis dette skjer blir det verdens beste jobb! 

Anonymkode: 422a1...35e

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, kriztine skrev:

Jeg har sett at man kan ta kurs, også men da blir man ikke autorisert helsesekretær. 

et år på skole 1 dag pr uke så kan man få autorisasjon. 

Anonymkode: c6f2b...550

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...