AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #1 Skrevet 17. juli 2018 Jeg har sagt ja til å bli med en vennegjeng på å gå Norge på tvers om noen uker. Og nå er jeg livredd.... Det er en ukes fjelltur der man går fra hytte til hytte og de daglige etappene varierer mellom 16 og 32 km per dag. Kan en person som ikke trener til vanlig og ikke er fjellvant klare en slik tur? Jeg er redd jeg faktisk ikke skal klare å ta de lengste etappene. Kan jo legge til at jeg er i normalt god form, jeg er ikke overvektig, heller ikke undervektig, og jeg går normalt mellom 8-14 km per dag i forbindelse med jobb men det er jo noe helt annet å gå i fjellet. Tips? 😳 Anonymkode: bc84a...4cd
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 Det tror jeg du klarer uten problem. Jeg gikk en hel uke over Hardangervidda som 14 åring med klassen og den eneste som ikke klarte hele turen var en medelev med ms. Du vil nok være støl de første dagene, og det vil nok være litt tungt nå å da. Men om du klarer å holde deg motivert er det nok ikke noen problematisk tur. Kos deg, det blir sikkert herlig! 👍 Anonymkode: ad9d0...686 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #3 Skrevet 17. juli 2018 Hiv deg i treninga asap. 3-4 turer i uken med sekk, med vekt i, vil hjelpe deg mye når dere skal på tur. Evt tung styrke og kardio på senter. Anonymkode: 59c95...481 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #4 Skrevet 17. juli 2018 Hvis du skal gå med sekk begynn og tren på å gå med sekk asap! Har gått fjelltur selv med tung sekk uten og være trent, på dag 4 streika knærne mine helt. Heldigvis var det dagen vi kom frem til målet. Anonymkode: d0d8c...a80
Morpheus Skrevet 17. juli 2018 #5 Skrevet 17. juli 2018 (endret) Gå norge på tvers på det korteste da. Det tar 45min. Endret 17. juli 2018 av Morpheus 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #6 Skrevet 17. juli 2018 14 minutter siden, Morpheus skrev: Gå norge på tvers på det korteste da. Det tar 45min. Hvis man går mellom Bøkfjorden ved Pasvikelvas munning og Riksgrensen mot Russland, slipper man unna med 1.580 meter. Vet ikke hvordan terrenget er der, men på flatmark bør det ta maks 20 minutter. Anonymkode: 6595f...e13
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #7 Skrevet 18. juli 2018 Antar dere skal gå turen fra Stjørdal til svenskegrensen? Det skal være en grei tur uten for mye stigning, men er du ikke vant til å gå med stor og tung sekk bør du legge deg i trening. Ta to-tre fjellturerturer i uken med den sekken du har tenkt å gå med, og legg i 8-10 kg så du kjenner hvordan det kjennes ut. Du bør gå på sti og ikke vei, da det er tyngre på gå lenge på sti enn å subbe av gårde på grusvei. Har du skikkelige sko? Ville ikke lagt ut på en så lang tur i jobbesko, du bør ha fjellstøvler som gir god støtte til anklene, og i så fall må de gåes godt inn før dere legger i vet. Jeg er overvektig og ikke supertrent, men her vant med å gå i fjellet, så vekt er ikke det avgjørende slik en over syns å tro. Tren med sekk, gå inn sko, husk nok drikke og energipåfyll underveis. Og slit deg godt ut på en treningstur hjemme, så kan du ta en ærlig vurdering på om dette er noe for deg. Anonymkode: bb096...35c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #8 Skrevet 18. juli 2018 Det kommer til å gå helt fint, om du ikke får skader. Bruk inngåtte sko og forsterk gnagsårsteder med kirurgtape FØR du får gnagsår. Det kommer sikkert til å være dager, særlig i begynnelsen, hvor du er så støl at du tenker: dette kommer ikke til å gå bra! Men når blodsirkulasjonen kommer i gang og fjerner melkesyra, går det plutselig ganske greit likevel. På dag 3 merker du at kondisen er bedre allerede. 3 mil med sekk er langt, men forutsatt at dette ikke er en av de første dagene på turen, skal det nok gå fint. Anonymkode: 2de86...57d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #9 Skrevet 18. juli 2018 Prøv å få sekken ned i 8 kilo. Anonymkode: 2de86...57d
Gnå Skrevet 18. juli 2018 #10 Skrevet 18. juli 2018 Hvis grunnformen er på plass, går det sikkert bra. Ser du har fått mange gode tips også. Vil også anbefale deg å kjøpe staver, det reddet meg da jeg gikk mange dager på fjelltur i fjor.
penny_ Skrevet 20. juli 2018 #11 Skrevet 20. juli 2018 Noe av det viktigste er å ha sko som du ikke får gnagsår med en gang av av, så du bør teste skoene du skal bruke på en passe lang tur før. Å få gnagsår etter 2 km er ikke noe særlig..
exictence Skrevet 20. juli 2018 #12 Skrevet 20. juli 2018 Det er tøft, men tror du klarer det. Ha byttesko, både joggesko og tursko ville jeg hatt med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå