Gå til innhold

Bite i det sure eplet for å bli det jeg ønsker?

Anbefalte innlegg

Gjest Privatbruker
Skrevet

Jeg hadde sosionom på 1.valget mitt, men kom dessverre ikke inn.. jeg vil jobbe i psykiatri/rus, BUP, fengsel, barnevern, vanskeligstilte i skole eller lignende og hadde sett for meg at sosionom er den beste veien dit. Jeg kom inn på vernepleie og vet at man har mange av de samme mulighetene her. "Pleiedelen" er jeg ikke så fan av, jeg er nok mer administrativ og mer teoretisk rettet enn praktisk. Men lurer nå på om jeg bare må bite i det sure eplet og faktisk gjennomføre akkurat den delen for å jobbe med det jeg ønsker. Har jo også hørt at det er en fordel med medisinkompetansen.

Hvis ikke har jeg et annet alternativ, og det er å ta videreutdanning som spesialpedagog etter ped.utdannelse. Jeg har allerede gått et årsstudium her, så kan få fritak i flere fag. Er jeg heldig, kan jeg forsåvidt også søke om å jobbe i barnevernet som ren pedagog.

Hva ville vært det beste? Trenger litt innspill, det hjelper mye! ☺️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er like mange steder, hvis ikke fler der vernepleiere ikke har stell som oppgave. Men praksisen må du jo igjennom, og der vil du jo da se at stell ikke er den delen en vernepleier først og fremst jobber med. Men der jeg jobber er de så klart med i grupper rundt brukere og derfor hjelper til med morgenstell, men når morgenstell er å følge med, og hjelpe folk med frokost mm, så er det vel ikke slik du ser på stell? 

Men skal man jobbe med mennesker og cære med å utvikle mennesker ferdigheter, skrive tiltak mm, så må man jo være med på bukerens dag, se hva og hvordan.

Anonymkode: 0e4da...b86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare tatt halve vernepleier studiet, da jeg ble syk. Men stell og pleie hadde jeg ingenting av. Vet at en av praksisene nok inneholder litt stell og pleie. Men det er gjerne en bruker du følger i løpet av dagen, da må man gjennom morgenstell, men resten av dagen gjør man jo mye annet. Stell, er en så utrolig liten del. Mange av de jeg studerte med gikk videre til psykiatri, rus eller ungdomsinstitusjoner osv. Noen til boliger.

Jeg trivdes utrolig godt på vernepleier studiet.

Anonymkode: 91f06...a43

• Liker 1
Skrevet

Oi, dette var som å lese om meg selv. Hadde også sosionom først, vernepleie på 2. Og kom inn på vernepleie. Jeg er i likhet med deg ikke så keen på stell og pleie-delen, men har samme mål som det jobbmessig. Jeg har takket ja til venteliste, men det står at de ikke regner med å ta inn flere, så jeg har også takket ja til vernepleie, og tenke at flere veier kan lede til Rom, og dermed gjøre det beste utav det! 🤗 hvor skal du evt gå?

Jeg tenker vernepleie er mer allsidig enn pedagog, da det er endel pedagogikk i vernepleie også, og så vidt jeg har forstått stiller man sterkere som vernepleier i konkurransen om jobbene i nav, rusomsorg, barnevern osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta opp fag slik at du kommer inn på sosial arbeid?

Anonymkode: e4041...b41

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Privatbruker skrev:

Jeg hadde sosionom på 1.valget mitt, men kom dessverre ikke inn.. jeg vil jobbe i psykiatri/rus, BUP, fengsel, barnevern, vanskeligstilte i skole eller lignende og hadde sett for meg at sosionom er den beste veien dit. Jeg kom inn på vernepleie og vet at man har mange av de samme mulighetene her. "Pleiedelen" er jeg ikke så fan av, jeg er nok mer administrativ og mer teoretisk rettet enn praktisk. Men lurer nå på om jeg bare må bite i det sure eplet og faktisk gjennomføre akkurat den delen for å jobbe med det jeg ønsker. Har jo også hørt at det er en fordel med medisinkompetansen.

Hvis ikke har jeg et annet alternativ, og det er å ta videreutdanning som spesialpedagog etter ped.utdannelse. Jeg har allerede gått et årsstudium her, så kan få fritak i flere fag. Er jeg heldig, kan jeg forsåvidt også søke om å jobbe i barnevernet som ren pedagog.

Hva ville vært det beste? Trenger litt innspill, det hjelper mye! ☺️

Det er to ganske ulike utdannelser. Jeg ville vurdert å ta opp fag for å komme inn.

Anonymkode: 6f746...b62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barneverntjenesten og hos oss har vi ingen vernepleiere. 

Jeg ville stått på venteliste og eventuelt søkt restplass på sosialt arbeid eller barnevernspedagog (jeg er det og det var et godt studie). Vernepleier anser jeg som mindre relevant med tanke på yrkene du ønsker 

Anonymkode: 6fe5b...249

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere sosionomer som kun får jobb i barnehage (som assistent desverre), blant annet et søskenbarn som fullførte studiet for tre år siden. Tror du vil ha flere muligheter som vernepleier og synes du bør gå for det. 

Anonymkode: 5a6bc...3d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...