AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 Jeg lurer på om jeg har en liten "brist" når det kommer til dette med status, makt, hierarki osv. Det er akkurat som om jeg ikke helt skjønner hva det handler om. For det første fører det til at jeg på ingen måte streber etter dette selv. Tenker mest på å være en bra person, ha det bra, og gjøre det jeg skal på jobb, og har ingen ambisjoner om å gjøre karriere eller lignende. Vil gjøre noe jeg liker, og gjøre det bra. Er altså ikke tiltaksløs eller slapp, men det er ikke tanken om penger eller å klatre på karrierestigen som driver meg. For det andre er det slik at jeg ikke klarer å automatisk føle respekt/ærbødighet for eller se opp til folk jeg vet har mer makt, penger og andre statussymboler enn meg, f. eks. de med høyere stilling på jobb. Det er hva de gjør, som teller. Og tilsvarende skjønner jeg ikke hvordan folk kan se ned på folk med såkalte lavstatusyrker, mindre penger osv. Det er ikke noe stort problem, mer men noen ganger blir jeg slått av tanken på at jeg er med et i et spill uten å skjønne reglene. Når spør jeg av nysgjerrighet: Er det flere som har det sånn her? Anonymkode: 4d053...297 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #2 Skrevet 18. juli 2018 Ja. Og det sunn innstilling. Makt betyr ingenting for meg, bortsett fra når jeg gjerne ser politi og andre utvise makt med hjemmel i rollen de har hvor de feks skal besørge ro og orden på eiendommer, betalinger osv. Men makt som "kjendis" eller ha makt fordi noen mener at man har status for å være kjendis eller slikt. Nei. Anonymkode: c8db7...9e2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #3 Skrevet 18. juli 2018 Ja og nei. Det er jo kjempefint å ikke være for drevet av penger og ytre symboler. Samtidig er jeg usikker på hvor oppriktig du er her. Er det ingen mennesker du mener har en autoritet overfor deg? Føler du ikke på en maktbalanse mellom deg og din sjef, eller tidligere professor ved universitetet? Jeg har respekt for de som har høyere stilling enn meg i bedriften jeg jobber. Det er en kunnskapsbasert bedrift med mange som har vært der lenge. Det at noen andre har tyve år mer erfaring enn meg tilsier som regel at de har noe å lære meg, og i den situasjonen viser jeg noe ydmykhet. Hvis du selv aldri opplever det slik, så vil jeg si det er uvanlig og kanskje en liten "brist". Anonymkode: 9af7c...871 1
exictence Skrevet 18. juli 2018 #4 Skrevet 18. juli 2018 Ja, jeg har det sånn, men ser ikke at det er noen brist. Og til deg over; jeg er ydmyk og viser respekt, men jeg viser ydmykhet og respekt like mye til den som har lang erfaring som den som har lite erfaring, høy stilling eller lav stilling osv. Det forstod jeg at Ts gjorde også. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #5 Skrevet 18. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja og nei. Det er jo kjempefint å ikke være for drevet av penger og ytre symboler. Samtidig er jeg usikker på hvor oppriktig du er her. Er det ingen mennesker du mener har en autoritet overfor deg? Føler du ikke på en maktbalanse mellom deg og din sjef, eller tidligere professor ved universitetet? Jeg har respekt for de som har høyere stilling enn meg i bedriften jeg jobber. Det er en kunnskapsbasert bedrift med mange som har vært der lenge. Det at noen andre har tyve år mer erfaring enn meg tilsier som regel at de har noe å lære meg, og i den situasjonen viser jeg noe ydmykhet. Hvis du selv aldri opplever det slik, så vil jeg si det er uvanlig og kanskje en liten "brist". Anonymkode: 9af7c...871 Jo, jeg har absolutt respekt for dem! Har aldri vært i konflikt med sjefer, lærere el.l, og får høre at jeg er veldig pliktoppfyllende og samvittighetsfull. Men det er fordi jeg vet at de kan mer enn meg om det vi holder på med, fordi det på en måte er en del av pakka at jeg skal høre på sjefen, OG fordi det har vært fine og flinke folk. Det jeg tror mangler, er liksom den automatiske ærefrykten jeg tror noen føler... Tror og håper ingen opplever med som respektløs. TS Anonymkode: 4d053...297
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #6 Skrevet 18. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg har absolutt respekt for dem! Har aldri vært i konflikt med sjefer, lærere el.l, og får høre at jeg er veldig pliktoppfyllende og samvittighetsfull. Men det er fordi jeg vet at de kan mer enn meg om det vi holder på med, fordi det på en måte er en del av pakka at jeg skal høre på sjefen, OG fordi det har vært fine og flinke folk. Det jeg tror mangler, er liksom den automatiske ærefrykten jeg tror noen føler... Tror og håper ingen opplever med som respektløs. TS Anonymkode: 4d053...297 Folk har ulike grader av autoritetsfrykt. Så er det gjerne slik at vi har mer respekt og autoritetsfrykt for mennesker som innehar kvaliteter vi er opptatt av, dvs. mennesker vi vil skal like oss. Jeg ville ikke vært nervøs dersom jeg traff Ronaldo, men jeg ville nok vært nervøs om jeg skulle treffe Lars Saabye Christensen. Samme gjelder jo makt, makt er relativt og ikke konstant (utenom topposisjoner i samfunnet som "objektivt" tilsier makt). Anonymkode: 9af7c...871 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #7 Skrevet 18. juli 2018 Det er greit det. Men det blir ikke så mye damer på deg med den innstillingen der. Anonymkode: 0e98e...f60
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #8 Skrevet 19. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er greit det. Men det blir ikke så mye damer på deg med den innstillingen der. Anonymkode: 0e98e...f60 Jeg har aldri trodd at hvis du skal gi etter for aggresjonen din skal den (aggresjonen) være mye verdt. Jeg skal lære noe av aggresjonen. De fleste er aggressive uten funksjon. Hva skal jeg med det. Forstår det fremdeles ikke. Gidd det bare om aggresjonen din har en verdi. Ellers sprer du bare dritt rundt. Meningsløs aggresjon: type muslim klikking (ikke en dritt å lære) meningsfull aggresjon: type kampsport osv Anonymkode: d800b...e00
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2018 #9 Skrevet 19. juli 2018 Jeg bryr meg ikke om autoriteter og status, nei. Ser alltid an individet, men selv når jeg liker personen behandler jeg han "normalt". Skal sies at jeg synes de fleste mennesker, statusmennesker og autoriteter inkludert, er kjedelige og tenker ikke særlig kompleks eller interessant. Så selv om noen har status så kan jeg fortsatt veldig enkelt synes de er kjipe eller kjedelige. Anonymkode: a3f31...10b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #10 Skrevet 20. juli 2018 On 7/18/2018 at 5:34 PM, AnonymBruker said: Jeg lurer på om jeg har en liten "brist" når det kommer til dette med status, makt, hierarki osv. Det er akkurat som om jeg ikke helt skjønner hva det handler om. For det første fører det til at jeg på ingen måte streber etter dette selv. Tenker mest på å være en bra person, ha det bra, og gjøre det jeg skal på jobb, og har ingen ambisjoner om å gjøre karriere eller lignende. Vil gjøre noe jeg liker, og gjøre det bra. Er altså ikke tiltaksløs eller slapp, men det er ikke tanken om penger eller å klatre på karrierestigen som driver meg. For det andre er det slik at jeg ikke klarer å automatisk føle respekt/ærbødighet for eller se opp til folk jeg vet har mer makt, penger og andre statussymboler enn meg, f. eks. de med høyere stilling på jobb. Det er hva de gjør, som teller. Og tilsvarende skjønner jeg ikke hvordan folk kan se ned på folk med såkalte lavstatusyrker, mindre penger osv. Det er ikke noe stort problem, mer men noen ganger blir jeg slått av tanken på at jeg er med et i et spill uten å skjønne reglene. Når spør jeg av nysgjerrighet: Er det flere som har det sånn her? Anonymkode: 4d053...297 Jeg skjønner ikke helt at dette er vanskelig å skjønne.. Selv skjønner jeg tegninga ganske lett, føler jeg. Ta arbeidsplasser, for eksempel. Alle arbeidsplasser har en tillitsvalgt. Den personen har gjerne en del makt da den ofte har noe å si i nye ansettelser. Slik er det også med arbeidsgiveren der (sjefen) og nestlederen gjerne, eventuelt sjefen til sjefen i stedet for nestlederen, dersom det dreier seg om ansettelser til leder-posisjoner. Personer som kan avgjøre din families økonomiske fremtid bør man vise respekt overfor. Det kan også lønne seg å ha en hyggelig tone med dem, men det er ikke sikkert det hjelper likevel da man må utkonkurrere andre konkurrenter OG vite at alle de som tar slike avgjørelser er på din side. Selv har jeg helt bevisst gått rett bort til sjefen til sjefen min under en tilstelning som ikke hadde med mitt arbeidsliv å gjøre, nettopp for å hilse på vedkommende, presentere meg, og si at jeg jobber som NN borte hos NN. Smile,småprate i to minutt, så kan du si "takk for sist" under neste intervju. Eventuelt under neste sosiale samling på jobb. Du behøver ikke å se opp til folk som har mer makt/status/penger enn deg, men for oss som er lengre nede enn deg i hierarkiet kan dette være smart. Ved å søke på jobber som de også søker på, får man innblikk i deres CV, og da kan man få tips til hvilke kurs/studier man bør ta selv for å komme opp i verden. Som du skjønner er jeg relativt langt nede på hierarkiet, og jeg tolker det slik at du har en fast og stabil jobb. Å være en bra person holder lenge, og det er viktig å være like hyggelig mot vaskemannen som mot rådmannen. Anonymkode: efc51...88f
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2018 #11 Skrevet 22. juli 2018 På 20.7.2018 den 9.49, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt at dette er vanskelig å skjønne.. Selv skjønner jeg tegninga ganske lett, føler jeg. Ta arbeidsplasser, for eksempel. Alle arbeidsplasser har en tillitsvalgt. Den personen har gjerne en del makt da den ofte har noe å si i nye ansettelser. Slik er det også med arbeidsgiveren der (sjefen) og nestlederen gjerne, eventuelt sjefen til sjefen i stedet for nestlederen, dersom det dreier seg om ansettelser til leder-posisjoner. Personer som kan avgjøre din families økonomiske fremtid bør man vise respekt overfor. Det kan også lønne seg å ha en hyggelig tone med dem, men det er ikke sikkert det hjelper likevel da man må utkonkurrere andre konkurrenter OG vite at alle de som tar slike avgjørelser er på din side. Selv har jeg helt bevisst gått rett bort til sjefen til sjefen min under en tilstelning som ikke hadde med mitt arbeidsliv å gjøre, nettopp for å hilse på vedkommende, presentere meg, og si at jeg jobber som NN borte hos NN. Smile,småprate i to minutt, så kan du si "takk for sist" under neste intervju. Eventuelt under neste sosiale samling på jobb. Du behøver ikke å se opp til folk som har mer makt/status/penger enn deg, men for oss som er lengre nede enn deg i hierarkiet kan dette være smart. Ved å søke på jobber som de også søker på, får man innblikk i deres CV, og da kan man få tips til hvilke kurs/studier man bør ta selv for å komme opp i verden. Som du skjønner er jeg relativt langt nede på hierarkiet, og jeg tolker det slik at du har en fast og stabil jobb. Å være en bra person holder lenge, og det er viktig å være like hyggelig mot vaskemannen som mot rådmannen. Anonymkode: efc51...88f Det stemmer at jeg har en fast, stabil jobb. Så kanskje du har rett. TS Anonymkode: 4d053...297
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå