AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #1 Skrevet 17. juli 2018 Min far fikk slag for noen år siden og måtte flytte i omsorgsleilighet. Han ville da fordele det på gården mellom meg og min eldre søster. Hun fikk gården, landet og huset som hører til som gave. Pappa bodde i et annet hus på plassen med egen tomt, den ville han jeg skulle ha. Jeg har ikke hatt råd til å ta over pga utgiftene, men må nå bare se meg nødt til det da min søster prøver å få dette huset også. Hun mener hun har rett til halve huset, så det jeg lurer på er om dette er riktig? Anonymkode: 51547...d97
BMF Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 Din far kan gi bort til den han ønsker så lenge han er i live. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt over kjapt som fy, tinglyst det på meg, og evnt solg videre hvis jeg ikke kunne beholde. Hvor bor din far? I det huset? Din søster har ikke lovlig mer rett på huset en deg. Moralsk sett burde huset gå til deg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #3 Skrevet 17. juli 2018 Min far lever enda, men helsen er dårlig - begynnende dement. Han har bedd meg ordne papirene så jeg kan overta huset siden hun har spurt om å få kjøpe huset av ham. Han vil at jeg skal ha det jeg har rett på. Hun sa til meg at om intensjonen min var å selge huset så kom hun til å kjøpe huset av faren vår. Hun vil ha bestemmelsesrett over hvem som skal bo i huset siden det står på gården, og vil ikke at hvem som helst skal bo der. Anonymkode: 51547...d97
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #4 Skrevet 17. juli 2018 Er tomten som din fars hus ligger på utskilt fra resten av gården? Hvis ikke er det ikke bare bare å få solgt huset til hvermansen på det åpne marked. Jeg ville uansett sørget for å få huset skrevet over på deg, så får din søster kjøpe deg ut til markedspris når den dagen kommer. Odel og arv er sære og meget urettferdige greier. Odelstakst er småpenger, kontra det åpne marked. Så du vil uansett bli den forsmådde part økonomisk sett. Anonymkode: 2145e...ea8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #5 Skrevet 17. juli 2018 Ja, huset er utskilt fra resten av gården - det hører ikke til det søsteren min har fått. Anonymkode: 51547...d97
Zienna Skrevet 17. juli 2018 #6 Skrevet 17. juli 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far lever enda, men helsen er dårlig - begynnende dement. Han har bedd meg ordne papirene så jeg kan overta huset siden hun har spurt om å få kjøpe huset av ham. Han vil at jeg skal ha det jeg har rett på. Hun sa til meg at om intensjonen min var å selge huset så kom hun til å kjøpe huset av faren vår. Hun vil ha bestemmelsesrett over hvem som skal bo i huset siden det står på gården, og vil ikke at hvem som helst skal bo der. Anonymkode: 51547...d97 Dersom huset ligger på gården, eller like ved, forstår jeg godt at din søster ønsker innflytelse på hvem som skal bo i huset. Hvis du uansett vil selge, så hvorfor ikke selge til søsteren din? Skjønner ikke problemet....? 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #7 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, Zienna skrev: Dersom huset ligger på gården, eller like ved, forstår jeg godt at din søster ønsker innflytelse på hvem som skal bo i huset. Hvis du uansett vil selge, så hvorfor ikke selge til søsteren din? Skjønner ikke problemet....? ‘Problemet’ er at hun vil kjøpe huset fra min far for så å selge det selv. Da sitter jeg uten noe arv etter min far og hun har fått alt. Anonymkode: 51547...d97 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #8 Skrevet 17. juli 2018 Jeg ville bare høre om det var riktig som hun mener at hun har rett til halve huset jeg er blitt lovt den dagen far dør iom hun har fått gården, landet og huset som hører til gården. Anonymkode: 51547...d97
Zienna Skrevet 17. juli 2018 #9 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ‘Problemet’ er at hun vil kjøpe huset fra min far for så å selge det selv. Da sitter jeg uten noe arv etter min far og hun har fått alt. Anonymkode: 51547...d97 Du har jo da solgt huset til din søster og fått penger for det. Det er arven din! Er det kanskje heller det at du er redd at din søster skal få MER enn deg når hun selger videre?....
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #10 Skrevet 17. juli 2018 2 minutter siden, Zienna skrev: Du har jo da solgt huset til din søster og fått penger for det. Det er arven din! Er det kanskje heller det at du er redd at din søster skal få MER enn deg når hun selger videre?.... Nå misforstår du. Hun vil ikke kjøpe huset av MEG... men av min far, for så å selv selge det videre til noen andre. Anonymkode: 51547...d97 2
HalldirV2 Skrevet 17. juli 2018 #11 Skrevet 17. juli 2018 Hva slags søster er du har egentlig? Dette rett ut lumpent av henne. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #12 Skrevet 17. juli 2018 Få det skrevet over på deg fort som fy, lag en kontrakt som sier at din far får bo der så lenge han vil mot at han står for alle utgifter. Da får du din gave også, om ikke på lik linje med din grådige søster. Anonymkode: 2145e...ea8 2
Grandidosa83 Skrevet 17. juli 2018 #13 Skrevet 17. juli 2018 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå misforstår du. Hun vil ikke kjøpe huset av MEG... men av min far, for så å selv selge det videre til noen andre. Anonymkode: 51547...d97 Først og fremst vil jeg si at du er alltid berettiget å spørre på et forum, men dette er en situasjon hvor du MÅ ta kontakt med en advokat som jobber med dette. Ikke baser deg på tilfeldige personers oppfatning av det som faktisk er en ganske kompleks rettslig problemstilling. Personlig kan jeg se flere sider ved saken som en kompetent jurist bør gå gjennom for å sikre deg korrekt resultat. Det er dessverre mange som roter det fryktelig til for seg ved å "spare" penger på fagfolk når de burde puttet noen tusenlapper inn i det. Endret 17. juli 2018 av Grandidosa83 Presisering av språket 4
Zienna Skrevet 17. juli 2018 #14 Skrevet 17. juli 2018 4 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Først og fremst vil jeg si at du er alltid berettiget å spørre på et forum, men dette er en situasjon hvor du MÅ ta kontakt med en advokat som jobber med dette. Ikke baser deg på tilfeldige personers oppfatning av det som faktisk er en ganske kompleks rettslig problemstilling. Personlig kan jeg se flere problemstillinger som en kompetent jurist bør gå gjennom for å sikre deg korrekt resultat. Det er dessverre mange som roter det fryktelig til for seg ved å "spare" penger på fagfolk når de burde puttet noen tusenlapper inn i det. Nettopp. Når det er odel er det helt spesielle regler som gjelder i forhold til arv. Mange familiekrangler kan unngås ved å få avklart jusen.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #15 Skrevet 18. juli 2018 8 timer siden, Grandidosa83 skrev: Først og fremst vil jeg si at du er alltid berettiget å spørre på et forum, men dette er en situasjon hvor du MÅ ta kontakt med en advokat som jobber med dette. Ikke baser deg på tilfeldige personers oppfatning av det som faktisk er en ganske kompleks rettslig problemstilling. Personlig kan jeg se flere sider ved saken som en kompetent jurist bør gå gjennom for å sikre deg korrekt resultat. Det er dessverre mange som roter det fryktelig til for seg ved å "spare" penger på fagfolk når de burde puttet noen tusenlapper inn i det. Enig. Såvidt jeg har forstått, er ikke odel det samme som arv. At man har odel på en gård betyr altså ikke at man får den gratis, men at man får *kjøpe* gården (har førsterett til å kjøpe den, til odelstakst). Hvis det ikke hadde vært slik, hadde jo yngre barn av bønder ikke arvet noe som helst, eldstemann hadde fått alle verdier. Så du vet egentlig ikke om din søster har arvet noe (gården), eller hvor mye hun har betalt (kjøpt gården). Så lenge man lever, kan man gi bort verdier som man ønsker (så lenge det ikke er en dødsdisposisjon). Man må også være ved sine fulle fem. Jeg ville kontaktet advokat og få orden i dette så raskt som mulig, spesielt siden din far begynner å bli dement. Anonymkode: 57cf2...991
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå