Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som forandrer seg når de får en lederstilling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I banken der jeg jobber så er det så mye forskjellsbehandling at det er kvalmt. De ansetter kun ledere under 30 år, til og med folk som har vært vikar får lederjobb foran mange av de som har masse erfaring. Jeg ser også at mange av disse unge jyplingene forandrer seg til overlegne og bossy mennesker når de får en slik leder-erfaring. Hva er greia med det?

Folk jeg tidligere har snakket masse med på jobb sier nå ikke hei en gang, for de er jo så viktige de nå. Har forståelse for at det er mye ansvar å være leder, men innebærer det totalt fravær av empati og høflighet i tillegg? Dette er ikke folk som er min direkte leder, bare så det er sagt. Bare folk jeg har jobbet med tidligere. Opplever ikke dette med ledere som er litt eldre.

Snedig fenomen uansett. 

Anonymkode: 23f7b...874

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig høflighet gjelder også for ledere ja. Kan det tenkes at du også ha forandret litt oppførsel overfor de det gjelder? Høres jo ut som at du er litt irritert over at de har blitt ledere fremfor andre, som du syns fortjener det mer?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte mennesker "vokser" ved økt ansvarandre blir bare oppblåste...  

Anonymkode: c5471...82a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vet du, det der har jeg også opplevd. Jeg tenker at et fåtall av de under 30 er gode ledere.

Endret av SunnivaOslo
Autocorrect
Skrevet

Det er forskjell på å være leder og «vanlig ansatt», og dermed har de nok forandret seg noe. Det er en god ting.

Med den mangelen på respekt som du viser i innlegget så tipper jeg de, i sin uerfarenhet, forsøker å sette seg i respekt ved å markere sin posisjon på en måte du oppfatter som arrogant.

slutt å være bitter, så tipper jeg dere får et bedre miljø mellom gradene.

jeg er ikke leder selv, men får spasme på unge lederes vegne når de lå hanskes med gæmliser som føler seg forbigått. Som om alder automatisk skulle tilsi egnethet. Dersom man etter mange år i et yrke eller en bedrift gjentatte ganger blir værende i sin posisjon, og ser seg slått  av mindre erfarne kandidater eller folk utenfra, så bør man ta en titt på seg selv og innse at man ikke blir «forbigått» - man blir rett og slett ansett som ikke egnet.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, couscous skrev:

Det er forskjell på å være leder og «vanlig ansatt», og dermed har de nok forandret seg noe. Det er en god ting.

Med den mangelen på respekt som du viser i innlegget så tipper jeg de, i sin uerfarenhet, forsøker å sette seg i respekt ved å markere sin posisjon på en måte du oppfatter som arrogant.

jeg er ikke leder selv, men får spasme på unge lederes vegne når de lå hanskes med gæmliser som føler seg forbigått. Som om alder automatisk skulle tilsi egnethet. Dersom man etter mange år i et yrke eller en bedrift gjentatte ganger blir værende i sin posisjon, og ser seg slått  av mindre erfarne kandidater eller folk utenfra, så bør man ta en titt på seg selv og innse at man ikke blir «forbigått» - man blir rett og slett ansett som ikke egnet.

Det er ikke alltid man blir forbigått nei, men du kan faktisk heller ikke utelukke muligheten for at "trynefaktor" i en del tilfeller fører til at folk blir "glemt" og at en som er mer populær blir leder. Det skjer dessverre alt for ofte i norsk næringsliv. 

Enig i at erfaring ikke alltid gjør en til en god leder, men ofte gjør det faktisk det. I min bransje er det svært mye å lære, og ha oversikt over, og jeg merker stor forskjell på "gamle" ledere med en del erfaring før de blir leder, og "unge" ledere som bare jobbet 1-2 år før de ble leder. Selv om den unge rent personlighetsmessig passer som leder, så merker jeg veldig fort når erfaringen mangler.

Anonymkode: 51fbf...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, couscous skrev:

Hvorfor er du så sint og aggressiv? Jeg har ikke skrevet et eneste sted at jeg vil bli leder, så ro deg ned. Er du alltid så paranoid eller? 

Har ikke sagt heller at jeg føler meg forbigått, lær deg å LESE. Å LESE NØYE før du svarer vettu ;) Jeg ville aldri vært leder, vil ikke ha det ansvaret. Tråden handler om endret oppførsel hos LEDERE. 

Er heller ikke jeg som slutter å hilse eller tror jeg er så mye bedre enn andre, det er det disse unge lederne som er. Mine tidligere ledere snakke alltid med meg om de ser meg (jeg jobber i en stor bank). Er dessuten noe som ikke stemmer når kompisen din blir ansatt som leder fordi du syns han er så kul å henge med. Sånt skjer der jeg jobber. Kun trynefaktor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, DonaldDuck skrev:

Vanlig høflighet gjelder også for ledere ja. Kan det tenkes at du også ha forandret litt oppførsel overfor de det gjelder? Høres jo ut som at du er litt irritert over at de har blitt ledere fremfor andre, som du syns fortjener det mer?

Igjen, hvor skriver jeg at det irriterer meg? Hva er greia med all paranoiaen på KG, det må jo være utrolig slitsomt å ha det sånn?

Har aldri hatt interesse av å være leder, kunne blitt det men vil ikke ha alt ansvaret. Det jeg syns er rart er at folk jeg tidligere hadde god kontakt med plutselig slutter å hilse (ikke bare på meg men andre tidligere kolleger også), og bare prater med andre ledere. Dette er ikke folk i min avdeling, bare så det er klart. Det virker veldig spesielt. Jeg har jo ikke endret meg, hvorfor skulle jeg det? 

Hun ene unge lederen (27 år) er lederen til venninna mi. Hun er helt useless og uinteressert i de ansatte, og hun var IKKE sånn før. Plutselig fikk jeg vite at hun sluttet i dag, så vet ikke om noen har klaget. Å være en god leder har ikke så mye med alder å gjøre, jeg har hatt ledere i all slags aldre jeg.  Men når en bedrift KUN ansetter ledere under 30 så er vel ikke det helt bra? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, hvor skriver jeg at det irriterer meg? Hva er greia med all paranoiaen på KG, det må jo være utrolig slitsomt å ha det sånn?

Om vi er flere som reagerer slik på ordlyden din kan det vel være at det er noe med... ordlyden din?

AnonymBruker
Skrevet

Er man ikke en god leder, og ikke klarer å få folk på sitt lag pga mangel på empati, samarbeid, forståelse osv så blir den personen fort sett ned på av sine ansatte.

Du er nok ikke den eneste personen som legger merke til det, hvis det du sier om den personen er tilfelle, og er den personen helt sjanseløs, vil nok ledelsen fort finne ut av det.

Anonymkode: 0b271...d9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...