AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #1 Skrevet 17. juli 2018 Er en voksen kvinne som har vært på senter nylig for å teste om jeg har en diiagnose, men svarene kan jeg ikke få enda. Men jeg føler meg hovedsaklig mindre selvstnendig enn mange på min alder, jeg har ikke klart utdannelsesbiten, føler meg ikke moden for å få barn (kommer nok aldir til å ville ha). Jeg har da jobben på "gulvet" og trives egentlig helt greit. Tanken har faktisk slått meg mange ganger, at jeg kan ha en fremtid som uteligger. Jeg tenker at uteliggerne kanskje har diagnoser, men ikke har blitt utredet eller fått noen hjelp. Jeg sliter nemlig veldig med å sette ord på følelser, jeg klarer ikke å uttrykke meg rett og slett. Når det kommer til kjærlighetslivet så er det håpløst. Anonymkode: cf289...399
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 De aller fleste av oss får jo en haug med diagnoser i løpet av livet, så "diagnose" er litt lite spesifikt til å si noe særlig fornuftig om det. Diagnose favner jo enormt bredt og omfatter alt fra en forkjølelse til paranoid schizofreni eller uhelbredelig kreft. Jeg tror gjerne at en del psykiske lidelser, for eksempel, er sterkt overrepresentert blant uteliggere. Men det spørs også helt hva slags psykiske lidelser man snakker om, og en del plager som på sikt kan danne grunnlag for en bestemt diagnose kan jo også fremprovoseres eller i det minste forsterkes av noe såpass jævlig og stressende som det å bo på gata. Jo dårligere forutsetninger man har for å klare seg i dagens samfunn, jo større er faren for å havne skikkelig utenfor, akkurat det er vel intet mindre enn en logisk nødvendighet. De som virkelig havner utenfor har i gjennomsnitt flere plager, og kvalifiserer i gjennomsnitt (jda, det finnes en hel del unntak) antagelig også for en del flere diagnoser enn de som har det tipp-topp både fysisk og psykisk, men det er jo ikke akkurat oppsiktsvekkende. Anonymkode: d6e33...490 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #3 Skrevet 17. juli 2018 De fleste med diagnoser i dag blir jo fanget opp. Vil tro det er flere uteliggere med traumatiske barndom, og foreldre som ikke brydde seg, og selv var rusmisbrukere. Anonymkode: 082d3...471
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #4 Skrevet 17. juli 2018 Det er ikke diagnoser som avgjør om du blir uteligger i dagens Norge. Anonymkode: 64eea...ced 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #5 Skrevet 18. juli 2018 Ikke i Norge, her er det heller rusmisbruk + diagnoser som følger rusmisbruk.. men det ryktest at mange uteligger i USA og liknande har diagnoser og sykdommer Anonymkode: 5fe22...63d
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 18. juli 2018 #6 Skrevet 18. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en voksen kvinne som har vært på senter nylig for å teste om jeg har en diiagnose, men svarene kan jeg ikke få enda. Men jeg føler meg hovedsaklig mindre selvstnendig enn mange på min alder, jeg har ikke klart utdannelsesbiten, føler meg ikke moden for å få barn (kommer nok aldir til å ville ha). Jeg har da jobben på "gulvet" og trives egentlig helt greit. Tanken har faktisk slått meg mange ganger, at jeg kan ha en fremtid som uteligger. Jeg tenker at uteliggerne kanskje har diagnoser, men ikke har blitt utredet eller fått noen hjelp. Jeg sliter nemlig veldig med å sette ord på følelser, jeg klarer ikke å uttrykke meg rett og slett. Når det kommer til kjærlighetslivet så er det håpløst. Anonymkode: cf289...399 Hvilken diagnose har du vært til utredning for?
jenta7 Skrevet 18. juli 2018 #7 Skrevet 18. juli 2018 Hvor gammel er du? At du ikke klarte utdanning og jobber på "gulvet" betyr veldig lite.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #8 Skrevet 18. juli 2018 Det er invividuelt hvem som blir uteligger, og det er veldig spesielle valg man må ta for å ende opp helt der. Og hvis du tar slike spesielle valg, så vil dem også være selvutslettende. Jeg har selv flere diagnoser, to foreldre som har vært rusmisbrukere/narkomane. Den ene forelderen min er det enda, så jeg har bodd nesten hele livet hos den andre forelderen pga h*n valgte å ta vare på meg, og komme seg ut av rusen. Jeg lever i beste velstand, har tatt mange feil valg i livet som innebærer rus blant annet, men jeg kommer aldri og har aldri vært i nærheten av å bli en uteligger. Alt handler om valg! En narkoman som er uteligger kan fint få et sted å bo under visse vilkår og regler, så de som er uteliggere velger det selv. Og det er som regel hardbanka narkomane, de velger rusen ovenfor tak over hodet. Frelsesarmeen kan man fint bo hos, men kommer man ikke "hjem" dit igjen innen kl 22:00 må du være ute hele natten. Anonymkode: 3acad...a17
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #9 Skrevet 18. juli 2018 Hva mener du med spesielle valg? Jeg tror det er veldig lett å bli uteligger hvis du har diagnoser. Jeg vet om en autist som har vært uteligger i perioder fordi han klarer ikke stå på kravene hos NAV. Han burde vel egentlig hatt uføretrygd, men vet ikke hvordan han skal søke. Alle har ikke ressurssterk familie som kan hjelpe. Anonymkode: 677ec...7a1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #11 Skrevet 20. juli 2018 På 18.7.2018 den 0.35, AnonymBruker skrev: Det er ikke diagnoser som avgjør om du blir uteligger i dagens Norge. Anonymkode: 64eea...ced Hva er det da om jeg tør spørre? Anonymkode: a827e...b80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå