Gå til innhold

Barnet mitt regregerer! Går fra å være 4 til å bli "baby"...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan litt om dette med regresjon?

Har et barn på 4. To eldre søsken, 8 og 9.

Vi har nå vært fire uker i utlandet. Første uken gikk veldig fint. De tre siste, mareritt. Barnet mitt har begynt med baby språk, skriker og vræler, leter etter smokk (som nesten var avvent) og beveger seg som et mindre barn. Lager enormt mye baby lyder.

Vi syns det er flaut med alt bråket og skjønner jo ikke helt hva h*med prøver å fortelle oss. 

Bruker mer tid sammen enn i hverdagen og h*med får mye oppmerksomhet og kos. Det har heller ikke skjedd noe rart eller annerledes her i utlandet. Vi følger rutiner som hjemme. 

Har vært innom tanken på hjemlengsel? 

Jeg vet ikke. Hva kan årsak til slik regresjon være?

Håper noen her kan litt om dette.

På forhånd takk!

Anonymkode: c807f...f89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, skjønner godt frustrasjonen din! Det føles jo så utrolig unødvendig for oss foreldre...

Men veldig ofte er dette bare en overgangsfase, ikke gi det nooooe som helst oppmerksomhet (selvom det er kjempevanskelig, når man føler det er helt tullete!😂) Men prøv så godt du kan å bare ignorere det helt, barnet gjør det for å se om dette skaper reaksjoner, enten i negativ eller positiv retning, ender gjerne opp i negativ retning til slutt uansett - så prøv å unngå å kommentere det. Det bekrefter for barnet at det de gjør påvirker og preger deg.

Kanskje er det litt stress med å være i utlandet, i noe situasjoner og opplever språk barnet muligens ikke kjenner til - og har et større behov for trygghet (oppføre seg som baby) av foreldrene. Da er det viktig å vise barnet at man kan få masse omsorg og kjærlighet uten å late som man er baby. 

Det krever en del av barnet å late som noe annet enn de er, som om dere klarer å overse det i størst mulig grad - så vil effekten av å leke baby forsvinne gradvis. LYKKE til - det krever en smule tålmodighet 😄 

Anonymkode: 905df...575

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men er det regresjon eller lek?

Anonymkode: c12bd...892

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke ungen din sluttet med smokk enda? Det er jo du som behandler den som en baby om du gir smokken.

Anonymkode: b46c0...9fc

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Fireåringer på ferie blir jo veldig fort bortskjemte og utnytter dette. Det er også en alder der de ikke like lett for oppmerksomhet fra omverdenen. De er ikke like søte for alle lenger.

Men ettersom dere gir etter på feks smokk så kan det kanskje være lurt å se på grensesettingen deres?

Jeg synes ikke teorien om regresjon henger på greip; det virker mer som en egenskaper unnskyldning fordi dere ikke har kontroll på situasjonen.

Anonymkode: d580d...f93

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke "er teori om regresjon", det ER regresjon. H*n er ikke bortskjemt. 

Og vi har så god kontroll vi bare kan men det er klart vi undrer oss over hva som skjer .

Smokken ja... Den brukes svært sjeldent nå. Og h*n er ikke fylt fire. Vet ikke om du har lagt merke til at jeg anonymiserer? Det har jeg og gjort ifht alder. 

Vil gjerne høre fra flere som kan mer om dette med regresjon og har ikke behov for råd rundt smokk. Vi har forøvrig tre andre barn og alle sluttet i god tid før fire .

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dere har tre andre barn som sluttet med smokk før fylte fire år, men barnet har bare to storesøsken? Betyr det at barnet har et yngre søsken som har sluttet med smokk? I så fall er det jo ikke så rart om barnet gjør seg yngre enn hen er, tenker jeg. 

Anonymkode: ec1ba...531

• Liker 6
Skrevet

Man anonymiserer ikke banrs alder, man gir misvisende informasjon.

Det er bare en fase.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være normal oppførsel for oppmerksomhet, men du bør også tenke over om det feks kan være starten på et behov for autisme utredning. Mange barn med autisme har normal utvikling frem til 3-4 års alder.

Anonymkode: b865f...593

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smokken ja... Den brukes svært sjeldent nå. Og h*n er ikke fylt fire. Vet ikke om du har lagt merke til at jeg anonymiserer? Det har jeg og gjort ifht alder. 

Hvordan skal vi hjelpe hvis du ikke spesifiserer alderen. Alder og oppførsel er relevant. Vi finner neppe ut hvem du eller barnet er ved å finne ut barnets alder.

Anonymkode: aca66...8a0

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ER regresjon, slik som du så bestemt mener det er, ja, da har barnet ditt fått en hjerneskade.

så du får håpe barnet manipulerer dere eller leker en lek. Mest sannsynlig hjemlengsel, rollelek, savner rutiner hjemme, osv. 

Anonymkode: e370b...f77

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å ikke noe som helst oppmerksomhet for slik oppførsel, det fungere best. Men da må alle stå det løpet ut. Det fungerer ikke hvis noen andre gir oppmerksomhet på dette. Det gjelder både negativ og positiv oppmerksomhet. 

Anonymkode: 40317...78f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan være normal oppførsel for oppmerksomhet, men du bør også tenke over om det feks kan være starten på et behov for autisme utredning. Mange barn med autisme har normal utvikling frem til 3-4 års alder.

Anonymkode: b865f...593

Det var min første tanke også. OM det skulle være noe sånt er det viktig å få det sjekket ut raskest mulig, for å komme i gang med evt. behandling/trening. 

Anonymkode: a9004...e23

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ER regresjon, slik som du så bestemt mener det er, ja, da har barnet ditt fått en hjerneskade.

så du får håpe barnet manipulerer dere eller leker en lek. Mest sannsynlig hjemlengsel, rollelek, savner rutiner hjemme, osv. 

Regresjon er ikke en hjerneskade.

Så små barn manipulerer ikke, de gir bare uttrykk for et behov de har. Denne ungen trenger å bli ekstra godt tatt vare på, mest sannsynlig fordi det er mye ukjent i ferien som er for mye for den å håndtere.

Anonymkode: 288a7...3e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å ikke noe som helst oppmerksomhet for slik oppførsel, det fungere best. Men da må alle stå det løpet ut. Det fungerer ikke hvis noen andre gir oppmerksomhet på dette. Det gjelder både negativ og positiv oppmerksomhet. 

Anonymkode: 40317...78f

I alle dager, man ignorerer ikke et barn som viser sitt behov for trygghet og omsorg! Den måten dette barnet viser det på er å ønske å bli behandlet som en baby. Det er en fase og går over når barnet føler seg trygt igjen. Ignorerer du barn som kommuniserer med deg, lærer barnet at det ikke blir sett, hørt, lyttet til og forstått.

Anonymkode: 288a7...3e5

• Liker 3
Skrevet

Ville bare innom og si at sånn å være litt baby - det gjorde jenta vår også rundt 4års alderen. Hun likte bare enkelt og greit å leke baby... Vi lekte med henne- jeg snakket babyspråk til henne når hun spurte om noe ( gæ gæ gæ?) og hun lo skikkelig.. 

Jeg holdt henne som en liten baby og sang Bæ bæ lille lam og hun lo og sprella for å komme seg løs.. Vi lekte sammen, rett og slett. 

Nå er hun fem, og det gikk over. Men, plutselig kan hun komme krabbende inn på badet når vi skal ta kveldsstellet😱😱😱 

Og jeg må le 😂 Det her er mest sannsynlig noe å ikke tenke så dystert rundt😊

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo ikke tegn på god forståelse at man diagnoseres sitt eget barn basert på oppførsel på ferie.

• Liker 3
Gjest Linn35
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette var søren meg så svada og bedritent svar at jeg har ikke opplevd maken! 

Regresjon er hverken en diagnose (som noen her skriver) eller en hjerneskade. 

At ts prøver å anonymisere, det skal hun/han selvsagt tas for i stedet for at dere faktisk svarer på det som er spørsmålet.

Og nei, regresjon enten man er tre eller fire har samme årsaker -

1. Foreldre som krangler og skaper frykt i barnet. Samlivsbrudd. Barn av psykisk syke. 

2. Når barnet får et nytt søsken 

3. I utrygge /nye situasjoner, som feks flytting, langvarig ferie etc 

4. Sorg, dødsfall, savn 

I dette tilfellet, ts, tror jeg barnet deres er utrygt mtp ferie og savner hjemmet. Han eller hun vil trenge litt ekstra oppmerksomhet. 

Der er riktig at man ikke bør lage et nummer ut av regregeringen, men selvom det er en fase som går over, så krever det så absolutt god omsorg fra foreldre.

Foreldre kan forøvrig ha stålkontroll selvom et barn regregerer. 

Smokk...vel, å slutte for 4 er innafor det. Det var det helsesøster sa til oss.

Slutt å gi alle som starter en tråd på KG så himla mye pes. Er så lei! 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan litt om dette med regresjon?

Har et barn på 4. To eldre søsken, 8 og 9.

Vi har nå vært fire uker i utlandet. Første uken gikk veldig fint. De tre siste, mareritt. Barnet mitt har begynt med baby språk, skriker og vræler, leter etter smokk (som nesten var avvent) og beveger seg som et mindre barn. Lager enormt mye baby lyder.

Vi syns det er flaut med alt bråket og skjønner jo ikke helt hva h*med prøver å fortelle oss. 

Bruker mer tid sammen enn i hverdagen og h*med får mye oppmerksomhet og kos. Det har heller ikke skjedd noe rart eller annerledes her i utlandet. Vi følger rutiner som hjemme. 

Har vært innom tanken på hjemlengsel? 

Jeg vet ikke. Hva kan årsak til slik regresjon være?

Håper noen her kan litt om dette.

På forhånd takk!

Sønnen min har tidvis også gjort dette. Da har jeg holdt han i fanget og sagt. "når du var liten så bysset vi sånn" og så bysser jeg og synger litt og han later som han er baby.😂 Kjempekoselig, synes jeg :) blåser langt om noen ser på og synes det er "rart" Ellers er han jo helt normal. 

Anonymkode: 0ef64...993

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Linn35 skrev:

Dette var søren meg så svada og bedritent svar at jeg har ikke opplevd maken! 

Regresjon er hverken en diagnose (som noen her skriver) eller en hjerneskade. 

At ts prøver å anonymisere, det skal hun/han selvsagt tas for i stedet for at dere faktisk svarer på det som er spørsmålet.

Og nei, regresjon enten man er tre eller fire har samme årsaker -

1. Foreldre som krangler og skaper frykt i barnet. Samlivsbrudd. Barn av psykisk syke. 

2. Når barnet får et nytt søsken 

3. I utrygge /nye situasjoner, som feks flytting, langvarig ferie etc 

4. Sorg, dødsfall, savn 

I dette tilfellet, ts, tror jeg barnet deres er utrygt mtp ferie og savner hjemmet. Han eller hun vil trenge litt ekstra oppmerksomhet. 

Der er riktig at man ikke bør lage et nummer ut av regregeringen, men selvom det er en fase som går over, så krever det så absolutt god omsorg fra foreldre.

Foreldre kan forøvrig ha stålkontroll selvom et barn regregerer. 

Smokk...vel, å slutte for 4 er innafor det. Det var det helsesøster sa til oss.

Slutt å gi alle som starter en tråd på KG så himla mye pes. Er så lei! 

BOOM!

Anonymkode: 37799...542

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...