Gå til innhold

Varmekabelmatte-pris og erfaring??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Skal pusse opp badet og vurderer å satse på slike matter istedet for originale kabler, da jeg har hørt at det mye kortere tid. Men så har jeg også hørt at det er mye tull med disse mattene, de ryker fort, de er ikke så varme osb. Noen som har erfaring som de kan dele med meg??

Og pris på slike matter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min elektrikermann sier at varmekabelmatter nesten ikke blir brukt i bransjen...

Mattene brukes stort sett bare hvis det ikke er brannsikkert under og ikke er plass til å bygge opp så det blir brannsikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har to bad, et med "vanlig" varmekabel, og et med denne varmekabelmatten. Jeg kjøpte den hos Mega Flis. Den er billigere, raskere å legge, lettere å legge, og varmer minst like bra. At en fagmann ikke legger denne sier seg selv. Den koster jo betydelig mindre (mindre fortjeneste) jeg la min på ca 30 minutter før påstøp. 15 kvadrat (mindre arbeidspenger for fagmannen).

Hva varmen angår, så står der på kabelene hvor mye varme de gir. 15 Watt pr Kvm er det samme enten det er varmekabelmatte eller vanlig varmekabel. Mengden påstøp er viktig, jo mer du legger, jo lengere tid trenger du på å varme opp gulvet. Selv la jeg 2 cm fiberarmert rettemasse oppå kablene, og fliser oppå der igjen, men jeg hadde betong under. Total forhøyelse av eksisterende gulv ble for meg ca 4 cm med nye fliser. Kablene blir "trege", som faguttrykket visst nok er, om du legger for mye. Har du fliser/betong fra før må du nok hugge opp gulvet om du skal legge vanlige varmekabeler, men dette slipper du om du skal legge varmekabelmatte.

MEN, ødelagte kan alle kablene bli, og da må du hugge opp gulvet uansett hvilke kabler du legger, og det er en masse jobb.

Om du legger kablene selv, så husk å dokumenter alt du gjør med bilder, de trenger du om du må kontakte forsikringen din senere.

Du må uansett ha elektriker til å koble kablene til strøm.

Kontakter du de butikker som selger de forskjellige typene, får du utfyllende råd hos de. Mega Flis selger begge typer, og er "store" på bad.

Lykke til, det er ikke vanskelig 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en fagmann ikke legger denne sier seg selv. Den koster jo betydelig mindre (mindre fortjeneste) jeg la min på ca 30 minutter før påstøp. 15 kvadrat (mindre arbeidspenger for fagmannen).

Du får tro hva du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Min elektrikermann sier at varmekabelmatter nesten ikke blir brukt i bransjen...

Mattene brukes stort sett bare hvis det ikke er brannsikkert under og ikke er plass til å bygge opp så det blir brannsikkert.

Groo sier han noe om hvorfor bransjen nesten ikke bruker sånne matter? Går de fort i stykker? Kan man legge parkett eller laminat over sånne matter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min elektrikkermann sier at det ikke er noen grunn til å være redd for å legge varmekabelmatte.

Den har litt annet bruksområde enn vanlige varmekabeler, ved at de brukes der man skal ha lavt byggende gulv. Der man ikke trenger lavtbyggende gulv bruker man vanlige varmekabler fordi det er billigere.

Når det skal legges varmekabelmatte må man være veldig nøye med målene i forkant fordi man ikke kan klippe i den i etterkant. Varmekbalene kan jo legges i snirkler rundt både rør og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både underlaget og hva du skal ha over har noe å si når du skal legge varmekabler...

Mannen min sier at det beste/enkleste du kan gjøre er å ringe en elektriker og be ham komme og prosjektere og gi deg en pris. De tar ikke betalt for å komme og se, og så får du de svarene som er helt rette for badet ditt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...