AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 En dårlig dag på jobb i vår resulterte i at jeg søkte ny høyere utdanning på impuls i en retning så langt unna den bachelor og master som jeg har som man kan komme og så kom jeg inn.. Det er uventet og nå vet jeg ikke hvordan jeg skal gå fem for å bestemme med.. Mest fordi det økonomiske er en stor greie - å gå fra 600`per år til stipend og lån? Er det mulig? Når man har hjemmeboende barn som er i skolealder, boliglån på flere mill osv osv osv... Anonymkode: c42ca...db3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #2 Skrevet 18. juli 2018 Er du aleneforsørger? Og hvor mange år med studier er det snakk om? Man kan alltids søke om avdragsfrihet på boliglånet, og man får vel noe ekstra i stipend/lån dersom man har barn. Det er nesten du som må se på budsjettet ditt, og hva som kan kuttes ned på, og om studielån/stipend vil være nok til å dekke et realistisk budsjett for din familie. Anonymkode: 77d9c...0d9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #3 Skrevet 19. juli 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du aleneforsørger? Og hvor mange år med studier er det snakk om? Man kan alltids søke om avdragsfrihet på boliglånet, og man får vel noe ekstra i stipend/lån dersom man har barn. Det er nesten du som må se på budsjettet ditt, og hva som kan kuttes ned på, og om studielån/stipend vil være nok til å dekke et realistisk budsjett for din familie. Anonymkode: 77d9c...0d9 ja og nei, har partner og er gift men har særkullsbarn og ikke felles barn. Har alltid tjent ca halvparten enn mannen og sliter med at jeg føler det blir helt feil at han skal forsørge meg og barnet de tre årene stiduet tar da jeg gjerne vil forsørge meg / oss selv. Jeg går ned til 1/3 av inntekt utbetalt hver mnd når alt kommer til alt mtp hva jeg kan få i max studielån osv.. selv om det i seg selv ikke gjør at familiens samlede økonomi nevneverdig endres da min mann tjener bra og vil få en annen skatt osv.. jeg må nok gi opp bilen min, vanene mine mtp klær og fritidsaktiviteter, kafebesøk med venner osv.. og jeg vil ikke kunne "sløse penger ut på barna" på samme måte - det plager meg litt, så jeg tror noen andre vil få den plassen slik jeg tenker i dag.. Anonymkode: c42ca...db3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #5 Skrevet 19. juli 2018 Du kan nok ikke forsørge både deg og et barn med bare studielån og stipend, da må du i hvert fall jobbe deltid eller mye på sommeren. Det er ikke sikkert det går med barn og familie? Har du rett på lån alle årene mtp. at du allerede har studert minst fem år? Løsningen er nok at mannen din må ta størsteparten av forsørgerbyrden en stund, men dersom han tjener 1.2 og synes det er greit går jo det helt fint økonomisk. Det store spørsmålet er vel om han er enig i prioriteringen. Studier er jo også veldig fleksibelt stort sett så du får jo fort mer tid hjemme og til familie Anonymkode: 57616...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #6 Skrevet 19. juli 2018 Ang fleksibilitet, fulltid betyr etter hva jeg har skjønt fire dager i uken? Mannen sier vi kan nedgradere bilen jeg kjører til en rimeligere bil, gjøre grep for å endre livsstil og valg, kutte ned på dyre ferier og reiser - normalt alt sammen, men jeg er usikker på om jeg ønsker å la min impuls påvirke hele familiens hverdag? Jeg har ikke studielån fra før da det er nedbetalt, men jeg svarer jo for min del av boliglån osv. Anonymkode: c42ca...db3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #7 Skrevet 19. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du rett på lån alle årene mtp. at du allerede har studert minst fem år? Anonymkode: 57616...cc3 jeg har tre år med støtte fra tidligere, min videre utdanning etter dette tok jeg mens jeg var i jobb og hadde sparepenger så jeg klarte meg uten støtte, så jeg har fem år igjen av de åtte man kan få hvis jeg har skjønt infoen riktig? Anonymkode: c42ca...db3
SmileyGrr Skrevet 19. juli 2018 #8 Skrevet 19. juli 2018 Dere kan og søke hos banken om å få stoppet rentene på huslånet, slik at dere bare betaler ned på selve lånet, men ikke rentene ☺️👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå