Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurte på hvor mye Lånekassen egentlig dekker av hele 78 000kr for årsstudium ved privat høyskole? Er det noen som tidligere har studert på privat høyskole og fått dekket en god del av skolepengene? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De dekker alt, forskjell er at du får mer lån enn andre som tar gratis studier☺

Anonymkode: d7367...13f

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De dekker alt, forskjell er at du får mer lån enn andre som tar gratis studier☺

Anonymkode: d7367...13f

Så de dekker hele de 78 000kr ? :) 

skal starte på bjørknes Høyskole, og da kosta det ca. 78 000kr for hele året. Søkte på Lånekassen men får ikke svar før den 28. Juni. 

Jeg har tidligere fått 30 000kr jeg ikke hadde rett til fra Lånekassen grunne avbrudd på studiet, men sa sent i fra, så de kommer til å trekke de 30 000kr da... så håper jeg får nok til å overleve + skolepenger dekket..

men isåfall.. hva skjer hvis jeg ikke får hele beløpet dekket? Kan NAV for eksempel dekke foe resten av skolepengene ? Leste litt om NAVS regler angående sånt og det står at NAV kan bidra med å betale for utdanningen om det gjør min økonomiske livssituasjon bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Xayah skrev:

skal starte på bjørknes Høyskole, og da kosta det ca. 78 000kr for hele året. Søkte på Lånekassen men får ikke svar før den 28. Juni. 

Jeg har tidligere fått 30 000kr jeg ikke hadde rett til fra Lånekassen grunne avbrudd på studiet, men sa sent i fra, så de kommer til å trekke de 30 000kr da... så håper jeg får nok til å overleve + skolepenger dekket..

men isåfall.. hva skjer hvis jeg ikke får hele beløpet dekket? Kan NAV for eksempel dekke foe resten av skolepengene ? Leste litt om NAVS regler angående sånt og det står at NAV kan bidra med å betale for utdanningen om det gjør min økonomiske livssituasjon bedre. 

Nav dekker ikke det nei. Og det Lånekassen dekker blir et lån.

Anonymkode: 454d4...462

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet
41 minutter siden, Xayah skrev:

Du får vanligvis lån til hele summen ja. Så de «dekker det» i den forstand at du får lån som må betales tilbake.

Lånekassen trekker ikke ifra 30 000 som du har fått for mye tidligere, disse blir bare lån som du får tilbake + at du blir forsinket.

NAV tror jeg egentlig du kan bare glemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du søker om fullt stipend og lån, får du alt som dekker det skolen koster - men ikke noe mer utover det. Årsstudiene ved Bjørknes koster 38.000 per semester. Du får utbetalt så mye som semestrene koster. Altså 38k i August og 38k i Januar. Fra Sep til Des får du 7 000 kr hver måned. Du sitter igjen med mye mindre enn oss som går offentlig skole i August og Januar. Vi får 20 000 kr å leve på, mens du må prute ut med 38 000 til skolen, og har ingenting å leve på etter det. Du får omtrent like mye penger som oss andre studenter i stipend og lån, men du sitter som sagt igjen med mye mindre penger til mat og fritid, og har et større lån fordi du må betale skolepenger.

Nei, NAV støtter ikke studenter og kan ikke dekke skolepenger uavhengig av økonomisk livssituasjon - om det ikke ligger en særdeles grunn til det (f.eks alvorlig sykdom som har gjort at du må ta ny utdanning for å komme deg i jobb - omskulering). Du er avhengig av Lånekassen og en deltidsjobb for å forsørge deg selv. Sånn erre å være student. NAV hjelper bare hvis du havner utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: 0d5c9...dd7

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, Solsmil skrev:

Du får vanligvis lån til hele summen ja. Så de «dekker det» i den forstand at du får lån som må betales tilbake.

Lånekassen trekker ikke ifra 30 000 som du har fått for mye tidligere, disse blir bare lån som du får tilbake + at du blir forsinket.

NAV tror jeg egentlig du kan bare glemme. 

I vedlegget jeg fikk av dem så skrev de at enten kunne jeg ha betalt tilbake de 30 000kr i desember ifjor, eller så ville de bli trukket av neste gang jeg skulle søke om stipend og lån .. derfor jeg lurte litt på hvor mye mindre det blir da .. sykt kjipt :< 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du søker om fullt stipend og lån, får du alt som dekker det skolen koster - men ikke noe mer utover det. Årsstudiene ved Bjørknes koster 38.000 per semester. Du får utbetalt så mye som semestrene koster. Altså 38k i August og 38k i Januar. Fra Sep til Des får du 7 000 kr hver måned. Du sitter igjen med mye mindre enn oss som går offentlig skole i August og Januar. Vi får 20 000 kr å leve på, mens du må prute ut med 38 000 til skolen, og har ingenting å leve på etter det. Du får omtrent like mye penger som oss andre studenter i stipend og lån, men du sitter som sagt igjen med mye mindre penger til mat og fritid, og har et større lån fordi du må betale skolepenger.

Nei, NAV støtter ikke studenter og kan ikke dekke skolepenger uavhengig av økonomisk livssituasjon - om det ikke ligger en særdeles grunn til det (f.eks alvorlig sykdom som har gjort at du må ta ny utdanning for å komme deg i jobb - omskulering). Du er avhengig av Lånekassen og en deltidsjobb for å forsørge deg selv. Sånn erre å være student. NAV hjelper bare hvis du havner utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: 0d5c9...dd7

Hvis det stemmer så håper jeg virkelig de får dekket i hvertfsll hele beløpet. Har en deltidsjobb vedsiden av så tenker jeg kan klare meg så lenge de kan bare dekke for skolepengene ... får ca. 3000kr i mnd av deltidsjobben, det er helgejobbing men det funker altså bedre enn ingenting .. 

som sagt så fikk jeg 30 000kr jeg ikke hadde rett til grunnen avbrudd på studiet, og de ba meg om enten betale de tilbake eller at de skulle bli trukket neste gang jeg skulle søke stipend og lån ( som er nå).. så tror dette blir litt slitsomt til å begynne med men hvis jeg klarer å få flere skifter på deltidsjobben så tror jeg det vil funke til både å betsle husleie og mat. 

Skrevet

Hei! Student ved privatskole her. Man får max 60 000 i året til privatskolestudier, resten må man dekke selv! Ser noen skriver at lånekassen dekker alt, men det er feil

Har også 78k i skolepenger, betaler i to omganger så betaler 9000 av egen lomme hvert semester.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også 30 000 kr for mye stipend første gangen jeg studerte. Da jeg begynte igjen trakk de bare fra noen tusen på storstipendet i august og i januar, i tillegg til 1000 kr i måneden.

Anonymkode: b71a4...639

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, karamellterte skrev:

Hei! Student ved privatskole her. Man får max 60 000 i året til privatskolestudier, resten må man dekke selv! Ser noen skriver at lånekassen dekker alt, men det er feil

Har også 78k i skolepenger, betaler i to omganger så betaler 9000 av egen lomme hvert semester.

Det var det jeg også tenkte, at i hvertfall 10-15k må man nesten betale av egen lomme .. hvor studerer du? Hvordan betaler du på skolepengene? Fikk du sånn nedbetalingsplan eller måtte du betale for eksempel 35 000kr med en gang? Tror du skolen kan fikse en nedbetalingsplan for de som kunne trengt det eventuelt? Jeg skal ringe dem på Bjørknes Høyskole i morgen og se hvordan det kan bli med nedbetalingen, siden blir sykt vanskelig å få til de 35k på en måned sånn sett .. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også 30 000 kr for mye stipend første gangen jeg studerte. Da jeg begynte igjen trakk de bare fra noen tusen på storstipendet i august og i januar, i tillegg til 1000 kr i måneden.

Anonymkode: b71a4...639

Ææ :( det der er skikkelig trist .. 

problemer er at jeg har studentbolig på 8,4k å betale i måneden .. i tillegg til at jeg har de 78k å betale for hele året på Bjørknes Høyskole ( fordi jeg ikke kom inn via SO i dag), måtte ta plan B. 

Søkte stipend og lån i dag, men får ikke svar før 28. Juni. Innflytningsdatoen på studentboligen er 1. August ... ting blir skikkelig stramt oppå hverandre! Får faktura for husleie ca noen dager etter jeg har flyttet inn...  SÅÅÅ masse penger å betale og så lite tid til å finne ut av hvor alt skal komme fra :| 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Xayah skrev:

Det var det jeg også tenkte, at i hvertfall 10-15k må man nesten betale av egen lomme .. hvor studerer du? Hvordan betaler du på skolepengene? Fikk du sånn nedbetalingsplan eller måtte du betale for eksempel 35 000kr med en gang? Tror du skolen kan fikse en nedbetalingsplan for de som kunne trengt det eventuelt? Jeg skal ringe dem på Bjørknes Høyskole i morgen og se hvordan det kan bli med nedbetalingen, siden blir sykt vanskelig å få til de 35k på en måned sånn sett .. 

Man får 30 000 i semesteret, dvs 9000 av egen lomme. Tar av sparepenger/lønn fra ekstrajobb :) men er trangt altså

Anonymkode: 9852e...461

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får 30 000 i semesteret, dvs 9000 av egen lomme. Tar av sparepenger/lønn fra ekstrajobb :) men er trangt altså

Anonymkode: 9852e...461

Vet nesten ikke helt hvordan dette skal gå. Har husleie å betale på 8,4k fra og med 05.08. Penger fra lånekassen får jeg jo ikke før studie starter, ikke sant? 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Xayah skrev:

Vet nesten ikke helt hvordan dette skal gå. Har husleie å betale på 8,4k fra og med 05.08. Penger fra lånekassen får jeg jo ikke før studie starter, ikke sant? 

hvis alle vilkårene er oppfylt får man stipendet rundt 5 august

men er det en mulighet for deg å ta opp fag og søke igjen neste år slik at du slipper utgiftene ved å gå på privatskole? tenker hvis det blir vanskelig for deg å betale for alt så kunne kanskje det vært en idé?

Anonymkode: 2108a...9c4

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvis alle vilkårene er oppfylt får man stipendet rundt 5 august

men er det en mulighet for deg å ta opp fag og søke igjen neste år slik at du slipper utgiftene ved å gå på privatskole? tenker hvis det blir vanskelig for deg å betale for alt så kunne kanskje det vært en idé?

Anonymkode: 2108a...9c4

Jeg tenkte på det samme, men problemet er at jeg har fått tildelt en student bolig i Oslo, og de støtter ingen privatskoler der man kan ta igjen fag... du støtter kun privatskoler som er høyere utdanning.. syyyyykt kjipt! Har ventet på en bolig veldig lenge fordi bo-situasjonen min har vært veldig vanskelig, 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...