AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #1 Skrevet 17. juli 2018 Jeg og samboeren min skaffet oss en jente pus i mai. Hun var veldig søt og leken, men det har utviklet seg til noe mere større nå. Hun angriper beina våres hele tiden, biter, klorer og prøver å ta oss hele tiden. Jeg mener det er for tidlig å slippe hun ut, selv om det virker som om hun kjeder seg veldig. Vi har hauger med leker og ting hun kan finne på her, men virker ikke som om det funker. Vi prøver å herje med hun og slite hun ut, men hun roer seg aldri. Hun kan til tider få så raptus at hun løper spinn vill i hele leiligheten og klatrer oppover gardinene. SÅÅÅ... skaffet vi oss en guttepus! Håpet kanskje det ble mer selskap for hun, men der tok vi veldig feil. Nå er hun heller ute etter han, enn oss. Hun angriper og er så herjesyk!!! Og hun blir så gæren at hun klamrer seg fast han med potene og sparker og biter. Jeg har begynt å ta hun og sette hun på toalettet med lukket dør noen ganger, men like vill hver gang jeg slipper hun ut igjen. Tydelig tegn på at hun har et veldig godt jaktinstinkt hvertfall! Noen som har samme problem? Forslag og tips? Anonymkode: f799e...98b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #2 Skrevet 17. juli 2018 Enig i at hun er for ung til å slippes ut ja. Men har dere forsøkt settene foret? https://www.zoopermarked.no/royal-canin-calm-kattemat?gclid=EAIaIQobChMIl__IoOGm3AIVxk0YCh3xYwDAEAQYASABEgLBkfD_BwE Anonymkode: 0687f...1ff
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #3 Skrevet 17. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig i at hun er for ung til å slippes ut ja. Men har dere forsøkt settene foret? https://www.zoopermarked.no/royal-canin-calm-kattemat?gclid=EAIaIQobChMIl__IoOGm3AIVxk0YCh3xYwDAEAQYASABEgLBkfD_BwE Anonymkode: 0687f...1ff Dette*** Anonymkode: 0687f...1ff
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #4 Skrevet 17. juli 2018 Katter i den alderen er sånn......noen ganger varer det i flere år... Anonymkode: d3976...b50
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #5 Skrevet 17. juli 2018 Hehe, vår var akkurat lik! Klin koko, og hadde fast rute opp på kjøkkenskapene via gardinene. Vi hadde også nyfødt baby hjemme, og husker katten hang i leandervuggen. Men nå er hun 3 år og en bedagelig frøken. Det hjalp å sterilisere henne, og at hun ble stor nok til å gå ut. Anonymkode: da4af...e86
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #6 Skrevet 17. juli 2018 Jeg synes så absolutt dere kan ta henne med ut. Men ha henne i bånd. Ta på henne en sele og fest et langt, tynt bånd. Så følger dere etter og lar henne utforske verden i sitt tempo. Det er jo tydelig at hun har behov for mer stimulering enn hva hun kan få inne, og da går det utover andre pusen, inventaret og dere. Anonymkode: 43d28...118
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #7 Skrevet 17. juli 2018 Jaktinstinkt er tull. Hun gjør det fordi hun kjeder seg og synes det er "morsomt" Dere er nødt å være bestemte når hun plager den andre katten, dere er nødt å sette grenser og vise at det ikke er ok å oppføre seg slik mot en annen katt. Katter er som barn, dere må være strenge når de oppfører seg dårlig. Når er katten gammel nok til å gå ut? Anonymkode: a18f8...4c2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #8 Skrevet 17. juli 2018 Synes synd på den katt nr 2 du fikk inn jeg, stakkars liten, rett inn i det kaoset og angrepet daglig. Den lever i mye stress stakkars. Anbefaler deg å se "Stol på dyrlegen" som ligger på nrknetttv. Det anbefales ikke å ha 2 katter i hus, katter liker seg best alene. Anonymkode: fb896...f03
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #9 Skrevet 17. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaktinstinkt er tull. Hun gjør det fordi hun kjeder seg og synes det er "morsomt" Dere er nødt å være bestemte når hun plager den andre katten, dere er nødt å sette grenser og vise at det ikke er ok å oppføre seg slik mot en annen katt. Katter er som barn, dere må være strenge når de oppfører seg dårlig. Når er katten gammel nok til å gå ut? Anonymkode: a18f8...4c2 De bør være så nærme året som mulig, da med gradvis tilvenning. Men jeg mener også at det kommer litt an på årstid. Vi får en pus som er 6 mnd i november. Hos oss er det bikkjekaldt om vinteren så han får ikke ut uten tilsyn før det er såppas varmt at han ikke fryser ihjel Anonymkode: 0687f...1ff
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #10 Skrevet 17. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaktinstinkt er tull. Hun gjør det fordi hun kjeder seg og synes det er "morsomt" Dere er nødt å være bestemte når hun plager den andre katten, dere er nødt å sette grenser og vise at det ikke er ok å oppføre seg slik mot en annen katt. Katter er som barn, dere må være strenge når de oppfører seg dårlig. Når er katten gammel nok til å gå ut? Anonymkode: a18f8...4c2 Redd dyra sier de ikke har utviklet stredssansene og slikt før de er nærmere 1 år. Men vi har selv sluppet ut kattene vi har hatt mye tidligere enn dette. Likevel redd for at hun forsvinner da hun er så fryktelig vimsete. Men blir jo gæren av å ha hun her inne også. Anonymkode: f799e...98b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #11 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jaktinstinkt er tull. Hun gjør det fordi hun kjeder seg og synes det er "morsomt" Dere er nødt å være bestemte når hun plager den andre katten, dere er nødt å sette grenser og vise at det ikke er ok å oppføre seg slik mot en annen katt. Katter er som barn, dere må være strenge når de oppfører seg dårlig. Når er katten gammel nok til å gå ut? Anonymkode: a18f8...4c2 Kan du noe om katt? Eller barn? Katter er ikke flokkdyr. Hunkatter og hannkatter lever ikke naturlig sammen. De har seg, og så skiller de lag. Skal ts få dem til å leve sammen og godta hverandre finnes det meget enkle og likefrem og godtatte metoder for å introdusere ny natt i reviret til eksisterende katt. Sånn at den eksisterende ikke forsøker å ta rotta på inntrengeren (sånn katten her helt fortståelig og forutsigbart forsøker). Ts kan bare følge den, så ordner ting seg. I forhold til om katten kjeder seg eller ei: alle dyr i fangenskap kjeder seg. Vi skaffer oss selvsagt ikke kjæledyr for deres del, vi skaffer oss dem og holder på dem for egen del. Og, nei. En skal selvsagt verken «være streng» mot katter eller barn. En skal legge tilrette for at de trives best mulig med de forutsetninger en har (og det innebærer noen timer og uker med lesing om generell teori rundt oppførselsmønster). Fordi de ikke hadde noe valg. Du som skaffet deg dem hadde et valg. Anonymkode: a01e8...45f 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #12 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes synd på den katt nr 2 du fikk inn jeg, stakkars liten, rett inn i det kaoset og angrepet daglig. Den lever i mye stress stakkars. Anbefaler deg å se "Stol på dyrlegen" som ligger på nrknetttv. Det anbefales ikke å ha 2 katter i hus, katter liker seg best alene. Anonymkode: fb896...f03 Jeg er født og oppvokst med katter, og jeg har alltid hatt to sammen. Det har aldri vært noe problem. Har to katter hos min mor og de går veldig godt sammen, og er veldig avhengig av hverandre. De sover og vasker hverandre. Pusekatten passer vi på, så det trenger du ikke tenke på. Han syntes det er gøy å leke med hun, problemet er at hun tar helt av til tider og blir for voldsom. Nå har vi bare hatt kattungen i et par døgn, og håper på at hun blir lei av å følge med på han hele tiden. Anonymkode: f799e...98b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #13 Skrevet 17. juli 2018 Kattunger er ofte helt idiot(når de ikke sover). Bare å holde ut😊 Anonymkode: d58a7...b8d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #14 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er født og oppvokst med katter, og jeg har alltid hatt to sammen. Det har aldri vært noe problem. Har to katter hos min mor og de går veldig godt sammen, og er veldig avhengig av hverandre. De sover og vasker hverandre. Pusekatten passer vi på, så det trenger du ikke tenke på. Han syntes det er gøy å leke med hun, problemet er at hun tar helt av til tider og blir for voldsom. Nå har vi bare hatt kattungen i et par døgn, og håper på at hun blir lei av å følge med på han hele tiden. Anonymkode: f799e...98b Da har dere vært heldige da katter ikke er flokkdyr, og opplever derfor høyt stressnivå ved å leve med annen katt i hus. Har du ikke sett noen av alle de katt-programmene som har gått på tv de siste ca 2 år? Anonymkode: fb896...f03 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #15 Skrevet 17. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da har dere vært heldige da katter ikke er flokkdyr, og opplever derfor høyt stressnivå ved å leve med annen katt i hus. Har du ikke sett noen av alle de katt-programmene som har gått på tv de siste ca 2 år? Anonymkode: fb896...f03 Hund og katt går heller ikke sammen med mindre de er vandt til det. Dyr tilpasser seg. Anonymkode: d58a7...b8d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #16 Skrevet 17. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har dere vært heldige da katter ikke er flokkdyr, og opplever derfor høyt stressnivå ved å leve med annen katt i hus. Har du ikke sett noen av alle de katt-programmene som har gått på tv de siste ca 2 år? Anonymkode: fb896...f03 Katter kan faktisk fint leve i flokk, og dette viser også nyere forskning. Har også erfaring med dette. Ta deg ett besøk på ett omplasseringshjem for katter, så ser du at det går fint! Anonymkode: d3976...b50 2
Diamant20 Skrevet 17. juli 2018 #17 Skrevet 17. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes så absolutt dere kan ta henne med ut. Men ha henne i bånd. Ta på henne en sele og fest et langt, tynt bånd. Så følger dere etter og lar henne utforske verden i sitt tempo. Det er jo tydelig at hun har behov for mer stimulering enn hva hun kan få inne, og da går det utover andre pusen, inventaret og dere. Anonymkode: 43d28...118 Dette! Men gjør hun vandt med bånd før du tar hun med ut. Er ikke hun gammel nok til å steriliseres og ID merkes snart da?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #18 Skrevet 17. juli 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har dere vært heldige da katter ikke er flokkdyr, og opplever derfor høyt stressnivå ved å leve med annen katt i hus. Har du ikke sett noen av alle de katt-programmene som har gått på tv de siste ca 2 år? Anonymkode: fb896...f03 Bodd på familiegården min siden jeg var liten, og der var det, når jeg var mindre, 13-14 eldre og yngre løskatter som levde sammen i full harmoni, så som andre sitat sa her: det har nok bare med tilpassing og tilvenning så skal det ikke så mye til. Anonymkode: 27fbb...3f7 1
Tvist Skrevet 17. juli 2018 #19 Skrevet 17. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da har dere vært heldige da katter ikke er flokkdyr, og opplever derfor høyt stressnivå ved å leve med annen katt i hus. Har du ikke sett noen av alle de katt-programmene som har gått på tv de siste ca 2 år? Anonymkode: fb896...f03 Det er jo en grunn til at det dannes kolonier av katter. De er ikke flokkdyr, men lever allikevel ofte i grupper og hokattene samarbeider om å ta vare på unge. De setter ofte pris på fellesskapet. 3
Macro Skrevet 17. juli 2018 #20 Skrevet 17. juli 2018 7 minutter siden, Tvist skrev: Det er jo en grunn til at det dannes kolonier av katter. De er ikke flokkdyr, men lever allikevel ofte i grupper og hokattene samarbeider om å ta vare på unge. De setter ofte pris på fellesskapet. Dette stemmer i følge mye av det jeg har lest og sett. Så dokumentaren hun siktet til nå og det hun unngår å si er at det kommer an på plass og stimuli. Fornuftig plassering av matstasjoner, dokasser og vann. Katter ER flokkdyr, men de kan ikke stables i høyden for å sette det på spissen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå