Gå til innhold

Erfaring med VID eller NLA? Er ikke kristen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gått på en av de høgskolene? Jeg er ikke kristen. Må man være det for å gå på skolen? Åssen er det med alkohol, fadderuke osv? Er noe obligatorisk? 

Er veldig usikker. 

Anonymkode: 13579...1ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går på VID og merker ingenting til at det er en kristen skole. Både fadderuken og andre typer fester blir arrangert på samme måte som andre skoler ;) Du må slett ikke være kristen for å gå på VID. 

Skjønner ikke hva du mener med obligatorisk? Hvis det er oppmøte du mener, varierer det fra studium til studium, men NOE obligatorisk er det på alle studier. 

Anonymkode: 81e4f...8eb

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går på VID og merker ingenting til at det er en kristen skole. Både fadderuken og andre typer fester blir arrangert på samme måte som andre skoler ;) Du må slett ikke være kristen for å gå på VID. 

Skjønner ikke hva du mener med obligatorisk? Hvis det er oppmøte du mener, varierer det fra studium til studium, men NOE obligatorisk er det på alle studier. 

Mente typ gudstjenester, andakter osv. Om det er obligatorisk? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også på VID og merker at skolen er kristen. 

Det er mange ikke-kristne som går på skolen, men der jeg går er det også et relativt stort miljø med kristne. (Går spl. )

Fadderuken er som vanlig - alkohol, festing og kanskje noen aktiviteter på dagen. Det var ikke obligatorisk da jeg begynte, men kanskje greit å henge seg på i begynnelsen bare for å se om man kommer overens med noen?

De har noen gudstjenester av og til, også har vi noen profilemner som er basert på VID sine verdier, tradisjoner....

Hvilken studie er det snakk om? Litt vanskelig å fortelle deg om oppmøte osv. uten å vite dette.

Anonymkode: 1300f...1b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange ikke-kristne som går på skolen, men der jeg går er det også et relativt stort miljø med kristne. (Går spl. )

Fadderuken er som vanlig - alkohol, festing og kanskje noen aktiviteter på dagen. Det var ikke obligatorisk da jeg begynte, men kanskje greit å henge seg på i begynnelsen bare for å se om man kommer overens med noen?

De har noen gudstjenester av og til, også har vi noen profilemner som er basert på VID sine verdier, tradisjoner....

Hvilken studie er det snakk om? Litt vanskelig å fortelle deg om oppmøte osv. uten å vite dette.

Interkulturell forståelse. Er du selv kristen? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Interkulturell forståelse. Er du selv kristen? 

Nei, langt ifra :) 

Jeg syntes ikke det er et problem og man blir ikke tvunget til å være med på noen gudstjenester osv.  Jeg kan ikke si noe om studiet du kom inn på mtp. oppmøte, men kanskje noen her har noen erfaringer :) Hvis ikke vil studieplanen legges ut i august, så da får du litt innsyn i hvordan studiet organiseres.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er miljøet? 

Anonymkode: 58863...997

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente typ gudstjenester, andakter osv. Om det er obligatorisk? 

Neineinei, overhodet ikke :) jeg vet faktisk ikke om skolen min (Bergen) har dette som tilbud en gang. 

Vi har noen forelesninger med prest, men det handler ikke om kristendom men om forståelighet, medmenneskelighet osv. Er stort sett sykehuspresten som snakker om sitt møte med mennesker i krise (går spl). Ellers er semesteråpningen i kirken hver august, men heller ikke her er religion innblandet - bare informasjon og lykkeønskninger osv. :) 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er miljøet? 

Etter min mening er miljøet helt greit. Ikke noe å skryte av for å si det sånn, men dette er jo personavhengig. Det er ganske er  ungt og det føltes litt som å være på videregående av og til.  Inntrykket mitt er at de som har blitt kjent med hverandre i starten, holder seg sammen og det er vanskelig å finne seg noen ellers. Igjen - dette er avhengig av hvordan du er som person så vær så snill ta alt jeg skriver med en klype salt. Det kan hende at du har en helt annen opplevelse enn det jeg har. 

Vi har noen studentaktiviteter men da er det stort sett bare fester...Hadde heller foretrukket et miljø som man kanskje finner på Blinderen (UiO). 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter min mening er miljøet helt greit. Ikke noe å skryte av for å si det sånn, men dette er jo personavhengig. Det er ganske er  ungt og det føltes litt som å være på videregående av og til.  Inntrykket mitt er at de som har blitt kjent med hverandre i starten, holder seg sammen og det er vanskelig å finne seg noen ellers. Igjen - dette er avhengig av hvordan du er som person så vær så snill ta alt jeg skriver med en klype salt. Det kan hende at du har en helt annen opplevelse enn det jeg har. 

Vi har noen studentaktiviteter men da er det stort sett bare fester...Hadde heller foretrukket et miljø som man kanskje finner på Blinderen (UiO). 

Takk for svar :) :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått både på VID (riktig nok før de ble slått sammen og endret navn) og NLA. Det er ingen problem å gå der hvis du ikke er kristen, du velger helt selv om du ønsker å bli med på kristne aktiviteter eller ikke. På VID var det stort sett gudstjeneste i starten av skoleåret for de som vil, og så infomøte etterpå. På NLA var det andakt i lunsjen et par dager i uken der det var helt valgfritt å komme eller ikke. Da jeg gikk der delte de kantinen i to med skillevegg, andakt på den ene siden, vanlig kantine på den andre. Folk fordelte seg 50/50 ca, ingen som så ned på deg om du valgte noe annerledes enn dem selv. Miljøet var bra begge steder, men fadderuke og sosiale samlingspunkt. Jeg hadde erfaring fra universitetet også og trivdes mye bedre ved de små skolene, lettere å komme i kontakt med folk og mer kontakt med foreleleserne. 

Anonymkode: f0a82...54e

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg har gått tre år på NLA og gikk ut nå i vår! Du MÅ ikke være kristen og fadderuken er helt lik fadderuker hos andre høyskoler! Ingenting å bekymre seg for. De jeg gikk med var det ytterst få som var kristne og mest fordi studiet kritiserte kristendommen til tider. 

Skrevet

Og nei, andakter er ikke obligatorisk. Merket veldig lite til at det var en kristen skole

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, rundtfingern skrev:

Hei! Jeg har gått tre år på NLA og gikk ut nå i vår! Du MÅ ikke være kristen og fadderuken er helt lik fadderuker hos andre høyskoler! Ingenting å bekymre seg for. De jeg gikk med var det ytterst få som var kristne og mest fordi studiet kritiserte kristendommen til tider. 

Aah takk for svar! Greit å høre om hvordan det er der, trodde det var annerledes med fadderuke osv. Godt å høre!

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aah takk for svar! Greit å høre om hvordan det er der, trodde det var annerledes med fadderuke osv. Godt å høre!

ts

Hvor kom du inn?☺️ Jeg likte skolen veldig godt! Fikk mye hjelp!

Skrevet

Heh, leste nå at du skal ta det samme jeg tok en bachelor i! Så hvis du lurer på noe så er det bare å spørre☺️

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, rundtfingern skrev:

Heh, leste nå at du skal ta det samme jeg tok en bachelor i! Så hvis du lurer på noe så er det bare å spørre☺️

Ja bare årsstudium. Jeg lurer på alt! Var egentlig ikke planlagt, men er relevant for studiene jeg skal ta senere. Er det vanskelige fag?

ts

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja bare årsstudium. Jeg lurer på alt! Var egentlig ikke planlagt, men er relevant for studiene jeg skal ta senere. Er det vanskelige fag?

ts

Du skal gå i Bergen sånn som meg. Jeg synes første året var veldg vagt. Det var veldig mye pensum og lite som var spesifisert. De to andre årene likte jeg mye bedre siden man fikk velge fag selv bortsett fra de obligatoriske! Hvor skal du på tur? Noen forelesere er veldig flinke og noen er rævva. Sånn er det bare. Samtidig er skolen veldig dårlig på å gi ut informasjon. Vi skulle ha hjemmeeksamen 8.-11.mai og vi spurte flere ganger om det var rett før det ble endra til 10. Det klagde vi på siden det var helligdag og da skulle hun høre. Nei det var rett. På neste forelesning igjen var det 11.mak igjen. Så for ALL del, les alt av info, hør godt etter og møt på forelesningene! Vær engasjert. Er mye som gåes igjennom de første ukene og du begynner allerede på semesteroppgave i september. Ellers synes jeg klassen var veldig fin, men det bærer preg av at folk er der for turen sin del! Miljøet er godt, du blir godt kjent, men det er en ganske stor klasse. Av 75stk første året var vi 25 igjen de to siste. Samtidig blir du bedre kjent med de du skal på tur med enn de andre. Du skal ha feltarbeid i høst i grupper og det er litt å bare hive seg uti det. 

Skrevet

Og forresten, du skal ha tverrfaglige dager i januar. Det er kjempekjedelig, men obligatorisk. Hvis ikke må du ta å skrive ekstraoppgave🙊

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, rundtfingern skrev:

Og forresten, du skal ha tverrfaglige dager i januar. Det er kjempekjedelig, men obligatorisk. Hvis ikke må du ta å skrive ekstraoppgave🙊

Aha! Åssen gikk eksamen da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...