Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om man kan miste rett til arv. En jeg kjenner har mistet kontakt med barna sine, etter at de bestemte at de ikke ville ha noe med faren å gjøre. Han har selv et ønske om å ha kontakt med dem, men ingen av dem er interessert i å snakke med ham. Han har strekt seg ut til dem ved flere anledninger, men blitt avslått hver gang. Han har ikke mishandlet dem på noen måte, men var utro mot moren deres for maaaaaaaange år siden. 

Hva skjer når han dør? Kan barna hans miste arven etter faren, når de tydeligvis ikke vil ha noe med ham å gjøre? Eller er det noe de får uansett, med mindre de sier den fra seg etterpå? Hvordan er jussen rundt slike tilfeller? Noen som vet?

Anonymkode: be570...bb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan gjøre dem arveløse i et testamente. Hvis ikke er de fortsatt arvingene hans.

AnonymBruker
Skrevet

Det er pliktarv i Norge 

Anonymkode: e15b0...8df

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han kan ikke gjøre dem arvelige. Han kan testamentet bort en del, men barna har arverett. Så lenge loven er som den er nå så er det pliktdelsarv til livsarvinger.

Hvordan stor del av gangen summer osv husker jeg ikke, men det er enkelt å Google.

Anonymkode: 2ffaa...a86

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han kan ikke gjøre dem arvelige. Han kan testamentet bort en del, men barna har arverett. Så lenge loven er som den er nå så er det pliktdelsarv til livsarvinger.

Hvordan stor del av gangen summer osv husker jeg ikke, men det er enkelt å Google.

Anonymkode: 2ffaa...a86

Jeg antar du mener at man ikke kan gjøre noen arveløse. Ikke arvelige. Er noe arvelig vil det bli nedarvet til neste generasjon.

Jeg visste ikke at man måtte arve. Kan man si fra seg arv?

AnonymBruker
Skrevet

Så de må faktisk si i fra seg arven selv? Faren kan ikke gjøre dem arveløse? Ikke at jeg tror han noen gang ville gjort det uansett, det er han alt for snill til.  

Hva skjer i så fall med den arven man sier fra seg? Enn om han testamenterer alt til noen andre? F.eks. en organisasjon eller en privatperson? Kan han gjøre det?

Skrevet
6 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg antar du mener at man ikke kan gjøre noen arveløse. Ikke arvelige. Er noe arvelig vil det bli nedarvet til neste generasjon.

Jeg visste ikke at man måtte arve. Kan man si fra seg arv?

Ja, man kan si fra seg arv :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så de må faktisk si i fra seg arven selv? Faren kan ikke gjøre dem arveløse? Ikke at jeg tror han noen gang ville gjort det uansett, det er han alt for snill til.  

Hva skjer i så fall med den arven man sier fra seg? Enn om han testamenterer alt til noen andre? F.eks. en organisasjon eller en privatperson? Kan han gjøre det?

Google pliktdelsarv. 

Anonymkode: 4c061...a6b

AnonymBruker
Skrevet

I norge er det ulovlig og umulig å gjøre ens barn arveløse, ja. 

Anonymkode: 77501...778

AnonymBruker
Skrevet

Barna har krav på arv opp til en million hver, avhengig av økonomi. 

Si at en far har tre barn, verdier for fem millioner og kun ønsker å gi arv til et av barna. Da må de to andre barna få en million hver, og det siste barnet får resten.

Har personen verdier tilsvarende mindre enn en million per barn må de dele likt.

Anonymkode: 96275...88c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sinsiew skrev:

Ja, man kan si fra seg arv :)

Godt å høre. :)

Skrevet
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Godt å høre. :)

Det tenkte jeg og første gang jeg hørte det etter å ha arvet gjeld. :)

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, Tøytigern skrev:

Han kan gjøre dem arveløse i et testamente. Hvis ikke er de fortsatt arvingene hans.

Nei. Det kan han ikke.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna har krav på arv opp til en million hver, avhengig av økonomi. 

Si at en far har tre barn, verdier for fem millioner og kun ønsker å gi arv til et av barna. Da må de to andre barna få en million hver, og det siste barnet får resten.

Har personen verdier tilsvarende mindre enn en million per barn må de dele likt.

Anonymkode: 96275...88c

Dette er ikke helt korrekt forklart. Man kan testamentere bort 1/3 og begrense hvert av barna med en million. I eksempel med 5 mill så stemmer det, men ikke med feks 4 eller 6.

• Liker 2
Skrevet

Som flere har sagt kan man ikke gjøre barn arveløse i et testament. Men hvis man ikke vil at livsarvinger skal arve er det bare å sørge for å bruke opp mest mulig av verdiene mens man lever. For eksempel ved å belåne bolig og gi bort pengene. Så lenge man er i live disponerer man verdiene sine fritt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Kan egentlig forstå det litt at man ikke kan gjøre noen arveløse, men synes det i denne saken er litt kjipt. Han har tross alt i over 20 år prøvd å få kontakt med barna sine igjen, men blir som sagt avvist gang på gang. Han får ikke snakke med barnebarna sine. Barna overser ham totalt om de skulle møte på ham.

Jeg tror altså ikke han ville gjort dem arveløse selv, men ser for meg skrekkscenarioet at de nekter å ha kontakt med ham i det hele tatt, for så å kreve pengene hans når han er borte. Ser også litt for meg at om han skulle dø før samboeren (samme dame han var utro med, de har altså vært sammen hele denne tiden, over 20 år), så kommer barna hans til å prøve å ribbe henne så mye som mulig, og jeg kjenner det knyter seg inni meg bare av tanken.

Skrevet

Barna har rett til arv med maks beløp på 1 million. Over det beløpet kan han testamentere bort til hva han selv ønsker.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Kan egentlig forstå det litt at man ikke kan gjøre noen arveløse, men synes det i denne saken er litt kjipt. Han har tross alt i over 20 år prøvd å få kontakt med barna sine igjen, men blir som sagt avvist gang på gang. Han får ikke snakke med barnebarna sine. Barna overser ham totalt om de skulle møte på ham.

Jeg tror altså ikke han ville gjort dem arveløse selv, men ser for meg skrekkscenarioet at de nekter å ha kontakt med ham i det hele tatt, for så å kreve pengene hans når han er borte. Ser også litt for meg at om han skulle dø før samboeren (samme dame han var utro med, de har altså vært sammen hele denne tiden, over 20 år), så kommer barna hans til å prøve å ribbe henne så mye som mulig, og jeg kjenner det knyter seg inni meg bare av tanken.

Han kan gi bort/selge verdier i boet til samboeren. Han står fritt til å disponere eiendelene sine som han vil. Hvis han f.eks eier boligen de bor i kan han overdra den til samboeren for en lav sum og sikre at hun får beholde den.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Sinsiew skrev:

Det tenkte jeg og første gang jeg hørte det etter å ha arvet gjeld. :)

Hva mener du? 

Skrevet (endret)
29 minutter siden, Testosteron skrev:

Hva mener du? 

Akkurat det jeg skrev. Hadde jeg ikke sakt fra meg arven, ville jeg også fått med gjeld å betale. 

Jeg hadde ingen lyst til å få arv, derfor er jeg usikker på hvordan det hele gikk til, da jeg hadde sakt fra meg arven uansett, men om jeg ikke forsto feil hadde det med dødsbo å gjøre. 

Endret av Sinsiew

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...