Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #1 Skrevet 7. mars 2005 Hei. Jeg er registrert arbeidssøker og motar trygd fra aetat. Jeg har sjelden vært sykemeldt i mitt liv. Men nå har jeg blitt det, influensa drit. Hvordan gjør jeg det med aetat og sykemeldingen? Bortsett fra å få levert den til dem. Er det noe mer jeg må gjøre? Med tanke på trygden? Skjønner ikke helt det opplegget til aetat alltid. Står på sidene dems at man 'kan ha rett til sykepenger fra trygdekontoret under sykemelding'. Betyr det at jeg må levere sykemeldingen dit også eller? :klø: Og en ting til: hva om barnet mitt blir sykt? Jeg er aleneforsørger. Man har jo ikke samme rettigheter under barns sykdom når man går på dagpenger, som når man er i jobb? Eller? Er litt forvirret, fint om noe vet og gidder å svare.
Gjest Gjest nå Skrevet 8. mars 2005 #2 Skrevet 8. mars 2005 Svar på ditt første spørsmål: Du sender ene delen av sykemeldingen til trygdekontoret, utfyllt og ubderskrevet. Den delen som ska til arbeidsgiver sender du til aetat. Du må også ringe og melde fra til aetat at du er syk. Pengene for de dagene du vært syk utbetales fra trygdekontoret ca den siste i måneden.
Gjest nylig ledig Skrevet 8. mars 2005 #3 Skrevet 8. mars 2005 Jeg er arbeidsledig, akkurat blitt det. Har skjønt det sånn at reglene sier at du skal melde fra til Aetat dersom du er syk. Akkurat slik man må gjøre til en arbeidsgiver dersom man er i jobb, ringe og si at "idag er jeg syk så jeg kan ikke jobbe". Men er du syk, får du ingen dagpenger! Ergo: man sier ingenting, man ligger bare hjemme og er syk heller. Men du har vært hos legen og fått sykemelding. Da må du sende en del til trygdekontoret, og en del til Aetat. På denne måten får du like mye (lite) penger for sykedagene, men du får dem fra trygdekontoret istedet. Dvs at det blir en annen utbetalingsdato enn man er vant til. Fra Aetat får man penger annenhver uke, fra trygdekontoret en gang pr måned. Når man er arbeidsledig har man det ikke særlig fett økonomisk, og det kan ha stor betydning om man må vente to uker ekstra før lønna kommer på konto. Så jeg ville strunte i sykemelding dersom jeg var syk mindre enn et par uker. Om Aetat skulle ringe i mellomtiden og tilby meg jobb, så er det bare å si at dessverre er jeg blitt syk idag og så gå til lege og få sykemelding. Men jeg tror neppe det hadde blitt aktuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå