Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Gutteklubben Grei er et uttrykk for det mannlige nettverket.

-poenget her er vel at det så langt begrunnet kan sies å ha vært 'vanskelig' for en kvinne å komme med i GKG. Videre så er det vel heller ingen nyhet, at en kvinne innenfor samme 'klubb', eller yrke, stilling - hva man ønsker å ta sikte i - har vært lavere lønnet i svært mange tilfeller - enn menn i samme, yrke, stilling osv. Det har nok blitt 'bedret', det tror jeg så absolutt - men ikke 'likverdig' i sin rette forstand.

Videoannonse
Annonse
Gjest Litjmæ
Skrevet
At en kvinne som er med i gutteklubben Grei får mindre lønn enn resten av gutta i klubben?

Det spiller dessverre ingen rolle om hun er med i gutteklubben Grei eller andre klubber, hun får mindre betalt enn gutta uansett. Dette gjelder uavhengig av alder, utdanning, næring osv.

Gjest Anonymous
Skrevet

:ler: (kremt, :oops: nei.. jo.. ja.. )

Men slik blir det jo i allefall samtaler av :-)

Men jeg ser også smutthullet til å personlig ikke påta meg noen 'skyld' da:

"Go to, let us go down, and there confound their language, that they may not understand one anothers speech"

Genesis 11: 7

(Jeg er utrolig fascinert av denne passagen her)

Gjest TomKrus
Skrevet
Her er statistikken Tom.

NHO.

Kikk f.eks. på side 27 så ser du at kvinner statistisk aldri ligger over menn i lønn i sammenlignbare stillinger.

Hallo, det er gammel nytt. Det jeg mener er en løs påstand fra deg, er å hevde at en slik utvikling vil fortsette når kvinner blir tatt opp i slike nettverk, og mannsdominansen der dermed vil forsvinne.

At kvinner og menn har ulik lønn i sammenlignbare yrker, er ikke bare en diskriminering i kvinnens disfavør. Det er ikke bare næringslivet som setter dagsorden for likestillingsspørsmålet. Hva som skjer på hjemmebane er også viktig. Derfor er jeg fortsatt en forkjemper for at vi, som i staten, setter føringer for hvordan fødselsperimisjoner fordeles mellom far og mor, slik at det ikke blir som dagens situasjon, hvor alle forventer at kvinnen blir hjemme under permisjonen og når barnet blir syk, og dermed blir hengende etter mennene i næringslivet som har en kone hjemme som tar seg av slike trivielle problemer.

Dagen kvinner blir like kyniske som menn når det kommer til egen karriere får vi nok en likestilling i næringslivet. Selv gruer jeg meg til den dagen, og vil dermed heller jobbe med å få mannen mer likestilt med kvinnen på hjemmebane.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er ikke bare næringslivet som setter dagsorden for likestillingsspørsmålet. Hva som skjer på hjemmebane er også viktig. Derfor er jeg fortsatt en forkjemper for at vi, som i staten, setter føringer for hvordan fødselsperimisjoner fordeles mellom far og mor, slik at det ikke blir som dagens situasjon, hvor alle forventer at kvinnen blir hjemme under permisjonen og når barnet blir syk, og dermed blir hengende etter mennene i næringslivet som har en kone hjemme som tar seg av slike trivielle problemer.

Et forbannet godt poeng! Som jeg for øvrig ikke ser noen grunn til å tilføye, eller frata.

Eh, ok litt da :-) Stikkordet her er, 'forventer' Man kan saktens replisere med at det er blitt bedring her også - men da igjen er stikkordet 'bedring'. Jøsses, der ser man hvor viktig det er for kvinnen OG mannen å ikke gi slipp på en markering lik idag. Kampen fortsetter ubetvilsommt.

Skrevet

Hallo, det er gammel nytt. Det jeg mener er en løs påstand fra deg, er å hevde at en slik utvikling vil fortsette når kvinner blir tatt opp i slike nettverk, og mannsdominansen der dermed vil forsvinne.

*Kremt, kremt. *

Som du kanskje så av statistikken så var det ganske mange kvinnelige direktører der, med andre ord kvinner som allerede er "medlem". Men de har ikke like høy lønn som sine "klubbmedlemmer"...

Men nok om det!

Flott at du kjemper for likestilling på dine områder så kjemper jeg på min. Sammen blir det krutt!

:)

Gjest TomKrus
Skrevet
Som du kanskje så av statistikken så var det ganske mange kvinnelige direktører der' date=' med andre ord kvinner som allerede er "medlem". Men de har ikke like høy lønn som sine "klubbmedlemmer"...[/quote']

Joda, men disse er ikke med i klubben, må du vite ;) Hadde de vært det, så hadde vi hatt enda flere kvinner blant de virkelig store og tunge stillingene hvor pengene ligger. Men det har vi ikke. Men den dagen vi har det, så vil du se at lønningene vil være like (og forhåpentligvis lavere enn hva de er nå. Iallfall når det kommer til fallskjermer o.l.).

Men nå kverulerer vi (jeg).

Skrevet

Men nå kverulerer vi (jeg).

He-he. Jeg trodde et øyeblikk at du var stokk dum når det gjaldt å forstå tall jeg. Men du/vi kverrer i stedet altså. Det er jo egentlig bedre enn at du er stokk dum!

:ler:

*kverringen herved avsluttet*

Gjest Anonymous
Skrevet

Krølltoppen,

Men nok om det!

Fra en manns synspunkt: Nei, ikke si det. Jeg forstår at det kan sees på som uviktig å fortsette en slik diskusjon her, og akkurat nå (og jeg mener da ikke at jeg vil hisse opp til debatt mellom deg og TomKrs :ler: )

MEN:

Ikke fall for fristelsen til å være udmyk, snill og forståelsesfull. Dersom dette ble snudd på hodet, og det var en 'mannedag' vi markerte, så skal jeg garantere deg at du ikke ville kunnet lese en kommentar lik din ovenforstående her.

På den annen side, så er det saktens et heller dårlig eksempel jeg gjør om en 'mannedag', da jeg tror fraværet av en slik og nærværet av en 'kvinnedag' taler for seg selv. Menn er agressive, i allefall mer så enn kvinnen (generellt) og man skal ikke se bort ifra at dette fra naturens side har ført mannen hvor han på mange områder er idag - da med tanke på dagens tema.

Med andre ord, og kortfattet:

Krev din rett!! (og det er da ikke ubegrunnet at det veklegges med 2 stk ! tegn. Som mann ville man kansje være fristet til å benytte 3) Forstår du?

Gjest Litjmæ
Skrevet

Angående lønn Tom - så kan jeg ikke si annet enn at det du farer med er sprøyt. (Nok om det :ler:)

Hva gjelder "hjemmefronten" så kan jeg ikke bli mer enig. For meg vil det være naturlig å ta ut det som er forbeholdt mor av fødselspermisjon av medisinske årsaker, dvs 3 uker umiddelbart før fødselen og 6 uker umiddelbart etter fødselen. Resten overlater jeg med glede til barnefar hvis jeg bare kan lure han til å ta det ;)

Skrevet

Med andre ord, og kortfattet:

Krev din rett!! (og det er da ikke ubegrunnet at det veklegges med 2 stk ! tegn. Som mann ville man kansje være fristet til å benytte 3) Forstår du?

Takk kjære Kafka, men som mann (?) vet du sikkert at man velger sine kamper med omhu. Og kampen mot/med Tom blir ikke prioritert. Du ser hvorfor av mitt svar over her. :wink:

Gjest TomKrus
Skrevet
Angående lønn Tom - så kan jeg ikke si annet enn at det du farer med er sprøyt. (Nok om det :ler:)

Javel? Usaklig. Nok om det.

Gjest Litjmæ
Skrevet
Javel? Usaklig. Nok om det.

Det er rimelig usaklig å hevde at statistikken ikke stemmer og at man selv vet bedre ja, helt riktig.

Gjest TomKrus
Skrevet

Det er rimelig usaklig å hevde at statistikken ikke stemmer og at man selv vet bedre ja, helt riktig.

Hvor har jeg nevnt det?

Man trenger da ikke gå til ssb for å finne ut at kvinner tjener mindre enn mannen. Det er da noe alle vet.

Usakligheten din ligger i at du tillegger meg meninger jeg ikke har.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk kjære Kafka, men som mann (?) vet du sikkert at man velger sine kamper med omhu. Og kampen mot/med Tom blir ikke prioritert. Du ser hvorfor av mitt svar over her. :wink:

Nei nei, ingen grunn til å 'takke' heller vet du :ler:

* Så absolutt. < Og likevel ikke :-)

Men joda, jeg ser poenget. Jeg forstod jo (som jeg selv skriver i innlegget) dette fra før også. Men fra en manns synspunkt, dersom man konstruktivt til gode for kvinnen selv skulle komme med en kommentar, så står jeg så absolutt inne for disse :)

Gjest Litjmæ
Skrevet
Man trenger da ikke gå til ssb for å finne ut at kvinner tjener mindre enn mannen. Det er da noe alle vet.

Japp - og i Krølltoppens NHO-link - som var mye bedre enn min fra SSB - så finner du beviser for at dette også gjelder lederstillinger - også omtalt som Gutteklubben Grei. Det finnes i prinsipp ingen kvinner som får bedre - eller samme betalt som menn som gjør samme jobb. Uansett hva slags definisjoner og omskrivninger/kveruleringer du tyr til.

Gjest Valhalla
Skrevet

Kanskje de ikke gjør en like god jobb som mennene, eller har samme nytte for bedriften :-)

Gjest TomKrus
Skrevet

Japp - og i Krølltoppens NHO-link - som var mye bedre enn min fra SSB - så finner du beviser for at dette også gjelder lederstillinger - også omtalt som Gutteklubben Grei. Det finnes i prinsipp ingen kvinner som får bedre - eller samme betalt som menn som gjør samme jobb. Uansett hva slags definisjoner og omskrivninger/kveruleringer du tyr til.

Guttelklubben Grei (GG) er hva man kaller nettverket til menn. Det at du innehar en høyere stilling betyr ikke at du er en del av dette nettverket. Tror det finnes flere ensom svaler av kvinner der ute som føler at de ikke får med seg alt av hva som skjer fordi mange beslutninger tas i fora der bare menn er til stede (alt fra sexturer til Thailand (faktisk, det skjer) og i saunaen (det også)).

Gjennomsnittskvinnen i statistikken har ikke tilgang til et slikt nettverk, og vil dermed selvfølgelig ha en lavere lønn. Kvinnene som vil ha tilgang til nettverket (som var utgangspunktet til Krølle) har du ingen statistikk på.

Tydligvis dreier denne kverulantbidiskusjonen seg på ulike syn på hva GG er for noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...