Gå til innhold

Trodde jeg skulle få en ny start, men venninnen min kom i forkjøpet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg råtten for å skrive dette men jeg blir frustrert. Etter sommer skal jeg studere. Jeg flytter til en helt ny by, langt borte hvor ingen kjenner meg. Og jeg gledet meg slik. Et nytt kapittel, en ny start. Jeg skal studere noe som egentlig fullt trenger mitt fokus, så jeg tenker det er litt herlig å ikke ha noen jeg kjenner der veldig godt, slik at jeg ikke føler meg tvunget til det sosiale.

Men neida, ene venninna mi skal flytte til samme by. Hun kunne valgt hvilken som helst by men hun tok selfølgelig der jeg skulle. Hun er utrolig kjekk, snill, omsorgsfull, ikke noe vondt med henne. Men jeg blir frustrert siden jeg ville ha en ny start med nye mennesker. Hvor jeg kunne lære nye ting om meg selv. Men føler jeg kanskje kan bli holdt igjen nå på grunn av henne. Hun kan være veldig oppi en til tider, hvor hun nærmest kontaktet deg hver dag og maser. Føler hun kanskje kommer til å stjele mye av tiden min. Og jeg føler nok meg tvunget til å være med henne siden vi er gamle klassekamerater samt gode venner.

Også alltid når jeg og hun er i lag er det alltid hun som får all oppmerksomheten. Hvis vi møter nye personer, er det alltid henne de legger merke til å velger å prate med. Hun får alltid alle guttene, samt crushene mine. Så jeg er redd det skal også skje i den nye byen også. Jeg ville liksom ha en start hvor jeg virkelig kunne være meg selv og at folk vil faktisk se meg.

Jeg er bare veldig deppa nå, og jeg høres sikkert ut som en dårlig venninne men, det er ikke at jeg ikke er glad i henne. Hun kan jo ikke for dette, men det er så typisk.

Anonymkode: 94f21...f68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er du survete. Skal kiksom heke byen være off limit for alle du kjenner fra før? På tide å ta en dobbel dose realitetsorientering?

Anonymkode: c4744...b31

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Du velger jo selv hvor mye tid du vil bruke på venninnen din. 

Vær for all del ærlig med henne. Du trenger ikke å avfeie henne ved å si at hun er plagsom, men si at det er viktig at du treffer nye folk rundt ditt studie, og at du vil fokusere på nettopp studie framfor å være sosial. Derfor har du ikke like stor mulighet til å treffe henne like ofte som før. 

Anonymkode: 1048f...52a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det går bra! Det er sikkert fint å ha henne i begynnelsen, også - så dabber det av og dere finner begge nye og bedre venner:) 

Anonymkode: bc183...59c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: a1fac...d0b

AnonymBruker
Skrevet

Du er en ræva venn. Jeg hadde en slik egoistisk/selvsentrert “venn”, en gang. Jeg kutta hu ut. Motbydelig tankegang. Håper hu finner ut, at du tenker slik. 

Anonymkode: 64ebf...0fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken by er det snakk om? Skal dere på samme universitet?

Jeg forstår hva du føler. Da jeg gikk ut av vgs flyttet jeg til utlandet og vil ha en helt fresh start (det fikk jeg). De fleste har behov for det etter ofte å vokst opp og bodd i samme by, i samme krets, gjennom mange års skolegang. Men flytter du kun innad Norge må du egentlig regne med at det er noen kjente der.

Du er likevel ikke forpliktet til å henge med henne. 

Anonymkode: 71aa0...ff1

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er en ræva venn. Jeg hadde en slik egoistisk/selvsentrert “venn”, en gang. Jeg kutta hu ut. Motbydelig tankegang. Håper hu finner ut, at du tenker slik. 

Anonymkode: 64ebf...0fd

her lar vi egne følelser vinne over fornuften ser jeg :nordvesta:

TS - du kan velge hvem du vil tilbringe tid med.. Det er faktisk helt normalt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke hverken enerett eller førsterett på å flytte til et nytt sted. Ta deg sammen 

Anonymkode: 88dae...2ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente at ingen du kjenner skal flytte samme sted som deg, det betyr ikke at du ikke får en "ny start". Dere skal vel ikke studere det samme? Da kommer dere i ulike fadderrgrupper, har forelesninger med ulike folk, starter kollokvie med andre mennesker osv. Du skriver at du ikke vil bli tvunget til å være sosial, men du bør faktisk ha en viss omgangskrets på studiestedet for ikke å bli ensom. Det går likevel fint an å ha et faglig fokus og jobbe med studiene, men dersom du aldri har noen å spise lunsj med, gå på konsert med, ta en øl med, gå på tur med, spille spill med og grille med i parken om sommeren, så vil du fort føle seg veldig alene og utenfor. Det jeg anbefaler deg er å engasjere deg i noe i studentmiljøet, en studenbar, studentavisen, kor, idrettsforening, linjeforening e.l. der du kan få masse nye venner og få den nye starten du vil ha. Venninnen sin har sikkert ikke interesse av å bli med i akkurat det samme som du. Så kan du tilbringe tid med venninnen din innimelom når det passer seg sånn. 

Jeg begynte å studere i samme by som ejg vokste opp i, men av diverse grunner hadde jeg sterkt behov for nye venner, og det ordnet seg fint. Byttet ut stort sett hele vennekretsen min fra vgs de første årene av studiet, og har aldri angret på det.  Det er dine valg som avgjør, ikke hvem andre som er i nærheten 

Anonymkode: 7310e...26e

• Liker 3
Gjest Kariannne
Skrevet

Da må du jobbe med deg selv TS. Du må da klare å fokusere på studier og bli kjent med nye mennesker selvom en venninne bor i samme by. 

Skrevet

Hun kunne valgt mange byer, sier du. Hun valgte samme by som deg fordi hun ville være sammen med deg. Føler du deg ikke litt smigret over det? 

Du har ikke lovet henne å forbarme deg over henne hele tiden. Du trenger ikke føle noe sånt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takker så utrolig for fine svar. Jeg tror dette skal gå fint og at jeg og venninnen min kommer til å få det flott ilag. Hun er veldig smart og jordnær så skal nok fortelle henne på en snill måte at vi begge må prøve å få nye venner også og ikke bare være avhengig av hverandre 😊❤ 

- TS 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takker så utrolig for fine svar. Jeg tror dette skal gå fint og at jeg og venninnen min kommer til å få det flott ilag. Hun er veldig smart og jordnær så skal nok fortelle henne på en snill måte at vi begge må prøve å få nye venner også og ikke bare være avhengig av hverandre 😊❤ 

- TS 

Du trenger ikke fortelle henne det - det kan du la gå av seg selv.

Jeg skjønner godt hva du føler. Når man har vært den sjenerte typen, føles det veldig vanskelig å plutselig bli utadvendt når alle man kjenner "ser på". Men i et nytt miljø kan det gå fint. 

Jeg tror sikkert dette problemet kommer til å løse seg. Du vil gå på arrangementer og fester med dine medstudenter, hun med sine.

Anonymkode: 83491...36d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du vil ha dummere og styggere venner så du kan få mer oppmerksomhet? Problemet er ikke henne- det er deg. Det er ikke at alle velger henne over deg, det er at de velger deg bort

Anonymkode: 6b4f4...b39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du vil ha dummere og styggere venner så du kan få mer oppmerksomhet? Problemet er ikke henne- det er deg. Det er ikke at alle velger henne over deg, det er at de velger deg bort

Anonymkode: 6b4f4...b39

Eller kanskje ingen av de er et problem. Kanskje ingen av dem blir valgt/valgt bort. Kanskje venninnen rett og slett er litt mere frempå så hun syns bedre i "terrenget", og det er derfor hun får oppmerksomheten. Ikke noe galt i det, men det er heller ikke noe galt i at ts syns det er vanskelig. Det er ikke dummere og styggere venner hun vil ha, det er venner som er på hennes eget nivå så hun ikke føler seg helt usynlig.

Anonymkode: 9d4c3...9de

• Liker 1
Skrevet

Det var nok ikke mange her som skjønte hva du mente. 

Adspredelse er også sunt i vennskap. Frigjøre seg fra alt man kjenner til og som kjenner til deg for å møte nye utfordringer på egenhånd og vokse som person. Noen liker faktisk å gjøre noe nytt på egenhånd uten å holde noen andre i hånden. 

Jeg skjønner godt at du ble skuffet, men håper du får en fin tid likevel. Du styrer det du ønsker å gjøre. Du kan jo ha i tankene at dette var i utgangspunktet noe du ville gjøre for deg selv, og ikke for hennes del.

AnonymBruker
Skrevet

Skal hun og studere, og skal dere studere det samme?

Anonymkode: 2de1e...cfa

Skrevet

"This town ain't big enough for the both of us! I'm calling you out!"

image.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg absolutt. Prøv å gjøre det beste ut av det dette året. Og så prøv å bli overført til en annen by på andre året.

Anonymkode: b11f0...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...