Stina234 Skrevet 19. juli 2018 #1 Skrevet 19. juli 2018 I sommer har dette øket betraktelig. Jeg har selv fått slike telefoner to ganger. Man kan anmelde men det hjelper ikke, ser ikke ut til at noe kan gjøres. Hvordan kan dete stoppes?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #2 Skrevet 19. juli 2018 Man lar være å ta telefonen og blokkerer nr. Det er håpløst å få det til å slutte. Anmelde funker hvertfall ikke da de sitter i andre land. Anonymkode: 0a77b...07a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #3 Skrevet 19. juli 2018 Jeg har ikke fått noen sånne telefoner i sommer, men har fått msnge tidligere. Er desverre lite som kan gjørss. Deet beste er å la være å ta telefonen når nummeret er ukjent. Deretter kan du google det og se om du får opp resultater om hva det er fra.. Anonymkode: 3a428...59e
Leifern Skrevet 19. juli 2018 #4 Skrevet 19. juli 2018 Er da bare å ikke ta telefonen eller avslutte samtalen.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #5 Skrevet 19. juli 2018 1 minutt siden, Stina234 skrev: I sommer har dette øket betraktelig. Jeg har selv fått slike telefoner to ganger. Man kan anmelde men det hjelper ikke, ser ikke ut til at noe kan gjøres. Hvordan kan dete stoppes? Hvorfor ikke bare respektere virket deres? Anonymkode: cf85d...fe2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #6 Skrevet 19. juli 2018 Det kan neppe stoppes, siden svindlere bare kan kjøpe seg en ny mobil, eller ringe fra et annet nr. Selv i mange av de fattige landene som gjerne er opphavsland for den type svindelforsøk, så er telefoni allment tilgjengelig, noe som gjør det umulig å stoppe. Stikkordet blir da forbrukerbevissthet. Ikke svar på f. eks. afrikanske nr. med mindre man faktisk forventer telefonsamtaler fra disse landene (jobb, familie etc.). Har man ingen naturlige forbindelser til disse landene lar man være å ta telefonen. Anonymkode: a85a7...a83 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #7 Skrevet 19. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan neppe stoppes, siden svindlere bare kan kjøpe seg en ny mobil, eller ringe fra et annet nr. Selv i mange av de fattige landene som gjerne er opphavsland for den type svindelforsøk, så er telefoni allment tilgjengelig, noe som gjør det umulig å stoppe. Stikkordet blir da forbrukerbevissthet. Ikke svar på f. eks. afrikanske nr. med mindre man faktisk forventer telefonsamtaler fra disse landene (jobb, familie etc.). Har man ingen naturlige forbindelser til disse landene lar man være å ta telefonen. Anonymkode: a85a7...a83 Numrene de ringer fra er ofte norske. De "kaprer" numre fra helt vanlige folk, så når du søker opp nummeret kommer "Lise Hansen" opp. Så å ikke svare ukjente nummer i det hele tatt er best. Anonymkode: 6b3e7...f7b 2
Snaskesnusken Skrevet 19. juli 2018 #8 Skrevet 19. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bare respektere virket deres? Anonymkode: cf85d...fe2 Ingen respekterer kriminelle svindlere, men dersom du synes at de fortjener respekt er det bare til å ta telefonen når de ringer og gi fra deg alle opplysninger. 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #9 Skrevet 19. juli 2018 Jeg har blitt ringt opp fea et tilsynelatende norsk nummer, for så å få tung indisk aksent og masse bakgrunnsstøy på tråden. Det går visstnok an å hacke telefonnumre, så det er ikke gitt at det er synlig at det er en svindeltelefon. Uansett, jeg spør som regel om de vil snakke med mannen min, siden han jobber i Microsoft og det kanskje er mer naturlig å diskutere dataproblemene mine med ham. Da er det de som slenger på røret Anonymkode: ef7eb...5bd 11
Snaskesnusken Skrevet 19. juli 2018 #10 Skrevet 19. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt ringt opp fea et tilsynelatende norsk nummer, for så å få tung indisk aksent og masse bakgrunnsstøy på tråden. Det går visstnok an å hacke telefonnumre, så det er ikke gitt at det er synlig at det er en svindeltelefon. Uansett, jeg spør som regel om de vil snakke med mannen min, siden han jobber i Microsoft og det kanskje er mer naturlig å diskutere dataproblemene mine med ham. Da er det de som slenger på røret Anonymkode: ef7eb...5bd 😂 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #11 Skrevet 19. juli 2018 En indisk dame fra Microsoft har ring meg og sa at hun fikk signaler fra datamaskinen min og at det var noe galt med maskinen. Hun ville at jeg skulle oppgi opplysninger. Jeg løy og sa at datamaskinen min er ødelagt og død, og at det må være umulig for henne å få signaler fra maskinen. Hun ble flau og la på 😁 Anonymkode: 743b3...3af
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #12 Skrevet 19. juli 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Numrene de ringer fra er ofte norske. De "kaprer" numre fra helt vanlige folk, så når du søker opp nummeret kommer "Lise Hansen" opp. Så å ikke svare ukjente nummer i det hele tatt er best. Anonymkode: 6b3e7...f7b Ikke så lett å hacke nr. som allerede er i bruk av privatpersoner faktisk, men det er jo mulig å kjøpe "frontendnr." som en tjeneste fra telefonileverandørene, slik at innringerens nr. vil være norsk. Dette brukes legitimt av f. eks. firmaer som har kundesenter osv. og der det er ønskelig at de skal ha et norsk nr. og være tilgjengelig for norske kunder på et norsk felles nr. Men dessverre kan dette også misbrukes, og iblant hender det at svindlere kjøper seg et slik norsk nr. for å fremstå som legitime. Da er det lurt å sende en e-post til Telenor og Telia, der man forklarer at nr. misbrukes slik at de kan sperre det. Virker som det e rmange som har gjort det, for det var bare en periode jeg ble oppringt av norske svindelnr. Nå i det siste har det kun vært enkelte opprininger fra afrikanske nr. direkte. Anonymkode: a85a7...a83
skruf Skrevet 19. juli 2018 #13 Skrevet 19. juli 2018 Kompisen til mannen min svarte en sånn svindler med å si «please talk dirty to me....I love it when you talk dirty, I´m about to come right now» 😄 Svindleren la på. 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #14 Skrevet 19. juli 2018 Bare legg på og blokker nummeret. Det kan være morsomt å kødde med de som ringer, men det kan være litt risikabelt å fornærme/kaste bort tida til internasjonale datakriminelle også. Kanskje de setter deg på ei liste for å bli utsatt for ulike typer hackerangrep. Kødd med norske telefonselgere i stedet. Anonymkode: a2fe7...895
Million Skrevet 19. juli 2018 #15 Skrevet 19. juli 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bare respektere virket deres? Anonymkode: cf85d...fe2 Hø? Seriøst? Du spør om man kan respektere svindlere som er ute etter og stjele pengene dine? Hva feiler det deg egentlig? Endret 19. juli 2018 av Million 9
Snaskesnusken Skrevet 19. juli 2018 #16 Skrevet 19. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En indisk dame fra Microsoft har ring meg og sa at hun fikk signaler fra datamaskinen min og at det var noe galt med maskinen. Hun ville at jeg skulle oppgi opplysninger. Jeg løy og sa at datamaskinen min er ødelagt og død, og at det må være umulig for henne å få signaler fra maskinen. Hun ble flau og la på 😁 Anonymkode: 743b3...3af Hun fikk signaler fra dataen din?? Jaha?? 😂😂
Snaskesnusken Skrevet 19. juli 2018 #17 Skrevet 19. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare legg på og blokker nummeret. Det kan være morsomt å kødde med de som ringer, men det kan være litt risikabelt å fornærme/kaste bort tida til internasjonale datakriminelle også. Kanskje de setter deg på ei liste for å bli utsatt for ulike typer hackerangrep. Kødd med norske telefonselgere i stedet. Anonymkode: a2fe7...895 Ja, det var en sak oppe i media for en stund tilbake angående en mann som tullet med en av disse svindlerne. Han sa at han var politi og truet dem med st han kunne finne ut hvem de var og oppholdt seg. Det endte med at han ble nedringt 24/7 av disse svindlerne. Han advarte andre om å bare legge på når de ringer.
Snaskesnusken Skrevet 19. juli 2018 #18 Skrevet 19. juli 2018 5 timer siden, skruf skrev: Kompisen til mannen min svarte en sånn svindler med å si «please talk dirty to me....I love it when you talk dirty, I´m about to come right now» 😄 Svindleren la på. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #19 Skrevet 19. juli 2018 Har man litt tid så er det bare å spille med. Hvis de bruker mye tid på det som etterhvert ikke blir noe av så er det egentlig en bedre løsning en å bare legge på. Si feks at pc'en er i andre etg og la dem vente litt. Spill ekstremt dum. Si at pc'en oppdaterer seg (det kan ta maange minutter). Slike ting gjør arbeidsdagen deres ekstremt lite effektiv. (Dette er selvsagt ikke noe man gidder å gjøre ofte) Eneste er at man må ikke finne på å gjøre noe de spør om. Altså legge inn bankkort, etc. Anonymkode: 953aa...5d8 3
stan Skrevet 19. juli 2018 #20 Skrevet 19. juli 2018 Jeg har fått to slike i løpet av våren. Jeg prater lenge med dem. Ber de repetere og gjenta. Så spør jeg om de er fra India, om de kanskje kjenner Savita, en dame jeg kjenner og som jobber for Microsoft. Førstemann la på her, den andre mente at han kjente henne! Så litt småprat om denne fiktive dama. Så ville han ha meg til å gjøre noe på PCen. Men den er selvfølgelig ikke på. Jeg leser opp alt på skjermen etterhvert som det kommer opp. Når jeg sier noe om Linux, sier han høyt "You have Linux? Why didn't you tell me?" Jeg svarte bare "You never asked". Da la han på. Hele samtalen tok vel ti - tolv minutter, bedre at de kaster bort tiden på meg som skjønner at de prøver å lure meg, enn på en stakkar som ikke skjønner bedre 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå