Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, i morgen er det 8.mars. Den store KVINNEDAGEN!!!!

Så hva mener kvinner og menn her inne om denne kvinnedagen da? Trenger vi virkelig en kvinnedag i dagens samfunn? Eller er den rett en gammel tradisjon som burde stoppes?

Jeg for min del, synes denne kvinnelikestillingen har gått for langt. Det er nesten sånn at det er blitt undertrykkende for menn og være menn. Burde ikke menn få sin egen dag snart?

På et eller annet universitet her i Norge ble det i forbindelse med en dataeksamen holdt egen forelesning for kvinner. Mennene ropte høyt om dette, og det skjønner jeg godt. For hva hvis det hadde vært motsatt. Egen forelesning kun for MENN. Da ville likestillingsombudet ha kommet å banket på døren.

Det finnes eget kvinneuniversitet, det finnes egene etablererkurs for kvinner, det finnes egene politiske nettverksgrupper for kvinner. Dette skal være helt greit. Men det hadde ikke vært akseptabelt at slike grupper ble dannet kun for menn.

Med det samme vi er inne på likestilling. For en tid tilbake siden ble det utlyst en stilling i politiet. Det var

10 søkere, en av dem var kvinner. Tre av mennene hadde bedre kompetanse enn denne kvinnen. Men alikevel ble hun innstillt som nr 2 til jobben, forde hun var kvinne.

Ville du hat en jobb som du fikk kun forde du var kvinne? Jeg ville aldri følt meg vel i den jobben. Jeg vil ha jobben, forde jeg er god nok til den jobben.

Jeg synes rett og slett denne kvinnelikestillingen er gått for langt. Og jeg skulle gjerne ha stilt opp i "kvinnetog" i morgen med "NEI TIL KVINNEDAGEN!"

Så hva mener dere andre om denne dagen? Og kvinnelikestillingen? Jeg elsker å høre andres argumenter slik at jeg lettere kan forstå hvorfor de tenker som de tenker.

Gjest manic
Skrevet

Alle disse institusjonene som er til bare for kvinnen er jo et resultat av dårlig likestilling da :) Hadde det vært like enkelt og rettferdig for jenter som gutter så hadde vi ikke hatt for eks. et eget "kvinneuniversitet". Noen ganger er det ønskelig å "hjelpe" på litt å kvotere inn kvinner der de er i klart mindretall. Men jeg mener jo også selvfølgelig at det ikke skulle vært nødvendig å skille på kjønnene, men på en del områder er det likevel det.

Selvfølgelig trenger vi 8.mars!

Jeg har inntrykk av jenter som bryr seg og leser litt om hva som skjer utenfor sin egen sfære (I andre hjem,i andre yrker og ikke minst i andre land) ofte er mere positive til feminisme enn de som ikke gjør det, mulig jeg er fordomsfull.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg vet ikke om vi trenger en Kvinnedag. Når det er sagt så er det etter mitt syn laaangt igjen til vi er likestilte!

Når jeg tenker likestilling, tenker jeg ikke at kvinner på død og liv skal være rørleggere og menn på død og liv skal være hjemmehjelper. Jeg tror det er biokjemiske og fysiske forskjeller som er med på å styre hva vi trekkes mot. Men jeg syns jo selvfølgelig det er positivt om flere kvinner og menn velger utradisjonelt! Poenget må være at enhver velger ut fra interesser og sine sterke sider. slik det er i dag, er det vel ikke tvil om at kjønnsrollemønsteret er med som en sterk føring når unge velger linjer/retninger..

Noe annet jeg brenner for mht likestilling, er lik lønn for likt arbeid. Typiske kvinneyrker er langt dårligere betalt en typiske mannsyrker, selv om det er lik utdanning. Det er også nok av eksempler på kvinner og menn som utfører samme arbeidsoppgaver, der mannen får en tittel som gir grunnlag for bedre lønnsbetingelser.

Og hva med frynsegoder - i mannsdominerte yrker har jeg inntrykk av at disse er ting som firmabil, fri avis, etc. mens typiske kvinne-frynsegoder er vaskehjelp..

Jeg ser også veldig mye urettferdig "i heimen" hos venner og bekjente. kvinner har ofte mye større ansvar for det meste innenfor husets fire vegger, og da dreier det seg om alt fra å følge opp barns aktiviteter og lekser, foreldremøter, utstyr, husvask, klesvask, innredning, husholdning, gaver&oppmerksomheter til slekt og venner, etc. Mennene "hjelper til". I min verden er det ikke bare det å gjøre selve jobben som er krevende, men det å holde styr på- og oversikt over, det å være den som delegerer, er faktisk også en mental oppgave som kan slite på den som sitter og skal løse kabalen.

Nå mener ikke jeg at skevdelingen av ansvar og plikter på hjemmebane er noe mennene ene og alene kan klandres for. Jeg tror det like mye handler om kvinners trang til å ha kontroll, samt kvinners manglende tro på at mannen kan bake 1-2-3 muffins like godt som hun kan..

Jeg syns også det er viktig å tenke litt over alt som faktisk har skjedd på kvinnefrigjøringsfronten. Rettigheter og muligheter vi tar for gitt i dag, er resultat av sterke, kloke og modige kvinner før oss :)

Når det gjelder egne politiske (og annet) kurs for kvinner syns jeg det er strålende! Gutter har tradisjonelt tatt stor plass på bekostning av jenter i fryktelig mange sammenhenger, så det at kvinner og jenter kan styrke sin selvtillit slik at de kan våge å tre inn på mannsdominerte arenaer, syns jeg er topp!

Når det gjelder kjønnskvotering, syns jeg faktisk det i mange sammenhenger er klokt å velge ut fra det underrepresenterte kjønn, hvis de ellers står nogenlunde likt (altså at begge er kvalifiserte). Du trekker fram politiet som eksempel, og jeg vil tro at det er svært verdifullt med en blanding i denne yrkesgruppen! Det samme gjelder kvotering av menn i omsorgsyrker, eks barnehager. Jeg ville mye heller hatt en kvalifisert mannlig pedagog/assisten enn nok en kvalifisert kvinnelig pedagog/assistent i barnehagen, selv om kvinnen var noe sterkere på faglige resultater eller erfaring. Rett og slett fordi jeg syns viktigheten av representasjon av begge kjønn er et vektig argument på lik linje med faglige resultater og erfaring.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Har ikke noe forhold til dagen. Kan være viktig for å markere kvinneundertrykkelse f.eks i en del muslimske land. Både kvinner og menn har områder hvor de blir diskriminert i Norge. Kvinner står sterkest i, som jeg ser det, det viktigste spørsmålet - retten til barna etter et samlivsbrudd. Det med lønnsforskjeller tror jeg har mer med at typiske kvinneyrker er i offentlig sektor. Tjener en politimann noe mer enn en lærerinne, f.eks?

Gjest GreenSky
Skrevet
Burde ikke menn få sin egen dag snart?

Menn har hatt sin egen dag en stund, nå.

Gjest Valhalla
Skrevet

Vi har alle dager unntatt 8.mars, bare behold dagen deres dere :tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har alle dager unntatt 8.mars' date=' bare behold dagen deres dere :tunge1:[/quote']

Kanskje ikke alle dager, men iallefall mandagene.

Skrevet

8. mars = Judas Priest-konsert! Headbanging.gif

Gjest gjesta
Skrevet

Har ikke no forhold til kvinnedagen egentlig.

Men vil si til dere her på KG: DERE gjør KG

til det beste forumet!! :):kul:

Gjest Anonymous
Skrevet
Har ikke no forhold til kvinnedagen egentlig.

Da bør du nok lese litt og lære litt om hva du egentlig ikke har noe forhold til. Det er i og for seg greit det, men ikke vær så arrogant at du ikke vet hva det handler om.

Jeg "feirer" heller ikke, men er ydmyk og full av respekt for de som har gitt meg muligheten til å få leve det livet jeg lever i dag, med like muligheter for alle. (ideelt sett...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Til lykke med markeringsdagen, alle KGs kvinner!!

:blomst_opp:

Jeg ser innlegger stiller noen spørsmål rundt dagen deres.

Selv synes jeg det så absolutt er på sin plass, og ser fremdeles viktigheten i det å konstantere at Clara Zetkin som initiativtager hadde noe å fare med når hun hoppet opp på talerstolen i 1910 for som kvinne å kreve sine rettigheter, som medmenneske. Det er viktig å huske på at selv om det hele startet med Zetkin i københavn, 1910, så er det først på 90 tallet (altså 80 år senere!) 8. mars mer er blitt sett på som en viktig merkedag for kampen frem til da - og det er ikke så alt for lenge siden nå i 2005.

Selv ser jeg på kvinnedagen som noe langt utover hva den i definisjonen er. Kvinnedagen er for meg en dag hvor man markerer 'rettigheter' som sådann, og med all den 'urett' som foregår rundt om kring i verden den dag idag, så synes jeg det ville være svært trist om en stemme for 'rett' skulle gå tapt.

Så over til et annet spørsmål som stilles av trådstarter;

Ville du hat en jobb som du fikk kun forde du var kvinne?

Dette syntes jeg var og er (!) et veldig godt poeng. Det spesifikke tilfellet kjenner jeg ikke til, men det er bare å slå på nyhetene i daglige debatter rundt, være seg styremedlemmer o.l. så gjør denne seg gjeldende. Jeg mener ovennevnte eksempel er et godt eksempel på hvor langt man har igjen i kampen for like rettigheter for menn og kvinner. Det blir for dumt og ikke minst trist om kvinnen skulle bli tildelt en stilling på vegne av noe som må kunne tolkes som 'snillisme'. Da har vi liksom ikke kommet noen vei. Uansett tegner det seg at man har langt igjen.

Men nok om det nå, dagen er til for å feire og vektlegge det posetive :-)

Gratulerer med dagen alle sammen! Menn som kvinner :)

:blomst:

Skrevet

Vi trenger absolutt kvinnedagen. Det er en dag hvor vi kan hylle de kvinnene som kom før oss, og som har gjort samfunnet vårt slik som det er i dag. Vi kan nå jobbe og tjene våre egne penger, takket være dem. Vi trenger også dagen for å kunne se fremover mot nye utfordringer for kvinner verden over, feks internasjonal handel med kvinner, prostitusjon, kvinners rettigheter i muslimske land, og i land i den tredje verden, likelønn, utdanning og vold mot kvinner i hjemmet.

Hurra for 8. mars og alle flotte kvinner. Også hurra for alle flotte menn, hva skulle vi gjort uten dere? :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, den trenger vi fortsatt...... :o

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Trenger den? :o

HVA.

Det er ikke bare i skandinavia det finns kvinner.

Eller har jeg misforstått :) ? Kjemper vi ikke for alle kvinner i verden.. Det er LANGT igjen til vi er der damer.

Innlegger.. mener du dette?!

Gjest Valhalla
Skrevet

Man kunne bruke dagen til å sette fokus på enkelte grupper i samfunnet sine kvinner.... Det er grupper som sliter med verre ting enn litt mindre lønn.

Skrevet

Gratulerer med dagen jenter!

Klart vi trenger kvinnedagen! Håper alle de som mener at vi har full likestilling i dag kan bruke dagen til å sette seg inn i hvorfor det er gjort ulike tiltak og kvoteringer for at kvinner skal ha samme muligheter som menn, og at de også bruker noen minutt på å finne ut hvordan kvinner i resten av verden er stilt, og så til slutt: finne ut hva solidaritet betyr!

Lykke til!!

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg synes rett og slett denne kvinnelikestillingen er gått for langt. Og jeg skulle gjerne ha stilt opp i "kvinnetog" i morgen med "NEI TIL KVINNEDAGEN!"

Jepp. Jeg stiller med parolen: "Nok er nok! Skole er nok! Ikke stemmerett for kvinner i Saudia-Arabia!"

Gjest taDa!
Skrevet

Ja, grattis jenter! :-)

Ettersom patriarkene IGJEN poserer/agerer/slåss (fyll inn det som passer) på global basis for å markere mannlig ære, må jeg bare spørre: Finnes det kun kvinnesaksrelaterte argumenter for feminismen, eller har den hatt allmenn nytte for samfunnet?

Jeg er overbevist om det siste, men dette får lite fokus - som regel er det kvinners gavn som nevnes når kassa skal gjøres opp.

Har ikke feminismen ført til:

- et åpnere samfunn

- institusjonalisert 'ære' i form av menneskerettigheter i stedet for personifisert 'ære' nedarvet fra stammesamfunnet

- et mer barnevennlig samfunn

- et styrket demokrati

- og sist men ikke minst; mildere og mer naturlige menn som ikke er så redd for at pikken er for liten, men i stedet konsentrerer seg om det andre hodet? ;-)

Jeg hadde egentlig tenkt å la dette være et Frp-fritt innlegg, men så kommer jo Siw på banen med sin versjon av feminismen, og da KAN jeg ikke la være, sorry :D

For Frp går motsatt vei, og vil fjerne de ordninger som har skaffet kvinner adgang til arbeidslivet på linje med menn. Kvoteordninger? Bort med dem!

Frp mener at "konkurranse gjør bedriftene interessert i å sikre seg så dyktige medarbeidere som mulig, uten hensyn til kjønn eller gruppetilhørighet"

Denne tankegangen slaktes av samtlige som jobber med likestilling/kvinnesak, her en kommentar av likestillingsminister Laila Dåvøy:

- Gid det hadde vært så vel. Det ville vært fint, om det var slik, men tallenes tale sier sitt. Det er ikke mer enn 11 til 12 prosent kvinner i styrene i almene aksjeselskaper. I ledelsen i det private næringsliv er tallet enda lavere. Det er et demokratiproblem at halvparten av den voksne befolkning er ekskludert fra store deler av samfunnslivet der viktige beslutninger tas.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...ticle988368.ece

Skrevet

Jeg regner meg selv som en feminist. Jeg tror alle kvinner er feminister i det at vi vil ha samme muligheten, samme rettighetene som mannfolka. MEN jeg er en av de som begynner å få litt avsmak for ordet Kvinnesak. Hysteriske rødstrømer har liksom ødelagt denne saken, og dermed dratt kvinnedagen litt ned i søla med seg. En markering over kvinnen er ikke lenger med på å heve likestillingen, men mer med på å sette kvinner i bås.

Hvorfor skal vi ha en egen dag? Det er ingen av oss som er ute i tog lenger for å markere, ingen av oss som bruker dagen til de store protestene, så hva er egentlig poenget med den? Jeg føler at den er utdatert.

Likestilling skal komme naturlig nå. Vi skal ikke lenger trenge å stå på barrikadene, og kreve en slags forskjellsbehandlig for å gjøre opp for alt det vonde vi har opplevd. Jeg vil ikke ha kjønnskvotering på arbeidsplassen, for det skal være mine kunnskaper og evner som gjør at jeg får jobben der. Jeg vil bli innkalt på sesjon. Men disse tingene kommer ikke til å bli en realitet i samfunnet så lenge vi kvinner selv krever forskjelsbehandlig og kjønnskvotering. Skal vi fortsatt ha kvinnedagen, burde vi jaggu meg ha Mannedagen og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...