AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #1 Skrevet 19. juli 2018 Var på tur med hunden min for noen dager siden. Der vi gikk står det skilt om at det er båndtvang. Jeg gikk selvsagt med min hund i bånd, noe vi alltid gjør da hunden min ikke kommer på kommando enda. Hunden min kan også opptre aggressivt mot enkelte hunder, så jeg gjør mitt for å unngå en kjipt situasjon. Da vi hadde kommet et stykke så kom det en løs hund mot oss. Den stoppet opp og så på oss. Eier var vel ca. 10m fra hunden sin. Vi tok en tydelig, stor u-sving. Eier ropte på hunden sin, men den kom ikke på kommando. Deretter gikk hunden noen skritt mot oss og jeg og hunden min gikk enda lengre vekk i u-sving. Ga så beskjed til eier om at det var båndtvang på området, men han bare himlet med øynene og lurte på hvorfor jeg ga beskjed om det. Heldigvis oppførte min hund seg og hunden hans stoppet etter et par skritt, men gikk ikke til eier før han strengt ca 4-5 ganger hadde ropt på hunden. Men spørsmålet mitt er, hvem sin feil er det hvis det skulle oppstå en situasjon hvor hundene gikk til angrep? Jeg bruker alltid bånd siden han ikke kan kommandoen "kom" enda. Kan bruke langline om jeg har god sikt og er på et område hvor det sjeldent er andre hunder. Går tydelig i u-sving for å signalisere at vi ikke vil hilse og trenge avstand. Kan også trekke hunden til meg om jeg ser at det er på vei til å oppstå en situasjon. Ellers gir jeg jo beskjed til annen hundeier at vi ikke vil hilse / de ikke må komme for nær. Hadde situasjonen eskalert ville jeg jo gjort alt for å unngå at min hund skulle skade den andre, trekke den stramt til meg, gå vekk, evt. løfte hunden opp osv. Og andre hunder kan jo være snille, men om de kommer for nært oss og min feks glefser, så kan jo også de andre hundene bli aggressive. Jeg har jo ingen mulighet for å både ta meg av min hund og den andre om en situasjon skulle oppstå. Jeg mener selv jeg da har kontroll på min hund siden jeg velger å ha den i bånd og gjør det jeg må for å unngå en evt. situasjon. Mener også at de som har løse hunder, ikke kan si de har kontroll på sin hund om de ikke kommer på kommando og bare går rett bort for å hilse på andre hunder uten at eier har kontroll. Det er jo ingen garanti for at alle hunder "løshunder" møter på er bare snill og grei og ikke vil gjøre noe. Anonymkode: 70c59...d51
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #2 Skrevet 19. juli 2018 Det er helst eier som ikke hadde hunden i bånd som får skylda. Uansvarlige toskete hundeeiere burde blitt fratatt dyra. Kjenner du navn på eier bør du tipse riktige instanser om at dyret går løs og ikke lystrer eier. Anonymkode: f645e...92f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #3 Skrevet 19. juli 2018 I situasjonen du beskriver så ville det helt klart vært han som bryter loven sin feil. Anonymkode: 83531...c00 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #4 Skrevet 19. juli 2018 Enig, hvis du trekker din hun vekk, og hunden uten bånd kommer helt bort til din hund, er det eier uten bånd på hunden som har ansvar her. Du kan ikke gjøre noe fra eller til for at den hunden kommer bort til din hund. Anonymkode: 7a1ae...e8c 2
Kontorotta Skrevet 19. juli 2018 #5 Skrevet 19. juli 2018 Nå er det jo generell båndtvang. I tillegg gikk du på et sted som var skiltet med båndtvang. Hunden som var løs, kom heller ikke tilbake til eier ved innkalling. her vil jeg si at eier av løshunden har skylda om det skulle oppstå kamp mellom hundene. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #6 Skrevet 19. juli 2018 Den som går med hund uten bånd vil i 99% av tilfeller være ansvarlig hvis det skjer noe Anonymkode: 4872d...28a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #7 Skrevet 19. juli 2018 Hvis hunden som går løs og angriper den hunden i bånd er den som går løs har all skyld i det som skjer. Skjedde meg en gang kom hjem fra tur med begge hundene mine så kom en venn av naboen min ut med en hunden sin samtidig så han ikke meg og mine så den jack russelen var på vei til å sette seg i benet mitt men min yngste schæfer gikk foran meg og fikk bittet og den hunden satt i benet frem til min beit den hardt i ryggen tilbake og når min bet var da den jack russelen slapp taket i benet. Anonymkode: 344ba...b0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå