AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 Har kommet inn på barnevernspedagog ved UiS. Er helt fersk som student, og lurer på hva som er vanlig ifb med pensumbøker. Kjøper man alt som står under de ulike emnene? Det er utrolig mye? Får man info om dette underveis, eller må man lete opp alt på egenhånd? Hva må jeg ha klart til første skoledag? Bøker? Pc? Andre ting? Og sånn ellers.. Jeg gruer meg ihjel, og vil ikke flytte! Det må jeg jo, men er det vanlig å grue seg så fælt? Eller er det et tegn på at dette er feil? Jeg har heller ikke greie på akademisk skriving og kildehenvisning osv. Lærte jo ikke dette på vgs. Er det vanskelig? Finnes det kurs? Hilsen stressa student!! Anonymkode: cd5dc...eef
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #2 Skrevet 18. juli 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har kommet inn på barnevernspedagog ved UiS. Gratulerer 🙂 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er helt fersk som student, og lurer på hva som er vanlig ifb med pensumbøker. Kjøper man alt som står under de ulike emnene? Det er utrolig mye? Får man info om dette underveis, eller må man lete opp alt på egenhånd? Sjekk bruktmarkedet, både på finn men og kanskje spesielt på FB. Søk opp grupper som selger pensumbøker. Sjekk at pensumlisten er oppdatert før du begynner å kjøpe, ingen hast med å ha alt klart til skolestart selv om det er helt ok, men vær da obs på at endringer kan komme. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva må jeg ha klart til første skoledag? Bøker? Pc? Andre ting? Pc er nyttig, og office et must- den får du sikkert gratis via studiet/skolen. Post itlapper, noen notatbøker om du liker å skrive for hånd. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og sånn ellers.. Jeg gruer meg ihjel, og vil ikke flytte! Det må jeg jo, men er det vanlig å grue seg så fælt? Eller er det et tegn på at dette er feil? Jeg har heller ikke greie på akademisk skriving og kildehenvisning osv. Lærte jo ikke dette på vgs. Er det vanskelig? Finnes det kurs? Hilsen stressa student!! Anonymkode: cd5dc...eef Helt normalt å grue ræva av seg 🙂 Kjøp Dalland metode og oppgaveskriving (2017) strålende bok for akademisk skriving, også nyttig til metode fag og til bachelor skriving. Akademisk skriving kommer seg etterhvert, ingen grunn til å stresse. Hilsen 3djeårs student Anonymkode: c8208...4ae
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #3 Skrevet 18. juli 2018 Gratulerer så mye med studieplass! Pensumbøker: Når det gjelder pensumbøker så har jeg kjøpt alle pensumbøkene som står på listen i emnene det gjelder. Jeg vet at noen emner har mange bøker, mens andre har få. Du får som oftest en introduksjon en av de første forelesningene, der blir du kjent med hvilke bøker du trenger. Det står også på Blackboard (pensumliste) når du melder deg opp til emnene. Husk å sjekk om de er oppdaterte. Anbefaler deg å kjøpe brukt bøker på Uis sin facebook gruppe for pensumbøker (regner med de har en fb gruppe?) eller på iBok.no. Første skoledag: Du trenger ikke å ha noe klart til første skoledag om du ikke ønsker. Husk på at den første uka er som oftest bare Immatrikulering, informasjon og fadderuke. Jeg kjøpte pensumbøker etter første ordentlige forelesning. PC er lurt å ha hvis du bruker OneNote eller Word til å ta notater i forelesninger. Hvis du liker best å skrive forhånd, kan du kjøpe deg notatbøker. Akademisk skriving: På universitet der jeg studerer ved (NTNU) vet jeg at skolen har pleid å ha kurs i akademisk skriving som du kan melde deg på om du ønsker. Jeg vet som sagt ikke hvordan det er i Stavanger, da jeg studerer i Trondheim. I noen emner har de også øvninger (semesteroppgaver) der de setter fokus på at man skal skrive akademiske tekster. Du bør uansett ikke bekymre deg for akademisk skriving, for foreleserne setter fokus på at du skal øve deg og bli flink til dette. Som AB over skriver, så kan du også kjøpe deg bøker om akademisk skriving. Annet: De følelsene du sitter med er helt vanlig, ingen følelser er unormale. Noen studenter gleder seg til å flytte til en ny by, bli kjent med nye mennesker og studere. Andre gruver seg fælt. Men det er ting som er sikkert, og det er at det kommer til å ordne seg. Det er ikke uten grunn at folk sier at studentlivet er det beste. Ønsker deg lykke til! Hilsen student som starter på sitt 2.år av en bachelor til høsten. Anonymkode: 56c18...65c
jenta7 Skrevet 18. juli 2018 #4 Skrevet 18. juli 2018 (endret) Møtt opp på fadderuke og ta det derfra. Mange lurer på det samme og får mange svar da. Jeg pleier ofte å møte opp på første forelesning før jeg kjøper pensumbøker. Endret 18. juli 2018 av jenta7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå