AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 Er det liv laga? Jeg har inntrykk av at flere og flere unge må flytte ut fordi det ikke er igjen jobber. Jeg ser også at mer og mer legges ned. Når jeg tenker etter så var det generelt mer liv på bygda før enn det er nå. Det som holder seg stabilt er bensinstasjonen og den lokale matbutikken, men ellers, er det en del det ikke er så lurt å prøve seg på. Virker som det er lett å gå konkurs, og at ting enkelt og greit legges ned. Anonymkode: da193...7f3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #2 Skrevet 18. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det liv laga? Jeg har inntrykk av at flere og flere unge må flytte ut fordi det ikke er igjen jobber. Jeg ser også at mer og mer legges ned. Når jeg tenker etter så var det generelt mer liv på bygda før enn det er nå. Det som holder seg stabilt er bensinstasjonen og den lokale matbutikken, men ellers, er det en del det ikke er så lurt å prøve seg på. Virker som det er lett å gå konkurs, og at ting enkelt og greit legges ned. Anonymkode: da193...7f3 Det blir vel mange spøkelsesbyer og små, sjarmerende landsbyer igjen, samt større metropoler rundt de tettbefolkede byene, ikke ulikt Italia og Spania. Anonymkode: cfdb4...4ec
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #3 Skrevet 19. juli 2018 Spørs på hvor i landet du er. Mange steder på Veslandet, og delvis Trøndelag går dirtiktene så det suser. Offshore-baserte næringer, sjømat og verftsindustri og underleverandører knyttet til disse. Krona har blitt billigere i utlandet, noe som gjør at eksportnæringene blomstrer. Så det er nok ikke svartmaling overalt. Anonymkode: 2b21f...b8c
Vannballongkrig Skrevet 19. juli 2018 #4 Skrevet 19. juli 2018 Dette er et svært godt spørsmål som jeg syns det er vanskelig å svare godt på. Generelt, så avfolkes distriktene av kvinner. Generelt så bor det barn der, og få unge voksne, fram til de får barn og flytter tilbake, og så blir de gamle. Det betyr at mennesker uten partner og barn, har mindre sjanse for å finne noen i distriktet, enn de har i en stor by, hvor alle alderssegmenter er representert, og samtidig et stort spenn på utdannelse. Dette gjør at bedrifter som er i utkant-Norge må spise av etablerte mennesker i større grad enn i byene. Dette gjør også at offentlige institusjoner utgjør en større del av arbeidsplassene og holder periferien oppe. Men det er ikke offentlige institusjoner som gir oss positiv handelsbalanse og velstandsøkning, så uten gründerbedrifter, verft, olje, sjømat og bønder, så blir utkant-Norge parasitter på tettere befolkede steder. Legges valgordningen om, så vil det være noen fylker som står i fare for å ikke engang få inn representanter på stortinget. Vi vil da kunne få se store forandringer. Ikke minst i fordelingen av offentlige institusjoner. Bare tenk om man flytter et sykehus eller legger det ned (trenden i tiden). Plutselig har man lokal massearbeidsløshet, boliger som ender opp med å stå tomme og forfalle, mens folk må flytte for å slippe å gå på NAV. Det er en god grunn til at så store deler av befolkningen på små steder, stemmer på partier som er for omfattende offentlig regulering og byråkratisering. Hadde ting gått på skinner i distriktene, hadde man ikke hatt distriktspolitikere og bondepartier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå