Gå til innhold

omgjøring av boligsalg ved kontraktsbrudd?

Anbefalte innlegg

Gjest i.i. nå
Skrevet

Jeg kjøpte en bolig for ett år siden, men selger har begått kontraktsbrudd. Blant annet står det klart i kjøpekontrakten at tinglyst rett til naustgrunn skal kunne etableres.

Pga at det viser seg at tinglyst rett til naustgrunn ikke kan etableres, og selger fikk en hyttetomt i bytte mot naustet, vil verdien på min eiendom synke ved evt salg.

Det er en bekjent som anbefaler meg å få omgjort salget, og jeg lurer på hvor lang tid dette vil ta, om det blir rettsak og hvordan en slik prosess foregår?

Jeg regner med at selger må dekke omkostninger osv. og at jeg blir gjeldsfri?

Jeg har pusset opp stedet, og regner med at han også vil måtte dekke dette?

Det viktigste her er tidsperspektivet.

Jeg har tenkt å selge stedet, og vil nødig sitte med de ekstra utgiftene som påløper så lenge jeg eier det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Best om du ringer og bestiler en time hos advokat. NÅ.

dette er et for innviklet og alvorlig problem til at du kan godta svarene her inne.

Gjest i.i.nå
Skrevet

Selvsagt skal jeg kontakte advokat.

Men det er mulig noen her inne har vært borti lignende saker, og kan svare på et generelt grunnlag, uten at jeg dermed tar alle råd for god fisk...

Skjønner?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Er ikke det noe du egentlig burde funnet ut av før kjøpet? Det kan være du ikke får omgjort kjøpet, for den slags ting kan du finne ut av på egen hånd.

Men skaff deg en advokat, og se hva h*n sier. Kan være du er heldig

Lykke til i alle fall :wink:

Skrevet

En omgjøring er når en løpende kontrakt endres, hvis du ønsker å reversere kjøpet, kalles det heving.

Det skal veldig mye til for å få hevet kjøpet. Dersom det kan bevises at manglende tinglyst rett til naustgrunn er en vesentlig mangel ved eiendommen, kan kjøpet heves.

Se avhendingslova, særlig § 4-13. Link; http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...avhendingslova& .

En rettssak om heving tar lang tid, avhengig av vernetinget for saken (ventetid) og hvor effektivt advokatene jobber. Det er ikke sikkert du vinner frem, og da vil resultatet bli prisavslag.

Hvor lenge er det siden du fant ut om naustretten? Du er pliktig til å gi selger melding om at heving ønskes ganske umiddelbart.

Dersom du i mellomtiden måtte ønske å selge, vil jeg anbefale deg å konsultere med advokat. Viktig at du får dokumentert all oppussing/utgifter slik at dette kan tas hensyn til.

Saksomkostninger blir vanligvis tilkjent den som vinner saken, men blir også innimellom delt på partene. Umulig å si når man ikke kjenner saksforholdet.

Lykke til. Du har en lang og tidkrevende prossess foran deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...