AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #1 Skrevet 17. juli 2018 Jeg har studert en del år, jeg har et år igjen, men jeg er en helt håpløs, jeg leser alt av pensum og nå er jeg SLITEN! Jeg vet ikke om jeg klarer å fullføre et år til, vil bare ut i jobb nå. Hva gjør dere andre når dere leser, jeg har skjønt at man egentlig ikke trenger å lese hver bidige side av pensum? Hvordan lærer dere andre dere da stoffet, og hvordan vet dere hva dere må kunne og ikke? Jeg har null peiling på studiestrattegier, kan dere dele deres metoder? Hver så snill... Anonymkode: 9e6ad...934
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 Nå er jeg endelig ferdig med studiene, men har studert i 7 år på universitetet. Jeg «leste» sjeldent boks. Brukte for det meste forelesningsnotatene og evt. sjekket hva boka sa om de temaene som dukket opp der. Noen forelesere sier jo også hva som er viktig. Har hatt et fag hvor figurer va hele greia til å bestå eksamen, og vi fikk utgitt alle figur «tallene». Piggs de fleste av dem, og kom meg godt gjennom faget. Flittig brukt ble og gamle eksamensoppgaver. De brukes ofte flere ganger (er trenden jeg så), og vil belyse litt hvilke tuper spm du får, og en god måte å lære på. Tips: spør foreleser mer hva h*n mener er viktig for fsget og dokuser på det. Å nilese boka pleier sjeldent fungere. Noen anbefaler også å stille som. selv og finne svar på dem. Altså hva lurer du på, ex: «hva er en celle?» og så besvarer du spm. selv. Og hvordan komme seg gjennom... tanken om at du faktisk snart er ferdig! Det fikk meg gjennom! Anonymkode: 1fa81...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #3 Skrevet 17. juli 2018 Hold ut, tenk så stolt du kan være over deg selv for at du fullførte når du blir ferdig! Les godt på læreplansmålene, ta gode notater på forelesningene. Temaene her er det du må kunne. Diskuter også pensum med medstudenter. Jeg leste aldri hele pensum. Hva slags type eksamen har du siste året? Har du semesteroppgave så trenger du ikke lese hele pensum, samme med hjemmeeksamen. Bare slå opp i registeret for å finne info om det du skal skrive om. Har du skoleeksamen så se på tidligere eksamensoppgaver og se hva som går igjen. Ellers finnes det et hav av bøker og nettsider om studieteknikker. Sokogskriv.no f.eks. Lykke til! Anonymkode: 3ff0f...1d9 1
Devilheart Skrevet 17. juli 2018 #4 Skrevet 17. juli 2018 Hvis ting er skikkelig ille, kan du søke om permisjon fra studiene. Men vet ikke om det er for sent allerede, så bør ta kontakt med studieveilederen(e) ASAP. De er nok på ferie, men sikkert tilgjengelig på mail. Kan høre når de er tilbake og avtale tid. Hender de er tilbake i god tid før studiestart. Eller, i motsatt fall, så kan du følge rådene ovenfor. Vanskelig å gi konkrete tips når hver student er forskjellig og har sin egen leseteknikk. Spørs også på faget. I verste fall pleier noen å satse kun på å bestå. Du får ha lykke til, uansett hva du velger å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #5 Skrevet 17. juli 2018 4 minutter siden, Devilheart skrev: Hvis ting er skikkelig ille, kan du søke om permisjon fra studiene. Men vet ikke om det er for sent allerede, så bør ta kontakt med studieveilederen(e) ASAP. De er nok på ferie, men sikkert tilgjengelig på mail. Kan høre når de er tilbake og avtale tid. Hender de er tilbake i god tid før studiestart. Eller, i motsatt fall, så kan du følge rådene ovenfor. Vanskelig å gi konkrete tips når hver student er forskjellig og har sin egen leseteknikk. Spørs også på faget. I verste fall pleier noen å satse kun på å bestå. Du får ha lykke til, uansett hva du velger å gjøre. Hvis jeg ikke fullfører nå, så kommer jeg nok dessverre aldri til å gjøre det. Det er et slags studium innen pedagogikk og jeg skal for det meste ha skriveoppgaver hjemme og hjemmeeksamen, men da med muntlig eksamen også. Så da kan jeg prøve noe av det hun over her skrev. Anonymkode: 9e6ad...934
Devilheart Skrevet 17. juli 2018 #6 Skrevet 17. juli 2018 Da så. Da heier vi på deg. Dette klarer du. 😉 Jeg skal starte på et krevende ingeniørstudie om noen uker og aner ikke om jeg vil overleve første året denne gangen. Feilet noe sinnsykt første gangen. (dvs skal starte på første året om igjen). Kan jo sjekke innom tråden iblant og høre hvordan det går. Eller bruk gjerne trådene skravletråd og sutretråd for studenter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå