Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har erfaring med å klage på særskilt vurdering?
Jeg har fått avslag på min søknad på grunn av "du har ikke dokumentert at du hadde et høyere faglig nivå da du gikk på videregående skole enn det karakterene dine viser".

Jeg kan få både psykolog og fastlege til å dokumentere at min diagnose har gjort slik at mine karakterer ikke er representative for mitt kunnskaps nivå. Spørsmålet er om det er for sent eller det hjelper å klage? Og om skriv fra psykolog og fastlege vil være tilstrekkelig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, NinjaLinda skrev:

Hei!

Er det noen som har erfaring med å klage på særskilt vurdering?
Jeg har fått avslag på min søknad på grunn av "du har ikke dokumentert at du hadde et høyere faglig nivå da du gikk på videregående skole enn det karakterene dine viser".

Jeg kan få både psykolog og fastlege til å dokumentere at min diagnose har gjort slik at mine karakterer ikke er representative for mitt kunnskaps nivå. Spørsmålet er om det er for sent eller det hjelper å klage? Og om skriv fra psykolog og fastlege vil være tilstrekkelig?

Det første du skriver står i fortid og det siste i nåtid. Om du skal dokumentere at du hadde et høyere faglig nivå da du gikk på videregående skole kan du ikke dokumentere at karakterene dine ikke er representative for ditt kunnskapsnivå nå, du må dokumentere at de var det da. Hva står i erklæringene fra lege og psykolog? Og hva står om klaging i avslagsbrevet? 

Lykke til :) 

Anonymkode: 52016...9bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det skal en del til å få gjennom  ved psykiske lidelser. Jeg fikk skriv fra både psykolog og spesialskolen jeg gikk på om at karakterene ikke var representative grunnet min nedsatte funksjonsevne på denne tiden. Fikk avslag selv om jeg ikke var særlig langt fra poengrensen. 😕

Anonymkode: 8c9b3...6b1

• Liker 4
Skrevet (endret)

Litt dårlig norsk her, hehe. Jeg mente kun i fortid. 

I besvarelsen står det: "*) Du har dokumentert grunner for særskilt vurdering, men du har ikke dokumentert at du hadde et høyere faglig nivå da du gikk på videregående skole enn det
karakterene dine viser."

I det forrige uttalelsen fra psykolog står at det: at jeg er utredning for ADHD, at denne diagnosen har blitt oppdaget sent, at den har påvirket livet mitt mtp skole, sosialt og på jobb. Men det står ikke så mye dypere enn det.

Det er ikke noe problem for meg å få et skriv fra psykolog og fastlege som sier at mitt kunnskaps nivå er svært mye høyere enn det karakterene mine viser, men på grunn av diagnosen så har det blitt lavere. 

Og la det være sagt: Hadde jeg hatt ritalin på skolen så hadde jeg hatt 6 i snitt, lett. Men jeg tror at dette fort handler mye om hvordan man vinkler det og argumenterer. 

Endret av NinjaLinda
  • Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det skal en del til å få gjennom  ved psykiske lidelser. Jeg fikk skriv fra både psykolog og spesialskolen jeg gikk på om at karakterene ikke var representative grunnet min nedsatte funksjonsevne på denne tiden. Fikk avslag selv om jeg ikke var særlig langt fra poengrensen. 😕

Anonymkode: 8c9b3...6b1

Det er kjipt å høre. Jeg har 48 poeng og skal inn på 55,1 for fysioterapi. Men slik jeg forstår det så har ikke poengsum så mye og si da hele poenget med særskilt er å gjør opp for tapte karakterer.

Endret av NinjaLinda
AnonymBruker
Skrevet

Å få gjennom særskilt grunnlag pga misvisende karakterer er omtrent umulig med mindre man har kraftig dysleksi uten å fått nødvendig tilrettelegging tidlig nok. Uansett tas det ikke inn særskiltgrunnlag-studenter på studier med snitt over gjennomsnittet. For opptakskomiteene der vet at de uansett vil få mer enn nok svært kvaliserte studenter.

Anonymkode: 5d315...e25

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NinjaLinda skrev:

Det er kjipt å høre. Jeg har 48 poeng og skal inn på 55,1 for fysioterapi. Men slik jeg forstår det så har ikke poengsum så mye og si da hele poenget med særskilt er å gjør opp for tapte karakterer.

Hadde du kun manglet ett poeng, eller til nøds 1,5, hadde det vært mulig at du ble tatt opp på sørskilt grunnlag. Men ikke med et poengsprik på 7. Glem det.

Anonymkode: 5d315...e25

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det nærmere sagt er umulig å få innvilget særskilt grunnlag om det ikke ligger en særdeles alvorlig grunn for det. Da bør du ha veldig god formidlingsemne til å kunne dokumentere din kunnskap.

Jeg kom innpå universitet i fjor på en litt annen måte. Jeg hadde ikke generell studiekompetanse, fordi jeg strøyk på matte eksamen i 2p - men jeg fikk innvilget dispensasjon i fra kravet om GENS. Ønsker ikke å si noe om historikken min i fare for å bli gjenkjent - men det er ikke noe psykisk. Jeg fikk ingen andre fordeler utover dispensasjon i fra GENS = inngangsbillett til universitet. Poengene mine ble regnet likt som de andre, så jeg hadde ikke muligheten til å velge å vrake i studier. Men de andre karakterene mine var veldig bra, så jeg hadde egentlig et helt greit snitt uten matte karakteren. 

Anonymkode: 3d4e6...e77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du får godkjent høyere karakterer kun fordi du har ADHD.. det ville isåfall vært svært urettferdig.

Anonymkode: 7c55e...14a

• Liker 8
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du får godkjent høyere karakterer kun fordi du har ADHD.. det ville isåfall vært svært urettferdig.

Tviler på at du har møtt noen med ordentlig ADHD. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, NinjaLinda skrev:

Tviler på at du har møtt noen med ordentlig ADHD. 

Mener du at alle med diagnosen ADHD skal få karakterene sine satt til 6`ere? Isåfall burde alle med ADD, dysleksi, autisme, depresjon, bipolar, sosial angst og selektiv mutisme også få det.

Jeg f.eks har så sterk sosial angst + selektiv mutisme at dette gikk grundig utover muntlig karakteren min, men jeg måtte pent takke med en 3`er i norsk munlig fordi jeg var så nervøs at jeg hakka og skalv og glemte hva jeg skulle si og måtte bruke manus mer enn en "vanlig" person. Hadde jeg ikke hatt disse diagnosene hadde jeg antagelig fått 6`er da jeg fikk 6`ere i skriftlig.

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at alle med diagnosen ADHD skal få karakterene sine satt til 6`ere? Isåfall burde alle med ADD, dysleksi, autisme, depresjon, bipolar, sosial angst og selektiv mutisme også få det.

Jeg f.eks har så sterk sosial angst + selektiv mutisme at dette gikk grundig utover muntlig karakteren min, men jeg måtte pent takke med en 3`er i norsk munlig fordi jeg var så nervøs at jeg hakka og skalv og glemte hva jeg skulle si og måtte bruke manus mer enn en "vanlig" person. Hadde jeg ikke hatt disse diagnosene hadde jeg antagelig fått 6`er da jeg fikk 6`ere i skriftlig.

Det er mulig å få skriftlig eksamens form ved den problematikken du opplever :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, NinjaLinda skrev:

Det er mulig å få skriftlig eksamens form ved den problematikken du opplever :) 

Jeg kom opp i norsk muntlig, og den er ikke mulig å få skriftlig.

• Liker 3
Skrevet

Den beste måten å vise at karakteren ikke er representativ for ditt kunnskapsnivå, er å vise til halvtårskarakteren. Et stort avvik mellom halvtårsvurderingen og standpunktkarakteren vil være en indikasjon på at karakteren ikke er representativ. Dersom dette kan begrunnes godt, kan du ha en sjanse for å få medhold i klagen. Dessuten er det verdt å nevne at det ikke er ditt potensial til å få en høyere karakter som er avgjørende, men ditt faktiske kunnskapsnivå. 

Hvis du er uenig i vurderingen, kan du jo bare klage. Det er ikke for sent. Så vidt jeg vet, får du studieplass hvis du får medhold i klagen din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, rationale skrev:

Den beste måten å vise at karakteren ikke er representativ for ditt kunnskapsnivå, er å vise til halvtårskarakteren. Et stort avvik mellom halvtårsvurderingen og standpunktkarakteren vil være en indikasjon på at karakteren ikke er representativ. Dersom dette kan begrunnes godt, kan du ha en sjanse for å få medhold i klagen. Dessuten er det verdt å nevne at det ikke er ditt potensial til å få en høyere karakter som er avgjørende, men ditt faktiske kunnskapsnivå. 

Hvis du er uenig i vurderingen, kan du jo bare klage. Det er ikke for sent. Så vidt jeg vet, får du studieplass hvis du får medhold i klagen din. 

Nei, dette er bare vås. 

Med et gap på 7 poeng mellom egen poengsum og årets poenggrense har man ikke nubbesjans på å komme inn på særskilt grunnlag uansett hva grunnlaget er. Uansett tror jeg også at man bør erkjenne at man ikke er i en unik situasjon, og at det er mange med lignende bakgrunn som ikke har fått spesialbehandling. Det er ikke slik at du ikke har fått det innvilget bare fordi dokumentasjonen ikke er god nok. Her er det både poenggapet samt (antakeligvis) selve bakgrunnen som ikke gir grunnlag for studieplass. 

Anonymkode: b8190...19c

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er bare vås. 

Med et gap på 7 poeng mellom egen poengsum og årets poenggrense har man ikke nubbesjans på å komme inn på særskilt grunnlag uansett hva grunnlaget er. Uansett tror jeg også at man bør erkjenne at man ikke er i en unik situasjon, og at det er mange med lignende bakgrunn som ikke har fått spesialbehandling. Det er ikke slik at du ikke har fått det innvilget bare fordi dokumentasjonen ikke er god nok. Her er det både poenggapet samt (antakeligvis) selve bakgrunnen som ikke gir grunnlag for studieplass. 

Nei, det er ikke vås, det er fakta. Det er den beste måten å dokumentere kunnskapsnivået sitt. Hva mener du er en bedre måte å dokumentere et høyere kunnskapsnivå enn standpunktkarakteren viser? 

Hvorvidt TS kan dokumentere det eller ikke, legger jeg meg ikke opp i. Jeg bare uttaler meg på generelt grunnlag. Videre er jeg enig med deg i at man ikke har sjans til å få 7 poeng på særskilt grunnlag. Ligger man 7 poeng under er det ikke fordi et par karakterer er misvisende; da er man generelt mye svakere faglig sett enn de som kommer inn.

AnonymBruker
Skrevet
På 18.7.2018 den 13.46, NinjaLinda skrev:

Du bør lese hva som står på samordna opptak; Det at du kunne ha fått bedre karakterer dersom situasjonen din var annerledes, gir ikke grunnlag for særskilt vurdering.   Ergo er ikke hvis om atte jeg hadde fått Ritalin godt nok.

I tillegg står det jo tydelig; Selv om du får særskilt vurdering, har du ikke automatisk rett på studieplass. For å få tilbud etter særskilt vurdering, må du kunne sidestilles med søkere som har fått tilbud om plass etter vanlige regler. Det vil si at hvis poengsummen din er flere poeng under poenggrensen, er det ikke sannsynlig at du får tilbud om studieplass etter særskilt vurdering   Du er jo i aller høyeste grad i denne kategorien, 7 poeng unna grensen er faktisk langt unna, så jeg tror ikke du kommer noen vei med å klage. 

Anonymkode: bee8c...8bc

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør lese hva som står på samordna opptak; Det at du kunne ha fått bedre karakterer dersom situasjonen din var annerledes, gir ikke grunnlag for særskilt vurdering.   Ergo er ikke hvis om atte jeg hadde fått Ritalin godt nok.

I tillegg står det jo tydelig; Selv om du får særskilt vurdering, har du ikke automatisk rett på studieplass. For å få tilbud etter særskilt vurdering, må du kunne sidestilles med søkere som har fått tilbud om plass etter vanlige regler. Det vil si at hvis poengsummen din er flere poeng under poenggrensen, er det ikke sannsynlig at du får tilbud om studieplass etter særskilt vurdering   Du er jo i aller høyeste grad i denne kategorien, 7 poeng unna grensen er faktisk langt unna, så jeg tror ikke du kommer noen vei med å klage. 

Anonymkode: bee8c...8bc

Dette kan jeg signere. Har selv fått innvilget særskilt vurdering, men fikk ikke studieplass fordi jeg ikke hadde gode nok karaterer. Og jeg lå mye mindre enn 7 poeng unna grensen, for å si det sånn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 19.7.2018 den 21.12, rationale skrev:

Nei, det er ikke vås, det er fakta. Det er den beste måten å dokumentere kunnskapsnivået sitt. Hva mener du er en bedre måte å dokumentere et høyere kunnskapsnivå enn standpunktkarakteren viser? 

Hvorvidt TS kan dokumentere det eller ikke, legger jeg meg ikke opp i. Jeg bare uttaler meg på generelt grunnlag. Videre er jeg enig med deg i at man ikke har sjans til å få 7 poeng på særskilt grunnlag. Ligger man 7 poeng under er det ikke fordi et par karakterer er misvisende; da er man generelt mye svakere faglig sett enn de som kommer inn.

Standpunktkarakter gjenspeiler det samlede kunnskapsnivåeti faget på slutten av skoleåret. Halvtårskarakteren gjør ikke det. I tillegg er det ikke en offisiell karakter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk godkjent. Fuck haters.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...