Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke jenter å si nei til sex før de blir voldtatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar denne som anonym da det nok er en del delte meninger om dette. 

Leser ofte om voldtekter osv. Ofte så føler jeg, etter å ha lest, at det faktisk må ha vært veldig vanskelig for gutten/mannen å tolke at jenten ikke ville. F.eks kan det ha vært på en fest hvor begge var full, hun sa ikke tydelig nei, men heller ikke ja og var kanskje veldig trøtt. Ja, jeg forstår man ikke bare skal ta seg til rette, men så kommer tanken min, HVORFOR drikke seg så drita at man ikke klarer å si nei eller signalisere at man ikke vil? Er man full så kan man framstå annerledes enn ellers og kroppsspråket kan vise noe annet. Gutten har gjerne ikke peiling på at han har voldtatt en før det kommer en anmeldese fordi hun ikke viste noen tegn til å ikke ville (gjøre motstand, si nei, gråte osv). 

Dersom det er en overfallsvoldtekt (hvor offer ikke har mulighet til å si i fra og tenke på reaksjon), så forstår jeg at man kanskje ikke klarer å si nei og bare blir helt perpleks. Men så er det jo de voldtektene som skjer fordi hun er stille og sier ingenting (som skjer "gradivis" feks på fest, med en venn, en date osv). Ja, hun stivner kanskje til, blir redd osv. Men bør man ikke prøve å si i fra selv? Stå litt opp for seg selv og ikke "late" som man kanskje er med på leken (han tolker det gjerne slik)?

Jeg mener man bør gjøre så mye som mulig selv for å unngå voldtekt. Si nei. Gjør motstand. Skrik. Tenke over og øve seg på hva man skal si og gjøre om noen prøver å voldta deg. Selvsagt er det ikke ok å voldta, men hva om han tråkker over en grense som han ikke vet om? Fordi at det for han virker ok siden du ikke sier noe. Må man spørre hele tiden om alt er ok? "Får jeg lov til å....." eller "er det ok at vi har sex" (signere kontrakt)?

Anonymkode: ded16...fd3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Derp.

Om du ikke får et klart JA, i form av kroppspråk eller tale - så er det ikke samtykke. Veldig enkelt spør du meg. Er man usikker, så går man aldri videre før man er 100% sikker på at noen har lyst på å pule deg.

Anonymkode: 515c8...dee

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg hører her er unskyldninger doen voldtektsmenn 

Anonymkode: e07bd...a07

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner ikke at voldtekt kan oppstå midtveis i sexen også? 

Anonymkode: 2e514...71d

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg hører her er unskyldninger for voldtektsmenn 

Rettet

• Liker 2
Skrevet

Hvis det blir en rettssak vurderer man uansett om den ene var bevisst på at den andre ikke ville. Er ikke det tydelig så blir han ikke dømt for voldtekt. Det er også mange grader av voldtekt og alle voldtekter straffes ikke likt, man har feks "grov voldtekt" som man bruker om de verste tilfellene. Jeg tror ikke det er et stort problem at det skjer voldtekter fordi man ikke forstår hva den andre vil. Problemet er heller at mange velger å forsyne seg selv om det er sagt helt tydelig fra at hun ikke vil. Dette skjer både på fester, i forhold og helt tilfeldig.

Gjest Stella Rose
Skrevet

Det hjelper ikke å si nei, voldtekst forbrytere bryr seg ikke om du sier nei.

Skrevet

Hvorfor putte tissen inn i ei som er så drita at selve akten blir som nekrofili?

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som voldtar har en ganske klar ide og agenda med det de gjør. Det finnes faktisk mennesker som tenner på at den andre personen gråter, kjemper eller lider. Eller er ubevisst for den saks skyld. Gjengangerne er også flinke på å fremstå som normalt hyggelige, noen av dem later som om de ikke merker at flørtingen deres ikke er verdsatt

Du gjør en ganske typisk feil mange nordmenn gjør fordi de er naive og har ikke opplevd skikkelig slemme mennesker, mennesker som nyter å skade andre. Dere tenker at om dere hadde vært overgriperen i situasjonen måtte det være fordi det var en misforståelse. Dere tenker da at når andre overgripere er i en slik situasjon må det også være basert på en misforståelse. Men faktum er at det finnes flere mennesketyper som nyter å se kvinnen (eller mannen) lide. De liker å se ydmykelse, skam, gråt, motstand, de blir tent av det. 

men de som blir anklagd for voldtekt vil selvsagt aldri innrømme dette (!) Det er jo å innrømme skyld. Så de spiler på fordømmelsene folk flest har, de spiller på at jenta "egentlig ville det" eller at hun var lettkledd og det var vanskelig å motstå. Noen av disse overgriperne er veldig intelligente og vet nøyaktig hvordan de skal spille på folks følelser og fordommer. Og folk faller for det, som regel. 

Ellers er jeg enig i at det burde være kurs for mennesker der de lærte å si høyt "nei" og "hjelp". Det er viktig å kunne dette om noen skulle overfalle eller forsøke voldta deg. Mange er ikke mentalt forbredt når de først blir angrepet, de trenger å lære å "bræl" slik at de vet at de har stemmen til det om det skjer. Det er selvsagt fortsatt noen som vil stivne når det først skjer, men det er viktig å trene mennesker på grensesetting generelt. Nordmenn er ganske konfliktsky og sjenerte, og det kan utnyttes.

Anonymkode: bbc9b...de2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har sex med en som ikke deltar? 

Hvorfor skal det være vanskeligere å spørre om vi skal ha sex ,enn å si nei? Du sier jo at det blir teit å spørre, det er jo ikke det. Det er lurt. Man har ikke sex med en som sover, en som er full eller en som ikke er deltakende. Det sier seg jo selv. Herregud. 

Anonymkode: 2602c...77d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tror du at det finnes mange som velger å ikke si nei, men heller satser på å stivne for å vise at de ikke vil? 

Hvis man er så blåst at man tror at noen som er så dritings at de har sluknet, er i stand til å samtykke til noe som helst, så vet jeg ikke om det er håp faktisk. 

Det er ikke spesielt vanskelig å la være å ha sex med noen om man er usikker på om vedkommende vil det eller ikke. Jeg ble voldtatt en gang, da hadde han riktignok hatt noe i drinken min, men jeg hadde nok teoretisk sett kunne blitt like slått ut bare av alkohol. Så valgte han å støtte/halvveis bære meg inn på toalettet, der satt han meg ned på gulvet, ventet til jeg hadde sluknet og så hadde han sex med meg. Jeg kunne selvfølgelig ikke si nei, eller gjøre noe annet enn å sitte der som en potetsekk, men det betyr da ikke at han på noen som helst måte kunne tolke det som om jeg ville ha sex med ham. Det er faktisk ikke slik normal sex foregår for det fleste. Det innebærer ikke at den ene parten er slått ut mens den andre peiser på, og dersom man ikke skjønner såpass, så er man neppe moden nok til å ha sex i det hele tatt!

(Grunnen til at jeg VET dette skjedde, jeg hadde jo sluknet som sagt, er at han FILMET det hele og sendte filmen til meg dagen etterpå). 

Anonymkode: 08680...17e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes meg hvilket syn du har. Håper virkelig aldri du opplever det og bli voldtatt, for det er grusomt. 

Anonymkode: 3b7bf...ea3

• Liker 9
Gjest supernova_87
Skrevet

Hvis du virkelig er interessert i dette så anbefaler jeg deg å lese om eller se video om polyvagal-teorien. Mange snakker om vår fight or flight-respons, men en tredje reaksjon er freeze-responsen. Mennesket er laget på en sånn måte at under veldig stor trussel som en voldtekt jo er (mange rapporterer nettopp en frykt for å dø) så fryser vi til. For å minimere skaden slutter vi å fungere. Vi flykter ikke, vi kjemper ikke, vi bare fryser. 

Holdninger som din har vært med på å gjøre min bedringsprosess mer langvarig enn den hadde trengt. Jeg har ikke klart å fortelle mine behandlere om hva jeg har opplevd da en slik holdning du forfekter også har levd inni meg. Det har påført meg unødvendig skam og lidelse. At det var jo min feil. Jeg sa nei, mange ganger, men samtidig var jeg jo litt medgjørlig. Jeg skrek ikke, jeg løp ikke, jeg slo han ikke. Men jeg vet at dette er naturlig. Å skrike, løpe eller kjempe var umulig for meg, da jeg hadde skrudd av fight or flight-systemet, jeg fryste, og alt handlet om å overleve. For tross alt å bli voldtatt er bedre enn å bli drept. Og så kan man si at "men i aller fleste tilfeller så blir man jo ikke drept", og det er helt sant. Det er usannsynlig at 99,9% av de som blir voldtatt skulle blitt drept om de kjempet i mot, men nervesystemet tenker ikke på det når man går inn i freeze-modus. Jeg valgte ikke freeze-modus. Trusselen er reell der og da selv i de tilfellene man i ettertid kan se at "men Pål ville jo ALDRI skadet meg!". Jeg var redd for å dø, og det er også denne frykten, dette traumet som har tæret på meg sånn psykisk. Det er denne enorme dødsfrykten blandet med skyldfølelse og skam påført av meg selv og samfunnet som har vært med på å gjøre meg syk. Ikke handlingene til voldtektsmannen i seg selv. 

Du har rett i at man burde gjøre så mye man kan selv for å unngå voldtekt, men det er ikke slik mennesket fungerer når vi går inn i freeze-modus. Da handler det om overlevelse, og å skrike og slå blir uaktuelt, ikke bevisst en gang, det var jo ikke som at jeg tenkte over det. Du aner ikke i hvor mange år jeg har klandret meg selv for at jeg lot ham kysse meg for å holde hendene hans unna underlivet mitt, jeg sa nei hundre ganger, men jeg kunne jo vært tydeligere, har jeg tenkt. Men det er tross alt mer avvæpnende med et smil enn med et skrik, og jeg er voksen nok nå til å forstå at hundre nei ikke kan misforstås. Alle voksne mennesker, og barn også bør vite at et nei er et nei. Når noen snur seg bort når du prøver å kysse dem så fortsetter man ikke selv om personen ikke begynner å skrike. Jeg vet at jeg gjorde det jeg som mennesket er programmert til å gjøre, jeg gjorde alt jeg kunne for å minimere skaden. Det er dette man bør stå på barrikadene for å formidle, at menn flest, folk flest forstår hva en avvisning er, å snu seg bort fra et kyss burde være nok, i stedet for å påføre voldtektsoffer enda mer skam enn de allerede sliter med. 

Psykologen min sa noe lurt for noen måneder siden som jeg først nå forstår bedre, at jeg ikke måtte sammenligne voldtektsmannen med vanlige menn (mennesker). For det er nettopp det sant at folk flest, menn flest, de ville ikke grafset nedi trusa mi når jeg prøvde å vri meg unna, selv om jeg lot han kysse meg. Å innse det gjør livet innmari mye tryggere. For han jeg holder på med nå, jeg tror på at han er en vanlig mann, og da trenger jeg ikke være redd for "overgriper-oppførsel". Men før når jeg bare sa at voldtektsmannen også var en vanlig mann, som "ikke visste bedre", da var alle potensielle overgripere. Men han visste bedre. Det er noe galt med en hvis man har sex men noen som ikke viser noe tegn til å ville. Ikke omvendt. 

Skrevet

Vil gjerne kommentere alkoholen du nevner. Det er ikke alltid man klarer å kontrollere hvor drita man blir. 

Noen ganger så tåler man plutselig overraskende mindre enn det man vanligvis tåler. Noen ganger heller man med et uhell litt for mye sprit i glasset før man blandet. Noen ganger er det venner som heller i for deg. Noen ganger så drikker man for fort.

Er ikke alltid man klarer å kontrollere inntaket. Hva hvis man driter seg ut én gang for mye og drikker seg bevistløs? Hva hvis den éne gangen er den gangen man blir voldtatt? Seriøst, slutt å legge skyld på offeret.

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser ofte om voldtekter osv. Ofte så føler jeg, etter å ha lest, at det faktisk må ha vært veldig vanskelig for gutten/mannen å tolke at jenten ikke ville. F.eks kan det ha vært på en fest hvor begge var full, hun sa ikke tydelig nei, men heller ikke ja og var kanskje veldig trøtt. Ja, jeg forstår man ikke bare skal ta seg til rette, men så kommer tanken min, HVORFOR drikke seg så drita at man ikke klarer å si nei eller signalisere at man ikke vil? Er man full så kan man framstå annerledes enn ellers og kroppsspråket kan vise noe annet. Gutten har gjerne ikke peiling på at han har voldtatt en før det kommer en anmeldese fordi hun ikke viste noen tegn til å ikke ville (gjøre motstand, si nei, gråte osv). 

Dersom det er en overfallsvoldtekt (hvor offer ikke har mulighet til å si i fra og tenke på reaksjon), så forstår jeg at man kanskje ikke klarer å si nei og bare blir helt perpleks. Men så er det jo de voldtektene som skjer fordi hun er stille og sier ingenting (som skjer "gradivis" feks på fest, med en venn, en date osv). Ja, hun stivner kanskje til, blir redd osv. Men bør man ikke prøve å si i fra selv? Stå litt opp for seg selv og ikke "late" som man kanskje er med på leken (han tolker det gjerne slik)?

Jeg mener man bør gjøre så mye som mulig selv for å unngå voldtekt. Si nei. Gjør motstand. Skrik. Tenke over og øve seg på hva man skal si og gjøre om noen prøver å voldta deg. Selvsagt er det ikke ok å voldta, men hva om han tråkker over en grense som han ikke vet om? Fordi at det for han virker ok siden du ikke sier noe. Må man spørre hele tiden om alt er ok? "Får jeg lov til å....." eller "er det ok at vi har sex" (signere kontrakt)?

Du bør ikke uttale deg om ting du ikke har peiling på!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du virkelig alle menn er så evneveike at de ikke har peiling på hva en voldtekt er? Er virkelig menn så uvitende og stakkarslige? Må man GRÅTE og gjøre fysisk motstand for at den gjengse mann skal forstå at noe er ugreit? Hvorfor fremstiller du menn fullstendig uten empati og sosialle antenner?

Du sier det jo selv, en er kanskje veldig trøtt (=sovner?), og da skjønner faktisk alle at det ikke er greit. Med mindre vi legger opp til at man må ha krefter til å GJØRE MOTSTAND for at det skal kunne forståes.

Bør man ikke prøve å stå opp for seg selv? Bør man ikke bla bla. Det er mye man sikkert burde. Mest av alt, bør man ikke voldta. 

Må man ØVE på å ikke bli voldtatt? Hva med å øve på å ikke voldta? Det er faktisk veldig lett. Det er bare å ikke overskride andre menneskers grenser. Ikke presse. Bruke et halvt sekund på å se om den andre har det bra. Er dette noe du trenger å ØVE på? 

Se mine kommentarer i rødt.

Anonymkode: a6299...2df

• Liker 9
Skrevet

Om hun sier ja, eller viser at hun vil med kroppsspråket er det tut å kjør, om ikke er det et nei. Problemene oppstår først når begge, eller en av partene er usikre. Sett at det er en 17 år gammel gutt, han har kanskje ikke hatt sex før og er generelt usikker i møte med jenter. Jenta er like usikker, hun sier ja - men kroppsspråket virker nervøst. Hvordan skal gutten tolke det? Er hun nervøs fordi hun ikke er erfaren i senga, kanskje ikke har hatt sex før? Er kroppsspråket nervøst fordi hun egentlig ikke vil ha sex, selv om hun har sagt ja? Det er ikke lett for en 17 år gammel gutt å skulle lese disse signalene. Selv om jenta sa ja, så betyr ikke det at hun egentlig vil ha sex, og kanskje forsøker hun vise det med kroppsspråket. Seksuell kommunikasjon er ofte vanskelig, og den kan være tvetydig. Det ER viktig at vi lærer jenter å si klart i fra, også gutter. 

Straffen for voldtekt bør skjerpes betraktelig, for straffeutmålingen i dag er rett og slett en vits. Samtidig må straffene skjerpes betraktelig for de som anmelder falsk voldtekt, både fordi en falsk anklage kan ødelegge livet til den som blir anklaget, men og fordi slike falske anklager bidrar til å så tvil for voldtektsanklager i all øvrighet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ignorerer enkelte menn at selv om det ble sagt ja først så KAN det oppstå en situasjon som endrer dette JAet til et rungende NEI underveis? 

Anonymkode: 2e514...71d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuud! 🤯

Anonymkode: 5619a...fc0

• Liker 5
Skrevet

Er du ute etter å skape drama, trådstarter? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...