Silje1988 Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 Hei, Jeg og min mann vurderer å få barn snart. Jobber 100% i dag, men vurderer å bytte jobb i fremtiden, da jeg på generelt grunnlag ikke trives så godt der jeg jobber i dag. Hvordan er det å søke ny jobb, rett etter permisjon? Gjør dette deg lite attraktiv?(regner da med det). Noen som har erfaringer med dette. Som fks. hvor lang tid brukte du på å få ny jobb etter å ha fått barn, var det vanskelig? Er du arbeidsgiver, og har noen meninger om dette? Lister dere det opp på CV, slik at det ikke blir "hull" i CV'en? Takker for alle innspill. PS: Spør ikke om generelle ting som "Den som intervjuer har ikke lov til å spørre om det", osv. - Silje
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #2 Skrevet 18. juli 2018 Er for tiden ikke arbeidsgiver, men man har jo vært vitne til ansettelsesprosesser. Og ja, i noen bransjer er det nok negativt å ha små barn, fordi arbeidsgiver forstår at her blir den en del fravær relatert til "sykt barn", "hente i barnehagen", "fant ikke barnevakt" osv. Nei, det er ikke lov å spørre direkte om det, men oppegående arbeidsgiver vet å fiske det frem likevel gjennom indirekte spørsmål kamuflert med smalltalk før og etter intervju. Anonymkode: e213e...bd8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #3 Skrevet 18. juli 2018 Mitt inntrykk er heller at det blir lettere etter å ha fått barn, som kvinne. Som kvinne i barnefødende alder uten barn, får en gjerne - bevisst eller ubevisst - merkelappen "ustabil arbeidskraft - kommer til å gå ut i fødelspermisjon og gi oss problemer". Med barn blir lappen heller "mor - voksen og ansvarsbevisst". Anonymkode: 6b63d...f30
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #4 Skrevet 18. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk er heller at det blir lettere etter å ha fått barn, som kvinne. Som kvinne i barnefødende alder uten barn, får en gjerne - bevisst eller ubevisst - merkelappen "ustabil arbeidskraft - kommer til å gå ut i fødelspermisjon og gi oss problemer". Med barn blir lappen heller "mor - voksen og ansvarsbevisst". Anonymkode: 6b63d...f30 Med store barn ja, med småbarn - ikke nødvendigvis fullt så mye. Kommer helt an på hvilken bransje man skal inn i. Anonymkode: e213e...bd8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #5 Skrevet 18. juli 2018 Jeg har ikke hatt noe problem med å få jobb. Jeg har tenkt det skulle bli vanskelig, men har endt med å bli oppringt med tilbud, måttet velge mellom to jobber etc. Jeg har hatt endel ulønnet permisjon med to av barna, og dette har jeg skrevet på CVen slik at det ikke har fremstått som hull. Jeg har også fått er barn i løpet av tiden jeg var stipendiat - da skriver jeg dette i CVen, slik at det ikke virker som om jeg var 1+ år forsinket med doktorgraden, når jeg faktisk ble ferdig før tiden. Anonymkode: 900bd...a54
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #6 Skrevet 18. juli 2018 Jeg fikk ny jobb høygravid, byttet ila permisjon, og spurte om ting som ammefri og utbetaling av full lønn under perm under intervjuene. Gikk strålende. Anonymkode: 44b29...d4b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #7 Skrevet 18. juli 2018 Jeg søkte ny jobb mens jeg var i perm for å ha noe å gå til når den var ferdig, slik at jeg slapp den gamle jobben. Fikk jobb i juli, og de ventet på meg til jeg kunne begynne 1.oktober. Alt gikk helt strålende. Anonymkode: f5923...fbf
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #8 Skrevet 18. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt inntrykk er heller at det blir lettere etter å ha fått barn, som kvinne. Som kvinne i barnefødende alder uten barn, får en gjerne - bevisst eller ubevisst - merkelappen "ustabil arbeidskraft - kommer til å gå ut i fødelspermisjon og gi oss problemer". Med barn blir lappen heller "mor - voksen og ansvarsbevisst". Anonymkode: 6b63d...f30 Med små barn vil vel jeg kalle ustabil. Det blir endel fravær med sykt barn, tilvenning i barnehage + at flere barn med tilrettelegging i svangerskapet og fravær er sannsynlig. Ja, for ikke å glemme at de må ha fri/ ferie når barnehage og skole har fri/ ferie. Anonymkode: 83ac5...512
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #9 Skrevet 18. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med små barn vil vel jeg kalle ustabil. Det blir endel fravær med sykt barn, tilvenning i barnehage + at flere barn med tilrettelegging i svangerskapet og fravær er sannsynlig. Ja, for ikke å glemme at de må ha fri/ ferie når barnehage og skole har fri/ ferie. Anonymkode: 83ac5...512 Det er helt normalt for både kvinner og menn, at en får litt fravær av slike grunner i småbarnsperioden. Men det er alt i alt mindre problemer for en arbeidsplass, og lar seg stort sett løse internt (selvfølgelig litt avhengig av åssen type jobb da). Men det er helt reelt, at arbeidsgivere kvier seg for å ansette især yngre kvinner uten barn - fordi de regner med (som jo ofte skjer) at de etter utdannelse og fått seg fast jobb vil planlegge å få barn, og at de da må regne med at de kommer til å bli borte fra stillingen sin et års tid. Da får de styret med å måtte gjøre en ansettelse av vikar i tillegg. Hadde jeg gidda skulle jeg spadd opp undersøkelser og linka - men - det er vaaarmt....! 😛 Anonymkode: 6b63d...f30
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #10 Skrevet 18. juli 2018 9 hours ago, Silje1988 said: Hei, Jeg og min mann vurderer å få barn snart. Jobber 100% i dag, men vurderer å bytte jobb i fremtiden, da jeg på generelt grunnlag ikke trives så godt der jeg jobber i dag. Hvordan er det å søke ny jobb, rett etter permisjon? Gjør dette deg lite attraktiv?(regner da med det). Noen som har erfaringer med dette. Som fks. hvor lang tid brukte du på å få ny jobb etter å ha fått barn, var det vanskelig? Er du arbeidsgiver, og har noen meninger om dette? Lister dere det opp på CV, slik at det ikke blir "hull" i CV'en? Takker for alle innspill. PS: Spør ikke om generelle ting som "Den som intervjuer har ikke lov til å spørre om det", osv. - Silje Hvordan type jobber ser du etter? Jeg søkte 2 jobber mens jeg var i permisjon. Dette var jobber som krever høy utdannelse. Fikk ingen av de, men opplevde ikke at det var problem at jeg var småbarnsmor. (Var mange søkere på begge, og jeg var innstilt som nr to begge gangene). Fikk også jobb på det ene stedet da baby var 15 mnd. Var i gammel jobb til jeg fikk ny, så har ingen cv-hull. Anonymkode: a9b95...b92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå