Gå til innhold

Betale full husleie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal studere nå fra høsten av, og håper noen kan svare på et spørsmål angående husleie, noe jeg har svært liten erfaring med:) 

Jeg har underskrevet en kontrakt, som sier at jeg tar over hybelen 1. august (i en studentby). Jeg skal da betale x antall kr i husleie. Jeg er midlertidig ikke garantert noen innflytting før 6. august, grunnet at utleierne må sjekke over leiligheten, at den er i orden osv (Noe som selvfølgelig er bra). Spørsmålet er egentlig om de da kan kreve full husleie for august, siden jeg ikke får flyttet inn før etter nesten en uke, og kontrakten min sier 01.08. Seks dager er ca 1/5 av husleien, noe man ikke kaster bort unødvendig. Aner ikke hvordan dette funker, så setter pris på svar:):)

Anonymkode: 61b15...9c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da du må forholde deg til huseier hadde jeg ikke krangler på noe, men tror du kanskje egentlig (burde) ha rett på å betale mindre husleie, for de dagene du ikke bor der. Men krangle på noen dager... 

(Men ikke sikker på hva loven sier)

Anonymkode: 607c0...093

Skrevet

Du skal kun betale husleie fra og med den dagen du faktisk disponerer boligen.

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke betale for tiden før du disponerer leiligheten uansett. 

Ville sendt melding om at du har regnet deg frem til at husleien blir xxxx kr for husleie fra 6.-31. august, og om han er enig i det beløpet :)

AnonymBruker
Skrevet
På 18.7.2018 den 0.47, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skal studere nå fra høsten av, og håper noen kan svare på et spørsmål angående husleie, noe jeg har svært liten erfaring med:) 

Jeg har underskrevet en kontrakt, som sier at jeg tar over hybelen 1. august (i en studentby). Jeg skal da betale x antall kr i husleie. Jeg er midlertidig ikke garantert noen innflytting før 6. august, grunnet at utleierne må sjekke over leiligheten, at den er i orden osv (Noe som selvfølgelig er bra). Spørsmålet er egentlig om de da kan kreve full husleie for august, siden jeg ikke får flyttet inn før etter nesten en uke, og kontrakten min sier 01.08. Seks dager er ca 1/5 av husleien, noe man ikke kaster bort unødvendig. Aner ikke hvordan dette funker, så setter pris på svar:):)

Hvorfor skrev du under på kontrakten hvis du ikke var enig i det som står der? 

Anonymkode: 370db...a82

AnonymBruker
Skrevet
På 18.7.2018 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Da du må forholde deg til huseier hadde jeg ikke krangler på noe, men tror du kanskje egentlig (burde) ha rett på å betale mindre husleie, for de dagene du ikke bor der. Men krangle på noen dager... 

(Men ikke sikker på hva loven sier)

Anonymkode: 607c0...093

Dette er en skummel tankegang, og grunnen til at så mange utleier rævvkjører leietakerne sine. Skjerpings.

Anonymkode: 98f19...f8e

AnonymBruker
Skrevet
På 18.7.2018 den 0.47, AnonymBruker skrev:

Det er bare å si at siden du ikke fikk anledning av huseier til å flytte inn før den 6. , så betaler du kun fra 6. til 31. :) Det har ingenting med å krangle å gjøre, det er bare sunn fornuft og helt logisk.

Anonymkode: 98f19...f8e

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at husleien er på 6200kr, da blir det 6200/31=200kr dagen, siden du overtar 6.august disponerer du dermed leiligheten i 25dager i august, så da blir det 200x25=5000kr. Så husleien din for august er på 5000kr! Du skal ikke betale for dagene du ikke disponerer leiligheten!

Anonymkode: 17570...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...