AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #1 Skrevet 19. juli 2018 Jeg må løpe 3000 metern på skolen. Jeg er i middels god form, men ønsker å kunne løpe den på under 15 minutter. Er dame i 20 årene. Hvordan skal jeg trene meg opp til dette? Har 6 måneder på meg og er veldig motivert! Finner alt for mye på internett og leter etter personlige erfaringer fra dere som har forbedret dere på 3000 før Jeg driver også å slanker meg, veier nå 95 kilo. Har alltid trent håndball og fotball (som målvakt), og vært med på felles løpetreningene der så grunnformen er ok. Tips meg gjerne om styrkeøkter og løpeøkter i form av en ukeplan om du har noen ideer eller tips generellt. Svar settes pris på! Anonymkode: d0b0b...c6d
Gjest Herr Heftig Skrevet 19. juli 2018 #2 Skrevet 19. juli 2018 Løp en mil annenhver dag, så går det nok bra.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #3 Skrevet 19. juli 2018 Ikke start for tøft. Legg inn 2 kondisjonsøkter i uka til å begynne med. Gå så raskt du kan og løp når du orker i 5-10 km. Etter noen uker så legger du inn intervalltrening. Det er denne treningen som får deg opp i fart. Varm opp og løp for eksempel 4x500m, 2x1000m og 4x500m. Løp gjerne kortere intervaller også. Så løper du deg rolig ned igjen. Her kan du variere mye. Det som er viktig er at du løper 80-90% under disse øktene. Gjennomfører du dette så vil du merke formen går i været. Siden du selv nevner vekta di så beklager jeg å si at den slik den er sannsynligvis er det største hinderet for å nå målet ditt. Du skriver at du er i ferd med å gå ned. Klarer du å bli kvitt en del kilo så er målet definitivt innen rekkevidde. Anonymkode: 5d0d9...91f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #4 Skrevet 19. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden du selv nevner vekta di så beklager jeg å si at den slik den er sannsynligvis er det største hinderet for å nå målet ditt. Du skriver at du er i ferd med å gå ned. Klarer du å bli kvitt en del kilo så er målet definitivt innen rekkevidde. Anonymkode: 5d0d9...91f Enig. Du bør begynne veldig forsiktig når du er såpass overvektig. Løping er belastende for kroppen, for hvert løpesteg du tar så påføres foten et trykk på 3-4 ganger kroppsvekten. Så for å unngå skader bør du trene deg opp gradvis. Det viktigste du kan gjøre for å nå målet ditt er å gå ned i vekt. Anonymkode: 60e27...d21 1
Tvist Skrevet 20. juli 2018 #5 Skrevet 20. juli 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke start for tøft. Legg inn 2 kondisjonsøkter i uka til å begynne med. Gå så raskt du kan og løp når du orker i 5-10 km. Etter noen uker så legger du inn intervalltrening. Det er denne treningen som får deg opp i fart. Varm opp og løp for eksempel 4x500m, 2x1000m og 4x500m. Løp gjerne kortere intervaller også. Så løper du deg rolig ned igjen. Her kan du variere mye. Det som er viktig er at du løper 80-90% under disse øktene. Gjennomfører du dette så vil du merke formen går i været. Siden du selv nevner vekta di så beklager jeg å si at den slik den er sannsynligvis er det største hinderet for å nå målet ditt. Du skriver at du er i ferd med å gå ned. Klarer du å bli kvitt en del kilo så er målet definitivt innen rekkevidde. Anonymkode: 5d0d9...91f Hun har jo 6 mnd på seg, så hun kan gå ned en del på den tiden.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #6 Skrevet 20. juli 2018 Intervall trening er bra, løp gjerne i skogen, det er bedre for kroppen, spesielt da du er overvektig. Siden du har 6 mnd på deg, så regner jeg med at det kommer til å gå bra, så lenge du er flink til å trene, og går ned i vekt. Jeg løp den på 12 min, trente ikke før, men jeg spilte fotball flere ganger i uken. Så jeg var jo i grei form, og jeg var normalvektig. Anonymkode: 4117b...074
lehangolta Skrevet 20. juli 2018 #7 Skrevet 20. juli 2018 Jeg veide 91, begynte å løpe 5 km tre ganger i uken, etterfulgt av styrketrening etterpå. Samt la om på kosthold, mye kylling og grønnsaker (fordi jeg elsker kylling, blir ikke lei haha) Nå er jeg nede i 75 kg og løper 5km på 27 min. Feilen min har vært å løpe et fast program hver gang, så det har ikke blitt noe progresjon på utholdenheten omtrent. Så når jeg forsto det, så klarte jeg etterhvert å løpe på kortere tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå